Vo veľkom o tom píšu médiá na Slovensku, o svetovom unikáte hovorili aj médiá v Maďarsku, bruselský denník POLITICO, či britský Guardian. Vznikajú meme obrázky a na hlavu navrhovateľa novely Zákona o cestnej premávky Ľubomíra Vážneho sa zniesla masívna vlna kritiky. Pred pár dňami sme aj my v našom denníku priniesli článok, v ktorom sme tlmočili informáciu tak, ako chcel bývalý mainstream, aby bola pochopená. Medzitým však tento hoax nabral obludné rozmery a tak prinášame jeho vysvetlenie, ktoré zverejnil na Facebooku Artur Bekmatov, predseda hnutia Socialisti.sk.
S novelou majú problém okrem Cyklokoalície aj poslanec Michal Sabo (PS), ale prekrútenej správe podľahla aj Anna Belousovová. Kto sa veľmi rád chytil výživnej témy, sú podľa Bekmatova popri opozícii aj médiá, ktoré úspešne „vrtia psom“. Vo svojom statuse Bekmatov vysvetlil doterajšiu právnu úpravu, v rámci ktorej boli pre cyklistov a kolobežkárov primárne určené cesty, prípadne cyklochodníky. Novela tak má chodcov chrániť, nie sankcionovať. Bekmatov sa tiež pozastavil nad paradoxom – hoax šíria najväčší bojovníci proti hoaxom.
„Novela poslanca Ľubomíra Vážneho bez akýchkoľvek preukázateľných prínosov a odbornej diskusie vytvorí nové rizikové situácie v cestnej premávke. A to najmä pre obzvlášť zraniteľnú skupinu jej účastníkov – deti,“ varuje prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
„6 km/h. Rýchlo a zbesilo,“ okomentoval novelu Michal Sabo (PS). „Krajina, kde namiesto budúcnosti vládna koalícia rieši maximálnu povolenú rýchlosť chôdze,“ dodal vo videu, kde afektovane krúti hlavou.
Správy zachytila aj Anna Belousovová. „Ak kolobežka zrazí na chodníku malé dieťa, môže ísť rýchlosťou chodca, t.j. 6 km/h, ale úder kolobežky aj pri takej rýchlosti mu môže spôsobiť vážne poranenie tomu,“ pripomína politička fakty. Ona sama chodí dosť rýchlo a povolenú rýchlosť určite prekračuje, takže už jej ostáva len konštatovanie, že sa „teší" na prvú pokutu za prekročenie rýchlosti.
Bekmatov vo svojom príspevku uvádza, že aj jeho samého iritujú mladí na kolobežkách, ktorí sa „nevedia vpratať do kože“. Vec komentuje aj preto, lebo nerozumie tomu opozičnému „vrteniu psom“ a hecovaniu ľudí lžami. „V užitočnom opatrení vypichnú jednu okrajovú vec, postavia ju z nôh na hlavu, následne touto dezinterpretáciou zaplavia internet a mediálny priestor, aby na záver dodali - A takéto hlúposti rieši vláda a nič lepšie nemá na práci," podotýka politik s tým, že to je opozičný štandard.
Artur Bekmatov pôsobí ako poslanecký asistent Michala Stušku (Smer-SSD), vďaka čomu vie, že na poslednej parlamentnej schôdzi bolo prerokovaných cez päťdesiat dosť zásadných (štátny rozpočet, rozpočet Sociálnej poisťovne, novela zákona o sociulnom poistení...) bodov programu. „K tomuto som však zásadnejšie vyjadrenia opozície, jej médií či spriaznených kanálov na sociálnych sieťach nezachytil. A potom to prišlo. Stanovenie rýchlosti chôdze na 6 km/h,“ píše Bekmatov.
Politik vysvetľuje, že bezohľadná a rýchla jazda kolobežkárov je problém pre mnohých chodcov. Vážneho novela má priniesť efektívnejšie sankcionovanie ľudí kolobežkách, bicykloch, či iných alternatívnych prostriedkoch, ktorí bezohľadnou a arogantnou jazdou ohrozujú najmä zraniteľnejších účastníkov premávky.
                    
                        
„Kolobežka prefrčí len pár centimetrov okolo vás, alebo okolo dieťaťa, ktoré držíte za ruku. Osobitne nebezpečné sú situácie, keď idete rovnakým smerom a tichú, no rýchlu kolobežku za sebou nevidíte a každý váš nevinný pohyb môže spôsobiť kolíziu,“ priblížil Bekmatov s tým, že mnoho kolízií nie je zdokumentovaných. Kolobežkári sa totiž ani neunúvajú zaujímať sa o to, čo zrážkou spôsobili. Bekmatov poukazuje na doterajšiu legislatívu, podľa ktorej je pre nemotorové vozidlá prednostne určený cyklochodník, prípadne cesta.
„Len v prípade absencie týchto dvoch možností môžu prejsť na chodník, kde sa môžu pohybovať, ale maximálne rýchlosťou chôdze. A tá nebola oficiálne stanovená,“ vysvetľuje politik s tým, že s hodnotou, ktorá sa dala do zákona dlhé roky pracujú aj odborníci na dopravu. „Takže táto hodnota sa stanovila nie kvôli sankcionovaniu chodcov, ale kvôli ich lepšej ochrane,“ dodáva.
„Každý rieši to ako bude teraz polícia buzerovať chodcov. A časť spoločnosti je hecovaná k ďalšej nespokojnosti. Takže vôbec nie je pravda, že parlament neriešil dôležitejšie veci. Práve naopak. Nie je pravda ani sankcionovanie chodcov. Ide práveže o ich vyššiu ochranu. Takže hnev verejnosti nie je na mieste. Teda s výnimkou arogantných kolobežkárov a cyklistov, ktorí si z chodníkov robia prekážkovú dráhu. Jeden by to nazval hoaxom,“ zamýšľa sa politik.
                    
                        
Toto šírenie hoaxov Bekmatov registruje prevažne od politikov a médií, ktoré sa pasujú za najväčších bojovníkov proti hoaxom. „V Paríži zakázali kolobežky už v roku 2023. V Prahe k tomu pristupujú teraz. A mňa úprimne teší, že u nás je aspoň snaha posvietiť si na nedisciplinovaných kolobežkárov a sankcionovať ich,“ uzavrel.
Slovenská polícia spresňuje, že pravidlo 6 kilometrov za hodinu na chodníkoch sa bude vzťahovať najmä na ľudí na bicykloch, kolobežkách, kolieskových korčuliach a skateboardoch. Niekoľko miestnych a medzinárodných médií vrátane POLITICO predtým informovalo, že zákon – ktorý stanovuje limit 6 kilometrov za hodinu – sa bude vzťahovať aj na chodcov. Musím objasniť, že to nie je pravda, opravil sa denník POLITICO.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok si môžete použiť na účet: SK: IBAN91 020 0000 0043 7373 6457 (uveďte poznámky, stačí zrušiť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