Nemcký Die Welt zverejňoval klamstvá. Súdy rozhodli, že spor vyhrala ruská RT
23 | 08 | 2021 I Diana Zaťková

Vedúci nemeckého vydania RT vyzval Die Welt, aby prevzal zodpovednosť za zverejnenie nepravdivých faktov poškodzujúcich dobré meno RT DE. Tvrdenia boli uvedené v stĺpčeku o údajných ruských dezinformáciách, ktorý noviny vydávajú, informuje portál RT.


Dinara Toktosunová, vedúca RT v Nemecku, pozvala na stredajšiu dennú publikáciu vplyvného mediálneho giganta Axela Springera s odvolaním sa na dva príkazy nariadené nemeckými súdmi. Oba rozsudky sa zaoberali rovnakým stanoviskom zverejneným Die Welt minulý mesiac, ktoré bolo pre RT veľmi kritické.




Chyba alebo úmyselná provokácia?

Uvádzalo niekoľko tvrdení, ktoré RT DE považoval za diskutabilné. Okresný súd v Berlíne a vo Frankfurte sa postavil na stranu kanála a súhlasil s tým, že stĺpček uvádza nepravdivé skutočnosti o RT DE.

"Dúfam, že naši kolegovia budú mať dôstojnosť uznať svoju chybu," uviedla Toktosunová na sociálnych médiách. "Bola to buď chyba alebo úmyselná provokácia, čo si o tom myslíte?" opýtala sa.

Afganistan nebude riadený demokraticky, ale islamským právom šária, vyhlásil Taliban
V Afganistane nebude demokratická vláda. Krajinu bude spravovať vládna rada a súčasný vodca Talibanu Hajbatulláh Áchúndzáda bude stáť na čele vedenia krajiny. V stredu to pre agentúru Reuters uviedol vysokopostavený člen hnutia Taliban Vahídulláh... Čítať ďalej
19 | 08 | 2021 | Imrich Kovačič / TASR

Takzvaná „Gerasimovova doktrína“

Stĺpec, ktorého autorom je redaktor Die Welt Ulrich Clauss, sa pokúsil odhaliť údajnú ruskú dezinformačnú kampaň v Nemecku a ako jeden z prvkov sa zameral na RT DE. Článok uvádza, že údajná operácia sa uskutočňovala podľa takzvanej „Gerasimovovej doktríny“.

Neexistuje žiadna takáto ruská vojenská politika. Dokonca Mark Galeotti, osoba, ktorá tento výraz vymyslela, uznala, že bola výsledkom chyby prekladu.

Dve z tvrdení, ktoré viedli sťažnosti spoločnosti RT DE na nemecké súdy, sa týkali neslávneho „prípadu Lisa“ z roku 2016. Lisa F. je rusko-nemecké dievča, ktoré sa na niekoľko dní stratilo, čím vydesilo svoju rodinu. Po návrate domov tvrdila, že bola znásilnená.

Vedecká štúdia: Rúška na školách sa ukázali ako zbytočné a škodlivé
Súbor údajov s názvom “COVID dashboard project” odhalil, že nútiť deti celý deň nosiť rúško v škole je nezmyselné zneužívanie detí, píše portál medRxiv. Čítať ďalej
18 | 08 | 2021 | Diana Zaťková


Nemecká polícia neskôr uviedla, že dievča skutočne utieklo pred problémami v škole a obvinenia boli vykonštruované. Vyšetrovatelia tiež zistili, že Lisa, ktorá mala vtedy 13 rokov, mala sexuálny vzťah s dospelým mužom Ismetom S., ktorý bol následne súdený za porušenie nemeckých zákonov o súhlase a bol v roku 2017 odsúdený na podmienečný trest.
Diplomatická roztržka na najvyššej úrovni

Situácia spôsobila diplomatickú roztržku na najvyššej úrovni medzi Ruskom a Nemeckom a podnietila protiimigračné nálady v Nemecku po tom, čo rodina dievčaťa údajne falošne tvrdila, že údajnými násilníkmi boli Arabi. Redaktor denníka Die Welt tvrdil, že prípad vyniesol na povrch RT DE a vyzval rusko-nemecké spoločenstvo na protest. Oba články boli skôr lož než názorom, uviedli súdy.

Trump: "Také poníženie! Odchod z Afganistanu je pre USA bezkonkurenčná hanba"
18 | 08 | 2021 | Diana Zaťková


Tretí bod sťažnosti RT DE sa týkal zavádzajúcej pasáže s odkazom na Lennarta Maschmeyera, vedúceho pracovníka Centra bezpečnostných štúdií (CSS) v ETH Zürich. Uvádza sa v ňom, že „vysielatelia ako„ RT Deutsch “zostávajú hlavnými aktérmi dezinformácií,“ bez toho, aby vysvetlil, či úvodzovky naznačujú priamy citát odborníka.
Mylné dojmy

Maschmeyerov februárový dokument , na ktorý odkazoval článok Die Welt, v skutočnosti o kanáli vôbec nehovoril. Súdy sa teda zhodli na tom, že u rozumného čitateľa stĺpčeka môže zanechať mylný dojem z toho, čo znalec vo svojom výskume vlastne povedal.

Rozsudok frankfurtského súdu z 11. augusta uviedol, že RT DE sa správne domnievala, že falošné tvrdenia poškodzujú jej povesť, a nariadil Die Welt, aby ich šírenie zastavilo. Berlínsky súd, ktorý vydal svoje rozhodnutie 4. augusta, nariadil denníku, aby do stĺpca zaradili dobre viditeľné oznámenie odrážajúce pozíciu RT DE.

Gorbačov: "Americká aj sovietska vojna v Afganistane boli od začiatku zlý nápad"
USA mali priznať neúspech v Afganistane skôr, ale teraz je čas poučiť sa a neopakovať chyby. Tvrdí to Michail Gorbačov, sovietsky vodca, ktorý v roku 1989 vytiahol svoje sily z tej istej krajiny. Témou sa zaoberá portál RT. Čítať ďalej
18 | 08 | 2021 | Diana Zaťková


Blog

Staňte sa blogerom
pre Hlavný denník

Rád píšeš? Môžeš sa realizovať. Tvoje úvahy, názory, glosovania udalostí majú u nás svoje miesto.