ODHALENÉ: Prečo Francúzsko podporuje vojnu
14 | 06 | 2025 I Gabriela Fedičová

Paríž a Kyjev dosiahli dohodu o výrobe dronov pre vojnou zničenú Ukrajinu s francúzskym automobilovým gigantom. Týmto gigantom je Renault, ktorý tesne pred oznámením dohody musel predať veľkú časť svojho podielu v partnerskej spoločnosti Nissan. Spoločnosť Renault dokonca utrpela obrovskú kapitálovú stratu z predaja akcií, aby získala hotovosť a zlepšila svoj rating u investorov — čo mohlo byť nevyhnutné práve kvôli výrobe dronov pre Ukrajinu, informuje Fact Checker.

Skupina Renault–Nissan–Mitsubishi bola v roku 2017 najväčším výrobcom automobilov na svete, dnes však už nefiguruje ani v prvej desiatke. Teraz sa snaží profitovať z vojnového priemyslu a postaviť sa opäť na nohy. Minister obrany Sébastien Lecornu nedávno oznámil, že významná francúzska automobilka nadviazala partnerstvo s Kyjevom na výrobu dronov. Neskôr sa ukázalo, že touto spoločnosťou bol práve Renault.

Financie spoločnosti Renault zasiahla v posledných siedmich rokoch séria kríz

Pokles sa začal v roku 2018, keď bol v Japonsku zatknutý Carlos Ghosn, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločností Renault a Nissan, ktorý zároveň viedol celú skupinu. Ghosn, Brazílčan s francúzskym a libanonským občianstvom, bol japonskými úradmi obvinený zo sprenevery finančných prostriedkov spoločnosti Nissan na financovanie vlastného luxusného životného štýlu.

Podľa niektorých teórií bol škandál výsledkom nespokojnosti japonskej vlády s agresívnou expanziou francúzskeho štátu v rámci Nissanu (francúzska vláda totiž krátko predtým zvýšila svoj podiel v Renaulte, ktorý vlastnil 43,4 % Nissanu). Výsledkom bol „hon na čarodejnice“ namierený proti Ghosnovi. Vo väzbe ho držali až do konca roka 2018, keď bol za filmových okolností prepašovaný do Libanonu v puzdre na violončelo. Následne rezignoval.

Občianska vojna medzi Renaultom a Nissanom trvala päť rokov. Istý čas to vyzeralo, že sa aliancia rozpadne, no napokon boli Francúzi nútení postupne znižovať svoj podiel v Nissane na 15 %. To výrazne ovplyvnilo ziskovú maržu celej skupiny — zisk sa znížil o 2 miliardy eur, z pôvodných 2,8 miliardy. Výsledok skupiny za rok 2024 vo výške 800 miliónov eur predstavuje výrazný pokles oproti zisku 2,2 miliardy v roku 2023.

Okrem toho globálny automobilový trh zasiahla pandémia COVID-19, a preto neprekvapuje, že sa skupina snaží zvyšovať svoje tržby v nových odvetviach.

Milan Uhrík: Ukrajina je zombie štát. Posilní Európsku úniu?
Hnutie Republika už obsadilo tretiu priečku v predvolebných prieskumoch, Jeho predseda a poslanec Európskeho parlamentu poskytol veľmi otvorený rozhovor tlačovej agentúre. "Niektorí hovoria - vyznie to kruto, ale technicky je to pravda - že... Čítať ďalej
14 | 06 | 2025 | Vanda Rybanská

Milí čitatelia,

v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.

Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:

  1. Zostať nezávislými – nepodliehame tlaku žiadnych oligarchov, politických strán ani záujmových skupín;
  2. Udržať obsah otvorený pre všetkých – aj pre tých, ktorí si platené médiá nemôžu dovoliť;
  3. Ponúkať iný pohľad na svet – už niekoľko rokov prinášame informácie mimo hlavného prúdu.

Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.

Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu:  https://t.me/hlavnydennik

 

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok