Ako naučiť deti premýšľať o peniazoch? Štyri otázky, ktoré treba zodpovedať
15 | 11 | 2020 I Timotej Dudka

Záujem škôl o vzdelávacie programy rastie o desiatky percent ročne, najväčší vplyv na nakladanie detí s peniazmi má však stále rodina, píše portál Topvip.cz.


Skúsenosti z materských a základných škôl ukazujú, že deti peniaze vnímajú skôr ako samozrejmosť. Mnoho dospelých nedokáže hovoriť deťom "nie", sú pracovne vyťažení a hmotnými darmi deťom kompenzujú čas, ktorý sa im nevenujú.

Podľa odhadov českých lektorov, ktoré potvrdzujú aj učitelia v materských škôlkach, 75% verí detí, že peniaze nadeľuje bankomat - len tak, na požiadanie. Na jednej strane je to úsmevné, ale na druhej tiež alarmujúce.

"V Česku bolo vlani vedených celkovo 4,5 milióna exekúcií a ak chceme toto číslo znižovať, je potrebné učiť ľudí finančnú gramotnosť už odmala, najlepšie zapojením do povinnej výučby na všetkých stupňoch vzdelávacieho systému," uviedol Martin Smrž, riaditeľ všeobecne prospešnej organizácie JA Czech, ktorá podporuje vzdelávanie študentov v oblasti podnikania a financií.

Covid uvrhne deti do chudoby. Tretina z nich už nedoženie školu, tvrdí expert
Vedúci projektu IDEA antiCOVID-19 z výskumného centra CERGE-EI Daniel Münich v Českom rozhlase vyhlásil, že uzavretie škôl počas pandémie nenávratne poškodí značnú časť obyvateľov či dokonca budúcu ekonomiku, informuje portál... Čítať ďalej
13 | 11 | 2020 | Timotej Dudka

Akú prácu vykonáva mama s otcom?

O zamestnaní svojich rodičov nič netuší viac ako polovica predškolákov a prváčikov. "Deti nemusia hneď správne pomenovať profesie, že je mamička napríklad účtovníčka, ale mohli by vedieť, že robí v kancelárii a pracuje s peniazmi, alebo otecko - manažér call centra, že pracuje s ľuďmi, ktorí volajú iným ľuďom a pomáhajú im vyriešiť problémy. Deti však nedokážu povedať ani približne, ako a s čím rodičia pracujú. To je pritom pre pochopenie peňazí a toho, odkiaľ sa berú, kľúčové," doplnila Alice Harlasová, projektová manažérka JA Czech.

Výrazný rozdiel v informovanosti o peniazoch potom podľa realizátorov vzdelávacích programov nastáva u detí v druhej triede základnej školy. "Bezmála všetci druháci už vnímajú fakt, že peniaze sa zarábajú prácou, a vedia aspoň popísať, čím sa rodičia živia. Skutočný stret predstáv a reality ale prichádza až na strednej škole okolo tretieho ročníka, s prvými skúsenosťami z vlastných brigád alebo z prvých pokusov o podnikanie. Dovtedy hodnotu peňazí a finančné plánovanie príliš neriešia," pripustila Harlasová.

Rodičia aj študenti vyzývajú vládu: "Vráťme deti do škôl!"
Internetom sa šíri verejná výzva skupiny rodičov aj študentov, ktorá volá po ukončení dištančného vzdelávania tam, kde sa to dá. Vzdelanie spolu s rozvojovými aktivitami detí je nenahraditeľné pre ich duševné a telesné zdravie a budúci úspešný... Čítať ďalej
11 | 11 | 2020 | Petra Demková

Čo je potreba a čo len želanie?

S vekom pribúda mnoho vonkajších faktorov, ktoré hodnotu peňazí v detských očiach odkrývajú. U malých detí má zásadný vplyv rodina, pomôcť môžu ale aj rozvojové programy pre materské a základné školy.

"Čím skôr deti pochopia úlohu peňazí v spoločnosti, tým lepšie. Preto bol vyvinutý celosvetový program JA Moje prvé peniaze, ktorý učí deti vo veku od päť do osem rokov lepšie pochopiť významy slov "potreba" a "želanie". Len v školskom roku 2019/20 prešlo týmto programom v 60 českých materských a základných školách 2067 detí, čo je medziročný nárast o 47%," uviedol Smrž.

V projektoch učia deti finančnú gramotnosť dobrovoľní mentori z praxe. Pred nástupom do školy by mali deti napríklad vedieť, čo znamená šetriť. Ak minú všetky svoje peniaze za jednu vec, mali by chápať, že ďalšiu už si zaobstarať nemôžu.

