Petržalská električka, projekt, ktorý mal byť vizitkou modernej Bratislavy, sa stal symbolom a výkladnou skriňou amaterizmu, zlých rozhodnutí a neschopnosti primátora Matúša Valla a jeho progresívneho tímu. Takto hodnotí projekt Janka Jányová zo Smeru-SSD.
“Petržalčania my to veľmi slušne, ale veľmi razante dávajú posledné roky najavo. O to viac sa tešíme, že sme to nakoniec úspešne zvládli, zachránili sme tento projekt, pokračovali sme v jeho realizácii a dnes tu môžeme spoločne stáť pri otvorení,” povedal Matúša Vallo pri otváraní Petržalskej električky.
Jányová pripomína, že Vallo zdvihol dane Bratislavčanom o takmer 200 percent a napriek tomu muselo ministerstvo dopravy poslať 5,6 milióna eur, aby neprepadli eurofondy a mohla byť pokrytá valorizácia nákladov. “Bez tejto pomoci by projekt skolaboval. Napriek tomu je mesto na pokraji nútenej správy, čo je jasný a priamy dôsledok manažérskych schopností vedenia mesta,” konštatuje Jányová.
Veľké reči, ale mizerné výsledky. “Pritom všetko mohlo byť už dávno hotové. V rok 2016 bola ukončená prvá najťahšia etapa vrátane nového starého mosta. Druhá etapa bola pripravená na spustenie. No, potom sa do procesov začala montovať viceprimátorka Kratochvílová. Tá prakticky stopla už hotový projekt a pridávala zmeny, ktoré vôbec neboli nutné,” informuje Jányová o práci progresívcov pre Bratislavu.
Následne po troch rokoch ničnerobenia magistrát konečne podpísal zmluvu na výstavbu. “Progresívci si vybrali najlacnejšiu ponuku od firmy bez predchádzajúcej skúsenosti. Každému, kto sa v tom aspoň trochu vyzná, bolo od začiatku jasné, že termín ani cenu nedodržia,” tvrdí smeráčka a dodáva, že keď to pochopil aj tím VALLO, nespravil absolútne žiadne rázne kroky na napravenie situácie.
Práve naopak na magistráte začali všemožne pomáhať dodávateľovi, len aby sa podľa Jányovej mohli ďalej tváriť, že sa niečo robí. “Navyše, klamali verejnosť a tvrdili, že všetko stíhajú,” zhrnula Jányová vedenie projektu tímom primátora Valla.
Strata eurofondov začala byť reálnou hrozbou a podľa Jányovej začali progresívne výhovorky ako covid a vojna na Ukrajine. “A ak si ešte stále hovoríte, že to nie je také zlé, pozrime sa pre porovnanie na iné mesta. V rovnakom období postavilo Brno 2 km električky v tuneloch. Praha pridala takmer 2 km metra a Viedeň spustila dvojnásobok projektov. Vallo sa tak môže vyhovárať len na svoju vlastnú neschopnosť a radšej by mal ďakovať vláde Roberta Fica, ktorá zabojovala a podarilo sa jej zachrániť tento nezvládnutý projekt,” vyhlásila Jányová.
Minister dopravy Jozef Ráž až koncom roka 2024 našiel spôsob, ako stavbu udržať pri živote, čím zachránil Bratislave eurofondy a vyhla okamžitej nútenej správe tzv. bankrotu. “Ani dnes však nie je vyhraté. Ak Európska komisia príde na audit, za diletantstvo Vallovho magistrátu môže udeliť korekciu až do 25 percent poskytnutých finančných prostriedkov. To by znamenalo, že mesto by muselo vrátiť približne 25 miliónov eur,” uzavrela Jányová s tým, že električka síce premáva, ale len vďaka predčasnému povoleniu s nedokončenými nástupišťami a staveniskom na konečnej.
Posledný termín, ktorým je koniec roka už berie vážne len ten, kto chce byť klamaný.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️