Obloha sa zatvára. Poisťovne sa pripravujú stiahnuť záruky na lety nad Ukrajinou. Čo to znamená?
14 | 02 | 2022 I Ingrid Vrabcová

Téma „Putinovej invázie“ by mohla v najbližších dňoch tvrdo zasiahnuť ukrajinský letecký trh. Letecká spoločnosť KLM zastavuje lety na Ukrajinu . A zdá sa, že toto je len prvý krok, píše strana.news.

Veľké medzinárodné poisťovne sa chystajú oznámiť, že nebudú kryť nehody leteckých spoločností pri letoch nad Ukrajinou.

Čo to v praxi znamená?

„Väčšina lietadiel ukrajinských aj zahraničných leteckých spoločností nie je v ich vlastníctve, ale sú prenajaté na operatívny lízing. Prenajímateľ požaduje poistenie na hodnotu lietadla plus 10 percent (10 - 100 miliónov USD) na pokrytie možných rizík.

Okrem toho podľa medzinárodných právnych predpisov musí letecká spoločnosť uzavrieť poistenie zodpovednosti za škodu, pre európsky trh sú náklady na takéto poistenie 550 miliónov dolárov ročne. Bez toho je jednoducho nemožné, aby lietadlá vzlietli. Bez toho letecká spoločnosť nemá právo lietať,“ - vysvetlil šéf poradenskej agentúry Friendly Avia Support Alexander Lanetsky.

Inými slovami, absencia poistných záruk znamená, že letecká doprava na Ukrajine sa môže úplne zastaviť.  

Sergej Šojgu: „Zastavte dodávky zbraní Ukrajine!“
Zníženie napätia podľa Rusov: Ruský minister obrany Sergej Šojgu navrhol západným krajinám, aby prispeli k zníženiu napätia tým, že prestanú vyzbrojovať Ukrajinu, píše echo24.cz. Kyjev a väčšina západných štátov na čele s USA naopak pokladajú... Čítať ďalej
11 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Zastavenie letov a stiahnutie lietadiel z Ukrajiny

V skutočnosti to nie je prekvapenie. Prvý varovný signál zaznel tesne pred Novým rokom, keď prenajímateľ - európska spoločnosť - požiadala, aby dve lietadlá ukrajinského leteckého dopravcu opustili Ukrajinu. Vtedy ešte nebolo úplne jasné, o čo ide. Šírili sa fámy, že to bol problém konkrétneho dopravcu, a že nemal peniaze. Poisťovne preto odporučili majiteľovi lietadiel, aby ich odviezol do Európy.

Od januára sa však takéto precedensy opakujú aj v prípade iných leteckých spoločností. Medzinárodné poisťovne čoraz viac trvajú na tom, aby lietadlá zahraničných dopravcov, ktorým poskytujú služby, neboli umiestnené v Kyjeve. Rozhodnutie nekryť riziká spojené s letmi nad Ukrajinou dozrievalo už dlho. A objavenie sa konkrétneho dátumu Putinovho „útoku" to len urýchlilo.

Môže to teda znamenať, že zahraničné spoločnosti skutočne zastavia lety na Ukrajinu. Ale nielen zahraničné.

Patová situácia, hovorí Rusko
Ani za deväť hodín rozhovorov v Berlíne sa nepodarilo prekonať nezhody ohľadom výkladu minských dohôd, povedal novinárom ruský vyjednávač v otázkach Ukrajiny a zástupca šéfa kremeľskej prezidentskej kancelárie Dmitrij Kozak, informuje... Čítať ďalej
12 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Wizz Air riskuje

Poistenie lietadiel je zložité a drahé, spravidla ho poskytuje viacero spoločností. Napríklad ukrajinský letecký dopravca môže mať poistenie od ukrajinskej poisťovne, ale musí byť znovu poistený v Londýne. Ak dajú príkaz na ukončenie činnosti, nebudú mať žiadne záruky ani ukrajinskí dopravcovia a Wizz Air, ktorý má na Ukrajine päť lietadiel, veľmi riskuje. To znamená, že prevádzka ukrajinských leteckých spoločností bude zablokovaná. Okrem toho je možné, že v blízkej budúcnosti budú z Ukrajiny vyvezené prenajaté lietadlá, čo je väčšina flotily.

Najlepší spôsob odstrašenia
Litva sa chystá požiadať USA a NATO, aby jej pomohli zvýšiť obranyschopnosť stálou prítomnosťou svojich vojakov. Povedal to litovský prezident Gitanas Nauséda. Od roku 2019 sa v pobaltskej krajine striedajú americké bojové skupiny o sile asi 500... Čítať ďalej
12 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Poistný trh znervóznel

Vjačeslav Černjachovsky, šéf Asociácie poisťovacích spoločností, však nevie nič o tom, že by medzinárodné poisťovne pripravovali riešenie pre Ukrajinu.