Diskriminácia mužov? Vladimir Milov spochybnil zákon zabraňujúci uväzneniu matiek malých detí, nie však otcov
Ruský aktivista Vladimir Milov sa sťažoval na ústavnom súde pre sexizmus voči mužom, ktorý je zakotvený v zákonoch krajiny. V Rusku nemôžu byť ženy s malými deťmi uväznené, ale muži môžu, informuje portál RT. Čítať ďalej
03 | 11 | 2020 | Marek Molnár


"Prváčik by mal vnímať, že nové vybavenie, ako je aktovka alebo peračník, nie je zadarmo, aj keby ich mal dostať napríklad ako cenný dar k narodeninám či Vianociam miesto hračky. Ako rodič môžem na hodnotu peňazí poukazovať v každodenných situáciách - vysvetlením a názornými ukážkami, koľko čo stojí. Túži dieťa napríklad po plyšákovi za 200 korún a rovnako tak sa chce zviesť na kolotoči? Dajte mu na výber: dobre, jedno ti radi kúpime - rozmysli si, či to bude plyšová hračka, ktorých už máš doma niekoľko, alebo si za rovnakú cenu užiješ až päť jázd na kolotoči," opísala Harlasová.
Koľko stojí domácnosť?

Staršie deti už toľko na rodičov nedajú, o to viac sú však konfrontované s rovesníkmi, často z úplne odlišných pomerov. Rozdiely vo vreckovom medzi spolužiakmi sú obrovské a deťom, ktoré nerozumejú nakladaniu s peniazmi, sa zle vysvetľujú.

Vreckové u žiakov základných škôl je dnes nevyhnutné z mnohých dôvodov, či praktických - obedy, desiaty, doprava, pomôcky, tak sociálnych - všetci žiaci nejaké vreckové dostávajú a spoločenské porovnávanie je tu veľmi častým javom.

Neposielajte deti do škôl, radí rakúsky minister. Jeden podozrivý strelec je stále na slobode
Rakúsky minister vnútra požiadal rodičov v hlavnom meste, aby neposielali svoje deti do škôl deň po tom, čo Viedňou otriasol „teroristický“ útok, pretože jeden podozrivý je stále na slobode, informuje portál RT. Čítať ďalej
03 | 11 | 2020 | Marek Molnár

Čo sa stane, keď peniaze minieme?

Podľa odborníkov na finančnú gramotnosť by malo dieťa dostávať vreckové až od chvíle, kedy má pravidelné platby a potrebuje ich uhradiť. Napríklad na stravovanie mimo školskej jedálne, na dopravu do školy, krúžky, tréningy, zábavu s kamarátmi v kine alebo na koncerte.

"Ak sa rozhodneme dať drobnejšie vreckové aj mladšiemu dieťaťu základnej školy, napríklad na maškrty, mala by to byť jednotná suma na presne stanovené obdobie - týždeň alebo mesiac. Tým získa skúsenosť "keď miniem všetko hneď, potom nemám nič a musím čakať" a skúsenosť plánovania a rozhodovania o útratách," podotkla Harlasová.

Päť profesií blízkej budúcnosti
Úspech čaká hlavne špecialistov na IT, robotiku, online vzdelávanie, analýzy veľkých dát a marketing na internete i v rámci sociálnych médií. Uviedol portál Yandex.ru. Čítať ďalej
08 | 11 | 2020 | Imrich Kovačič


Zároveň však odborníci varujú pred skorým zavedením platobnej karty u nezrelých detí. "Je veľmi dôležité, aby deti najskôr pochopili, odkiaľ sa peniaze berú, ako sa získavajú, a mali skúsenosť s ich zarobením, napríklad za väčšiu pomoc v domácnosti alebo na záhrade. Vždy v súlade s motiváciou - ideálne toho, na čo si dieťa šetrí alebo ako chce s peniazmi následne naložiť, od kúpy zmrzliny cez príspevok na lepší mobil až ku kúpe domáceho maznáčika, podľa veku dieťaťa."

"K takejto skúsenosti je bezpodmienečne nutné motivovať deti fyzickými peniazmi, teda hotovosťou. Platobná karta je ako hrať strieľačky na počítači. Dieťa míňa virtuálne bez skutočných následkov. Preto patrí, za jasných podmienok medzi rodičom a dieťaťom, do rúk až študentom strednej školy," vysvetlila koordinátorka programov finančnej gramotnosti.

Vedci objavili, ako dostať alkohol z krvi - dýchaním
Tím kanadských vedcov vyvinul neuveriteľný systém na zníženie hladiny alkoholu v krvi trikrát rýchlejšie ako zvyčajne, pomocou jednoduchého prístroja s veľkosťou kufríka. Každý rok by mohol zachrániť milióny životov na celom svete, informuje portál... Čítať ďalej
12 | 11 | 2020 | Diana Zaťková