Nad jednou z najstabilnejších a najziskovejších fabrík na Slovensku sa zmráka. Po rokoch rastu a rekordných ziskoch prichádzajú pre žilinskú automobilku Kia ťažké rozhodnutia. Už niekoľko týždňov musí obmedzovať výrobu, šokuje zasvätene Žilinčan.sk.
KIA je súčasťou Žiliny od roku 2006. Aj vďaka nej Slovensko lámalo svetové rekordy v produkcii tradičných áut: Linky chŕlili úspešný model Kia Ceed. Len za minulý rok dosiahla automobilka zisk vyše 680 miliónov eur. V žilinskom závode dnes pracuje približne 3 700 ľudí, pričom väčšina z nich vyrába SUV Kia Sportage, ktoré tvorí až dve tretiny produkcie. Rozbehnutá spoločnosť však musela v posledných týždňoch obmedziť výrobu, znížiť počet vozidiel vyrobených za hodinu a dokonca úplne zrušiť viaceré výrobné dni, čomu zďaleka nie je koniec.
Niektoré piatky zamestnanci vôbec nepracovali, čo sa prejavilo aj na ich výplatách. Podľa odborárov boli na október naplánované 3 piatkové odstávky výroby. Ide o „prekážky na strane zamestnávateľa“, čo znamená, že pracovníci zostávajú doma, no časť mzdy im prepláca firma. V takýchto prípadoch majú pracovníci nárok na 60 % priemernej mzdy, ako stanovuje kolektívna zmluva. Odbory priznávajú, že nejde o ojedinelý jav.
Po rokoch sa v závode spustila výroba nového elektromobilu EV4. V blízkej dobe by sa k nemu mal pridať aj menší model EV2. Príprava na produkciu týchto vozidiel si vyžiadala investície presahujúce 100 miliónov eur, z čoho . Zamestnanci a portál HNonline.sk potvrdili, že dôvodom zníženého objemu výroby je slabší dopyt zákazníkov po elektromobiloch. „V súvislosti s korekciou na európskom automobilovom trhu je rozbeh nového modelu komplikovanejší a cítia to aj zamestnanci,“ uviedla odborová organizácia ZO OZ Kia pre Žilinak.sk.
Na sociálnych sieťach sa medzitým množia obavy o budúcnosť zamestnanosti v závode. Ľudia sa pýtajú, či bude KIA naďalej potrebovať rovnaký počet pracovníkov, alebo dôjde k prepúšťaniu. Vedenie spoločnosti na otázky Žilináka o zníženej výrobe a následnom rušení pracovných miest neodpovedalo. Vyľakaní odborári žiadajú zvýšenie priemernej mzdy pre všetkých pracovníkov a zároveň v novom návrhu kolektívnej zmluvy žiadajú aj zvýšenie odstupného pre prípady, keď bude zamestnanec prepustený z dôvodu nadbytočnosti – či už výpoveďou, alebo dohodou.
Značka tak stavila na moderné technológie, no zároveň čelí obdobiu neistoty: dopyt po autách v celej Európe klesá a prechod na nové modely bol prehnane optimistický - ako varovali mnohí a dávno. Nové nanútené modely sa neujali, staré spaľovacie ide Európska únia "progresívne" zakázať, takže európske automobilky bojujú o prežitie. Už sa začínajú spájať a rokovať s vlastnými vládami na záchranu výroby i zamestnanosti v Európe.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