Asteroid horší ako atómová bomba sa k nám priženie koncom decembra!
29 | 11 | 2021 I Diana Zaťková

Asteroid s veľkosťou Washingtonovho pamätníka mieri k Zemi! Dĺžka asteroidu 2018 AH sa odhaduje na približne 190 metrov. Podobne ako asteroid Tunguska je teda oveľa silnejší ako jadrová bomba.

Nebude to prvýkrát

Podľa NASA by sme mali očakávať asteroid, známy ako 2018 AH, koncom decembra. Ak by narazil do našej planéty, spôsobil by devastáciu oveľa väčšiu ako atómová bomba. Okolo Zeme by mal preletieť 27. decembra.

Je nepravdepodobné, že by asteroid zasiahol planétu, ale očakáva sa, že preletí okolo vo vzdialenosti viac ako 4,5 milióna kilometrov. Pre porovnanie, vzdialenosť medzi Zemou a Mesiacom je okolo 384 000 km – asi dvanástina z toho.

Ale 2018 AH už preletel okolo Zeme skôr – a v oveľa menšej vzdialenosti! Ešte v roku 2018 sa v našich končinách objavil vo vzdialenosti 296 758 km, čo sú tri štvrtiny vzdialenosti od Zeme k Mesiacu. Pre svoju šedú farbu zostal nepovšimnutý. Vedci ho jednoducho nevideli.

Odvtedy sa žiadny asteroid takejto veľkosti nepriblížil k Zemi tak blízko – a neočakáva sa, že sa tak stane až do roku 2028, kedy dorazí masívny, takmer kilometer dlhý 153814 (2001 WN5). Planétu však nezasiahne, hoci sa očakáva, že prejde vo vzdialenosti približne 249 000 km – dokonca bližšie ako v roku 2018 AH.

MUDr. Peter Lipták vysvetlil, prečo je Omicron lepší ako Delta
MUDr. Peter Lipták v blogu denníka Pravda vysvetľuje na základe zahraničných štúdií, prečo je Omicron lepší ako Delta. MUDr. Lipták píše v blogu zverejnenom v denníku Pravda, že v celej južnej Afrike dnes máme prakticky nulový výskyt kovidu s... Čítať ďalej
29 | 11 | 2021 | Gabriela Fedičová

Čo by sa však stalo, keby Zem zasiahol asteroid s veľkosťou 2018 AH?

Zvyčajne je to ťažké presne odhadnúť, pretože veľkosť sa často líši. Ale v tomto prípade majú astronómovia náhodou veľmi dobrú predstavu o tom, aké deštruktívne by to bolo. Niečo také sa totiž už stalo.

Posledný dopad tak veľkého asteroidu priamo na Zem bol v roku 1908 nad riekou Podkamennaja Tunguska v Rusku, čo sa stalo známym ako Tunguská udalosť.

Predpokladá sa, že tento asteroid bol približne rovnakej veľkosti ako 2018 AH, ak nie menší. Keď asteroid explodoval vo vzduchu niekoľko kilometrov nad oblasťou, spôsobil mohutnú 12 megatonovú explóziu, ktorá spôsobila zničenie všetkého na tisíce kilometrov.

Explózia bola asi 800-krát silnejšia ako „Little Boy“, približne 15-kilotonová atómová bomba zvrhnutá počas druhej svetovej vojny nad Hirošimou a 600-krát silnejšia ako „Fat Man“, 20-kilotonová bomba, ktorá vybuchla o tri dni neskôr nad Nagasaki.

Podľa Encyclopedie Brittanica správa americkej vlády v tom čase uvádzala, že Hirošima utrpela 135 000 obetí, čo je viac ako polovica jej populácie, a Nagasaki 64 000, tretina jej populácie.

