Poriadny biznis? Rusko bude vyberať poplatky za prejazd cez Severnú námornú cestu
27 | 04 | 2019 I Geoff Upton

Začiatkom tohto mesiaca ruská vláda provokovala Washington tým, že si nárokuje práva na Severnú námornú cestu. Vodná cesta, ktorá sa tiahne od ruských hraníc s Nórskom až k Beringovému prielivu medzi Sibírom a Aljaškou, je jednou z mnohých rozvíjajúcich sa obchodných tepien.Informáciu priniesol The National Interest.


Nový ruský zákon vyžaduje, aby všetky zahraničné vojnové lode, ktoré chcú použiť túto trasu, požiadali Rusko o povolenie aspoň štyridsaťpäť dní vopred. Ich požiadavka môže byť schválená alebo zamietnutá na základe uváženia Moskvy. V prípade neschválenia môže Rusko nevítaného votrelca zadržať alebo ho dokonca zničiť.

Veľká časť Severnej námornej cesty prechádza cez "výhradnú hospodárskú zónu" Ruska (oblasť mora do vzdialenosti 200 námorných míľ, teda 370 km od pobrežia), kde má Moskva právo určovať pravidlá. Iné časti trasy, naprílad Beringov prieliv, sú však súčasťou medzinárodných vôd, kde je zaručený bezpečný priechod pre zahraničné vojnové lode.

Zákon je teda "hodenu rukavicou" ďalším regionálnym mocnostiam. Keď americký námorný veliteľ James Fogg vyhlásil, že Arktída je "jazerom, ktoré nikomu nepatrí", doberali si ho práve ruskí politici.

Vďaka klimatickým zmenám sa arktický ľad rozpúšťa a svetu sa tým otvárajú nové obchodné príležitosti. Topenie morí pomôže severným krajinám získavať obrovské uhľovodíkové zdroje v regióne, ku ktorým doteraz nemali prístup. Severná cesta má tiež potenciál stať sa významným lodným koridorom, ktorý skracuje dobu cesty z Číny do Európy až o polovicu. Poskytovanie práv lodiam na priechod a sprievodné ľadoborce by mohli pomôcť Moskve vyberať lukratívne tranzitné poplatky.

Región sa vďaka tomu stáva významným geopolitickým bodom stretu. V posledných rokoch Rusko výrazne rozšírilo svoju prítomnosť práve na ďalekom severe a chváli sa novými vojenskými a leteckými základňami. Ruské ozbrojené sily majú nové ponorky, lietadlá a tanky - všetko špeciálne určené pre arktický boj.

Okrem štyridsiatich ľadoboreckých flotíl konštruuje Rusko ďalších osem, vrátane dvoch vojnových lodí, ktoré zvládnu tamojšie podmienky a budú vyzbrojené riadenými strelami. Tieto plavidlá umožňujú ruskému námorníctvu reagovať na bezpečnostné hrozby, uľahčovať vznikajúce obchodné aktivity a obhajovať svoje ekonomické zóny.

Americká armáda je oproti Rusku tak zle vybavená pre polárne misie, že si vyslúžila opovrhnutie ruskými vojenskými expertmi. Americká armáda nemá ani jednu hlavnú základňu severne od arktického kruhu, ani lietadlá alebo vojnové lode, ktoré by mohli operovať v nízkych teplotách.

Salvini vyjadril podporu španielskej konzervatívnej pravicovej strane Vox
Taliansky vicepremiér a predseda protiimigračnej strany Liga Severu Matteo Salvini pred nedeľnými parlamentnými voľbami v Španielsku vyjadril podporu španielskej konzervatívnej pravicovej strane Vox. Čítať ďalej
27 | 04 | 2019 | Peter Králik/TASR


Flotila ľadoborcov amerického námorníctva sa skladá z dvoch lodí. Tie tiež nie sú v najlepšom stave. Posádka lode Polar Star, ktorá je jediným americkým ťažkým ľadoborcom, vlani len o chlp odvrátila katastrofu. Ľadová voda sa dostala cez štyridsaťdvaročný trup lode. Pred troma rokmi, po výbuchu lodného generátora, museli mechanici "vyrobiť" nový diel zo súpravy na opravu surfov.

Americký senát v roku 2018 konečne schválil financovanie novej lode vo výške 750 miliónov dolárov. Snemovňa ale previedla tieto prostriedky na hraničný múr Donalda Trumpa, ktorý žiadal jeho financovanie (peniaze boli nakoniec pred mesiacom presmrované naspäť).



Američanom by nerovnováha síl komplikovala možnosti reagovať na krízové situácie. Ruské sily zasahujúce do výlučnej ekonomickej zóny USA alebo ruské cvičné manévre by ich "mohli nachytať na hruškách". Admirál Paul Zukunuft ešte v roku 2017 varoval americký Kongres, že ruská armáda môže rozšíriť svoj vplyv v Arktickom mori o viac než päť miliónov štvorcových míľ.

Uvidíme, či moskovský arktický gambit prinesie hmatateľné výsldky. Vyššie teploty uľahčia ťažbu nerastných surovín, ale nižšie ceny komodít spolu so sankciami Spojených štátov môžu tento proces skomplikovať.

Infraštrukúra popri Severnej ceste však nebude hotová za rok - výstavba bude trvať aspoň jedno desaťročie. Počiatočné náklady môžu spôsobiť, že ruská vláda jednoducho nebude mať dostatok financii. Svoju počiatočnú nadvládu bude teda musieť odovzdať Číne, ktorú je finančne zabezpečenejšia.

V dohľadnej dobe bude arktická oblasť, cez ktorú ma cesta ísť, aj naďalej miestom s nízkym geopolitickým významom, ktorý sa nemôže rovnať Juhočínskemu moru aleb Suezkému prieplavu. Faktom ale je, že kedysi nepreniknuteľná oblasť sa stáva arénou, o ktorú sa zaujímajú globálne mocnosti.