„Väčšina poistiek nemá pripoistenie pre vojenské riziká, pokiaľ sa nevzťahujú na nebezpečné oblasti, ako je Irán, Sýria, Jemen a niektoré africké krajiny. Ukrajina na tomto zozname zatiaľ nie je,"  - poznamenal Černjachovsky.

Černjachovsky neskôr svoje stanovisko korigoval:

„Medzinárodní poisťovatelia môžu skutočne zrušiť záruky. Po tom, čo spoločnosť KLM oznámila ukončenie práce na Ukrajine a hromadné sťahovanie zamestnancov veľvyslanectiev, poistný trh znervóznel. Zahraniční zaisťovatelia môžu ponechať rozhodnutie o zárukách na poisťovateľov, ale je nepravdepodobné, že by prevzali zodpovednosť. A letecké spoločnosti pravdepodobne nebudú riskovať cestujúcich a lietadlá. Preto budeme svedkami doslova prázdnej oblohy - nebudú lietať ani zahraniční, ani ukrajinskí dopravcovia," myslí si Černjachovsky.

Fínsky poslanec: „Ukrajina nemá právo vstúpiť do NATO“
Fínsky poslanec Mika Niikko oznámil svoju rezignáciu na funkciu predsedu parlamentného výboru pre zahraničné veci kvôli svojmu vyhláseniu o Ukrajine, informuje portál iltalehti.fi. Fínsky poslanec Mika Niikko napísal na Twitteri správu, z ktorej... Čítať ďalej
12 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Do 48 hodín končí poistenie

Okrem toho majitelia súkromných lietadiel dostali oznámenie, že do 48 hodín budú zrušené záruky poistenia ich lietadiel, a preto musia lietadlá opustiť Ukrajinu pred uplynutím tejto lehoty.

Najväčšie britské poisťovne, u ktorých sa poisťujú aj iné poisťovne, poslali oficiálny list všetkým svetovým lízingovým spoločnostiam - majiteľom lietadiel, ktoré ich prenajali leteckým spoločnostiam, že do 48 hodín prestane platiť poistenie na Ukrajine a nad Ukrajinou pre všetky lietadlá.

Invázia počas olympiády?
Ruská invázia na Ukrajinu môže začať kedykoľvek, a to aj v čase konania zimných olympijských hier. Na tlačovej konferencii v austrálskom Melbourne to vyhlásil americký minister zahraničia Antony Blinken. Uviedol tiež, že k ukrajinskej hranici sa... Čítať ďalej
11 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

S reakciou sa veľmi neponáhľajú

Samotné letecké spoločnosti sa s reakciou veľmi neponáhľajú. Swiss, Ryanair zatiaľ predaj leteniek z Kyjeva nezastavili, napríklad na 20. februára sa ešte dajú rezervovať. Na letné termíny z Charkova a Chersonu však letenky Ryanair nie nemá v predaji.

„Dôsledky hrozby invázie pre letectvo už existujú. A sú významné. Dôjde aj k zrušeniu letov. Ukrajinské letecké spoločnosti majú vážne problémy. Len si skúste predstaviť, aké je hodnotenie rizík bánk, prenajímateľov, poisťovní", - napísal na sociálnej sieti partner advokátskej kancelárie "Ante" Andrey Guk, ktorý pracuje okrem iného aj na trhu leteckých spoločností.

Bielorusko už predtým uviedlo, že je nebezpečné lietať nad Ukrajinou, uzatvára strana.news.

(Medzititulky red. HD.)

Vedia USA a NATO, u koho končia ich zbrane na Ukrajine?
Dodávky zbraní a vybavenia Ukrajine budú pokračovať, Spojené štáty nemajú v úmysle ich zastaviť, vyhlásil americký minister zahraničia Antony Blinken, informujú prvnizpravy.cz. Šéf americkej diplomacie Antony Blinken počas tlačovej konferencie... Čítať ďalej
12 | 02 | 2022 | Ingrid Vrabcová

Pomáhame si navzájom 

Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku.

Ak máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať.

Do našej ponuky sme zaradili aj rubriku Regióny, pomocou ktorej chceme byť k vám ešte informačne bližšie. Články z tejto rubriky si môžete prečítať kliknutím na Regióny v hlavičke našej webovej stránky www.hlavnydennik.sk alebo zrolovaním stránky dolu až nad baner blog.

Ak máte záujem pracovať pre nás z domu a máte žurnalistické skúsenosti, píšte na [email protected]. Ak nás zaujmete, určite sa ozveme.

Ďakujeme za vaše návštevy. Redakcia HD.