Ruskí severskí giganti (Vladimír Maľšev)
20 | 12 | 2019 I Preklad: Redakcia HD

Komentár Vladimíra Maľševa (Fond strategickej kultúry)


Severná morská cesta je historickou ruskou transportnou komunikáciou.


Špecialisti Baltských lodeníc v Petrohrade urobili teraz pred koncom roka vo Fínskom zálive úspešné dvojdňové skúšky najsilnejšieho atómového ľadoborca na svete s názvom „Arktika“. Bude schopný celoročnej plavby po Severnej morskej ceste.


Ľadoborec „Arktika“ je vybavený dvoma jadrovými reaktormi s kapacitou 175 megawattov. Dĺžka nového ľadoborca ​​je jeden a pol veľkosti futbalového ihriska. Jeho výška dosahuje úroveň 15 poschodovej budovy. Ľadoborec „Arktika“ je schopný prelomiť ľad hrubý tri metre a uvoľniť cestu pre lode s trojnásobným výtlakom ako jeho. Ľadoborec tohto jedinečného typu môže zmeniť hĺbku ponoru. A môže pracovať nielen na otvorenom mori, ale aj v ústiach ruských severných riek.


Takmer všetky pôvodné atómové ľadoborce Sovietskeho zväzu s výnimkou legendárnych „Leninov“ boli postavené práve v Baltských lodeniciach. Teraz flotilu ľadoborcov doplnia novou sériou piatich lodí. Majú pomôcť spriechodniť severnú námornú cestu a zabezpečiť sprístupnenie prírodných zdrojov arktickej zóny.


Severná doktrína Mika Pompea (Vladimír Maľšev)
Komentár Vladimíra Maľševa (Fond strategickej kultúry) Minister zahraničných vecí USA prehlásil Arktídu americkou Čítať ďalej
19 | 10 | 2019 | Preklad: Redakcia HD

Podľa ruského prezidenta Vladimíra Putina bude mať Rusko do roku 2035 najmenej 13 ťažkých ľadoborcov. Z nich deväť má byť jadrových. Rusko je v súčasnosti jedinou krajinou na svete, ktorá prevádzkuje ľadoborce s jadrovým pohonom.


Alexander Krutikov, námestník ministra Ruskej federácie pre rozvoj Ďalekého východu a Arktídy, povedal 6. decembra na Arktickom fóre: „Do roku 2035 sa objem prepravy po Severnom mori zvýši takmer osemkrát. Má dosiahnuť 160 miliónov ton. Pričom v roku 2018 to bolo iba 19,7 milióna ton. Ruské dlhodobé plány rátajú s využitím severnej námornej cesty a jej zapojením do medzinárodných tranzitných trás. Keďže existuje veľký záujem o sprístupnenie zdrojov arktickej oblasti“.


Úspešné skúšky nového ruského ľadoborca ​​vyvolali výrazný záujem aj vo svete. "Rusko testovalo loď schopnú spriechodniť Severnú námornú cestu,“ uviedla nemecká rozhlasová stanica Deutschlandfunk. Podľa nej bude nový ľadoborec základom špeciálnej flotily určenej predovšetkým na prepravu ropy a skvapalneného plynu do juhovýchodnej Ázie cez Severnú námornú cestu. Táto trasa je pritom oveľa kratšia ako trasa cez Suezský prieplav. A s novou flotilou, ktorá dokáže rozbíjať aj hrubý ľad, bude Rusko nakoniec môcť začať využívať Severnú morskú cestu nielen v lete, ale aj počas celého roka.




Ľadoborec „Ivan Papanin“

Pozornosť Západu priťahujú tiež univerzálne hliadkové lode Ivan Papanin a Nikolaj Zubov. Prvý z nich bol dokončený ešte 25. októbra v Lodeniciach Admirality. Západní experti oceňujú, že najnovšia ruská loď Ivan Papanin, je pozoruhodná vďaka svojej silnej výzbroji. Je medzi loďami tejto triedy výnimočnou. Podľa amerického časopisu War is Boring sú výnimočné jeho technické vlastnosti. Kombinuje totiž vlastnosti vojnovej lode, ľadoborca i remorkéra. Ivan Papanin má rakety typu AK-176MA. Jeho delostrelecký kanón má priemer 76 mm. To z tejto lode robí ​​skutočný postrach pre možné nepriateľské lode.




Ľadoborec „Iľja Muromec"

Špeciálne pre oblasť Arktídy vyrobili v Rusku aj ľadoborec s kombinovaným dieselovým a elektrickým pohonom "Iľja Muromec". Toto multifunkčné plavidlo novej generácie vie zabezpečiť cestu pre pohyb lodí v ľadových podmienkach. Rovnako môže ťahať aj lode. A tiež môže vykonávať výskumné a hydrografické práce. Súčasťou arktickej skupiny ruského námorníctva sa stal ešte v roku 2017.


Obdivné komentáre sa v západných médiách tradične striedajú s charakteristickými kritickými poznámkami na adresu Ruska. „Zatiaľ čo sa americkí hippies snažia bojovať proti globálnemu otepľovaniu, Rusko sa pripravuje na dobytie Arktídy a jej zdrojov,“ uviedol na adresu „Iľju Muromca“ Russia Insider. A v novembri 2019 americká publikácia The National Interest začala biť na poplach: „Amerika zaostáva za Ruskom s prostriedkami v Arktíde“. Bývalý riaditeľ Centra pre Latinskú Ameriku v Atlantickej rade (aktivity tejto organizácie sa považujú za nežiaduce na území Ruskej federácie) Peter Schechter píše v článku pre The Hill: „Rusko a Čína by nemali byť jediné krajiny so svojou prítomnosťou v Arktíde. Západ by mal zvýšiť svoju činnosť v tejto oblasti“.




Maketa ľadoborca „Líder"

A tu je potrebné uviesť veci na pravú mieru. Trasa Severného mora nie je celosvetovým „spoločným dedičstvom“, ale historickou ruskou dopravnou komunikáciou. Rusko sa samozrejme nebráni spolupráci všetkých arktických štátov. „V rusko-amerických kontaktoch s bezpečnostnými radami sa pravidelne riešia arktické otázky,“ hovorí Jurij Averianov, prvý zástupca tajomníka Rady bezpečnosti Ruskej federácie. Podľa neho už v Arktíde bol vytvorený dostatočne pevný základ pre spoluprácu. Pracuje sa aj na zlepšení právneho rámca v oblasti bezpečnosti plavby, rybolovu a vedeckej spolupráce.


„Je to veľmi zaujímavá a sľubná oblasť medzinárodnej spolupráce,“ uviedol prezident Putin o trase Severného mora. „A perspektíva tejto spolupráce by nás mala spájať, nie rozdeľovať,“ dodal. Vytvorením najväčšieho jadrového ľadoborca na svete Rusko opäť preukázalo, že nestratilo svoju schopnosť byť na špičke najmodernejších technológií.




Spustenie ľadoborca ​​„Arktika“


Poriadny biznis? Rusko bude vyberať poplatky za prejazd cez Severnú námornú cestu
Začiatkom tohto mesiaca ruská vláda provokovala Washington tým, že si nárokuje práva na Severnú námornú cestu. Vodná cesta, ktorá sa tiahne od ruských hraníc s Nórskom až k Beringovému prielivu medzi Sibírom a Aljaškou, je jednou z mnohých... Čítať ďalej
27 | 04 | 2019 | Geoff Upton