Igor Matovič smúti
„Prehrali sme boj s antivaxermi,“ hodnotí skleslo aktuálnu epidemiologickú situáciu minister financií a predseda koaličného hnutia OĽaNO Igor Matovič. Podľa jeho koncepcie ktorú prezentoval je päťstoeurový bonus pre 60 a viac ročných namierený... Čítať ďalej
29 | 11 | 2021 | Norbert Pančík

Tunguzská udalosť

Počet obetí Tunguzskej udalosti bol však extrémne nízky, pričom sa predpokladalo, že pri nej zahynuli len asi traja ľudia. Región bol totiž veľmi riedko osídlený. Poškodenie však bolo evidentné. Asi 80 miliónov stromov bolo úplne zmetených, vietor dosahoval okolo 27 km za sekundu. Otrasy a vzdušné vlny boli cítiť až vo Washingtone a Indonézii.

Niekoľko výpovedí očitých svedkov rozprávalo o desivom výbuchu, silných vetroch, otrasoch a neuveriteľne hlasných zvukoch.

"Obloha sa rozdelila na dve časti a oheň sa objavil vysoko a široko nad lesom," povedal muž, ktorý bol asi 65 kilometrov južne od výbuchu.

"Rozdelenie na oblohe sa zväčšilo a celá severná strana bola pokrytá ohňom," povedal. "V tej chvíli mi bolo tak horúco, ako keby mi horela košeľa. Chcel som si tričko strhnúť a zhodiť, ale potom sa obloha zatvorila a ozvalo sa silné dunenie a vymrštilo ma na pár metrov."

"Potom prišiel taký hluk, ako keby padali kamene alebo strieľali delá; Zem sa triasla," dodal svedok. "Keď sa obloha otvorila, medzi domami sa preháňal horúci vietor ako z kanónov, ktorý zanechával v zemi stopy ako chodníky a poškodil plodiny."

Slovákov lockdown nezastavil! Pozrite, kam chodia nakupovať
Od štvrtka platí na Slovensku niečo, čo sa tvári ako tvrdý lockdown. Ani to však nezastavilo kúpychtivých občanov. Presunuli sa do nákupných centier v Maďarsku ležiacich v blízkosti hraníc. Nezvládnuté pravidlá lockdownu Občania Slovenskej... Čítať ďalej
29 | 11 | 2021 | Diana Zaťková

Tunguzská udalosť je najväčšia v zaznamenanej histórii – hoci sa udiali aj väčšie prehistorické. Je jednou z najväčších zaznamenaných explózií, oveľa silnejšia ako mnohé jadrové bomby. Ak by zasiahol AH 2018, mohlo by to spôsobiť niečo podobné.

Podľa NASA by akýkoľvek asteroid s priemerom 140 metrov alebo väčším mohol mať potenciálne katastrofálny dopad. Deštruktívna povaha asteroidov, dokonca aj malých, je niečo, čo odborníci dobre poznajú. Pričom vesmírne agentúry po celom svete monitorujú potenciálne katastrofické dopady, ako aj skúmajú potenciálne prostriedky na ich zastavenie.

Jednou z metód možného zastavenia dopadu asteroidu je použitie vychýlenia, čo by znamenalo spustiť niečo, čo by mierne zmenilo jeho dráhu. Najvýznamnejším z týchto snáh je  práve prebiehajúca misia Double Asteroid Redirection Test (DART) , ktorá je výsledkom úsilia NASA a Laboratória aplikovanej fyziky.

Laicky povedané, znamená to preraziť asteroid raketou s dostatočnou rýchlosťou, aby zmenila svoj smer o zlomok percenta. Misia DART je prvým skutočným pokusom ľudstva o testovanie obrany proti nárazu asteroidu a bola vypustená smerom k binárnemu systému asteroidov Didymos .

Politológ: Vláda nie je schopná zjednotiť sa v ničom!
Boj proti pandémii decimuje nie len celé Slovensko, ale predovšetkým našu vládu! Politológ Slovenskej akadémie vied Juraj Marušiak pre denník Pravda konštatuje, že vláda sa nevie v tomto boji zjednotiť. Koaliční lídri sa zhodujú iba v jednom. V... Čítať ďalej
29 | 11 | 2021 | Diana Zaťková

Ak po prečítaní článku máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme Vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – facebook. Ďakujeme, že pomáhate šíriť názory, ktoré sa tradičnými médiami do verejnosti nedostávajú. Redakcia HD.