Katastrofálny stav technológií v školách. Štát rieši nepodstatné
12 | 12 | 2021 I Ján Papuga

V čase keď máme zatvorené školy, je veľmi dôležité, ako funguje výpočtová technika a internet na školách. Napriek proklamovanej pomoci ministerstva školstva stále nie je technika v školách na zodpovedajúcej úrovni, čo znižuje kvalitu online vzdelávania. Svoj pohľad nám poslal učiteľ informatiky, ktorý nechce byť menovaný. Jeho meno máme v redakcii.  

Ministerstvo školstva ako reakciu na súčasnú pandemickú situáciu založilo projekt NP Edit, ktorý spadá pod ľudské zdroje a disponuje prostriedkami cca 20 miliónov eur pre základné školy. Cieľom je zmierňovať dopady pandémie na vzdelávanie (link: https://www.minedu.sk/dalsie-informacie-o-np-edit-2/).  

Niektorí študenti sa obávajú maturitnej skúšky, MŠVVaŠ tvrdí, že sa uskutoční
Niektorí maturanti sa obávajú, ako zvládnu maturitné skúšky. Pripomínajú, že terajší maturanti sú v obzvlášť náročnej pozícii, nakoľko strávili skoro polovicu stredoškolského štúdia doma. Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy,... Čítať ďalej
12 | 12 | 2021 | tasr

Školy mali dostať novú techniku

Médiá propagovali informáciu, že školy dostanú novú techniku a každý učiteľ bude mať svoj počítač. Koncom mesiaca jún bol na školy distribuovaný dotazník, kde školy mali uviesť podrobnosti o počtoch, veku techniky a o ďalších požiadavkách.

Počas prázdnin sa skončil projekt DUD, cez ktorý mali školy internet a nahradili ho projektom Edunet. Pričom ich ubezpečovali že sa ich výmena providera nijako nedotkne. Výsledok je taký, že prestalo fungovať prihlasovanie počítačov v sieti.  

"V novembri sme už stratili trpezlivosť a odložili sme wifiny od štátu na skriňu a zakúpili sme si vlastné. Pripojili sme ich do siete, ktorú máme u nás vybudovanú z vlastných zdrojov. No nezvýšili už zdroje na výmenu switchov, ktoré sú stále pod správou onej firmy. Preto keď niečo nefunguje, nevieme získať relevantnú pomoc." uvádza náš zdroj.

Riešením mali byť digitálni koordinátori

Digitálni koordinátori, sú učitelia na štvrť úväzku, ktorí sa na to dali za jediným účelom: zlepšiť si mizerný plat. Čiže majú 6 hodín vo svojom nabitom rozvrhu, aby šli niekomu inému pomôcť, no zväčša cez tieto hodiny aj tak chodia suplovať za chýbajúceho učiteľa, ktorý je buď v karanténe alebo OČR.

V septembri sa objavila výzva, že školám bude pomáhať digitálny koordinátor, ktorého náplň práce bola prezentovaná tak, že pôjde o osobu, ktorá bude pomáhať učiteľom, keď im niečo nebude fungovať. 

Psychiater Patarák: Žijeme dobu úzkostí
Michal Patarák je psychiater, ktorý sa roky venuje aj liečbe závislostí. Viac, ako 15 rokov pracuje na Psychiatrickom oddelení FNsP F. D. Roosewelta v Banskej Bystrici. Tentokrát nás v redakcii zaujal jeho pohľad na úzkosť, ako psychický... Čítať ďalej
11 | 12 | 2021 | Eka Balašková

Nezmyselné školenia

Digitálni koordinátori zúčastnili týchto školení: 1) Príhovor o tom, aká je pandémia hrozná a je potrebné zmeniť prístup k vyučovaniu. Nasledovala informácia o tom, ako spraviť selfie prieskum, aby sme vedeli, kde sme... Na to netreba robiť žiadny prieskum. No treba ho zrealizovať. Na tento účel si niektoré učiteľky museli doniesť počítač z domu... 2) Príprava vízie digitalizácie školy a SMART cieľov, pričom zatiaľ nevieme, či dostaneme nejakú techniku alebo nie. A kedy. 3) Prezentácia školy 21. storočia, kde bola prezentované modelová trieda z Bruselu a zopár tried, ktoré mali to šťastie a vyhrali lotériu projektu „moderná škola”. Úloha: do dvoch týždňov odovzdať definované smart ciele. 4) O dva dni po treťom školení vysvetlenie školenie o obrátenom spôsobe výučby a o čítačke. Na otázku, či vie školiteľka uviesť nejaký príklad hodiny pre ZŠ, neodpovedala. A opäť je potrebné pripraviť si prezentáciu akčného plánu digitálnej transformácie školy.

Nikto z učiteľov však tieto chyby nepripomienkuje. Učitelia sa uspokojia s tým, keď niečo dostanú. Ja za tým vidím premrhaných 20 000 000 €, ktoré mohli byť použité rozumnejšie. A ako sa ukázalo, školy ktoré majú zdroje na techniku, nepotrebujú koordinátorov, aby ich posúvali. Takže namiesto 20 miliónov eur na digitálneho koordinátora, čo nič nezmôže, lebo nemá na čom kolegov „posúvať“, treba dať 70 000 učiteľom notebooky za 1000 €, čo predstavuje náklady 70 000 000 €. A vyčleniť kapitolu v štátnom rozpočte, aby sa takáto suma bola na školy pridelovaná v pravidelných intervaloch, čo však štát nie je ochotný už dlhé roky urobiť, lebo školstvo je priorita iba tesne pred voľbami.

Pozor! V školách sa bude môcť žiakom poskytovať zdravotná starostlivosť
V školách, škôlkach a školských zariadeniach budú môcť žiakom poskytovať zdravotnú starostlivosť zdravotnícki pracovníci. Školy budú mať možnosť vytvoriť na to potrebné podmienky. Vyplýva to z novely školského zákona, ktorú v piatok schválili... Čítať ďalej
10 | 12 | 2021 | Ivan Mihale/tasr

Vláda nevie ani vzdelávací portál nastaviť

Zámer vlády bol, aby bolo čo najviac materiálov na portáli Viki. Avšak veľa z nich sa tam objavilo až v apríli. Do Viki sa doteraz nedajú priradiť žiaci tak, aby učiteľ mohol  zostavovať triedy. Neziskový portál zmudri.sk dokázal toto implementovať za dva mesiace! Autentifkácia do portálu cez konto je taká komplikovaná, že mnohí učitelia to radšej vzdajú.

Vláda spätnú väzbu k Viki rieši cez 33 ambasadorov čo je v podstate ako hra na telefón. Kým to príde k vývojárom, je z toho niečo iné. Nechápem, prečo nezbierajú pripomienky priamo od učiteľov. V podstate Viki neponúka nič, čo by sme nevedeli urobiť v edupage a materiály, ktoré tam sú, sú len málo využiteľné vo výučbe.

Nebude to o nič lepšie, myslí si informatik

Takže poďme si zosumarizovať ako štát pomohol zmierniť dopady pandémie: 1) „Rozhasil“ internetové pripojenie. 2) Neposkytol žiadnu materiálnu ani finančnú pomoc. 3) Zaťažuje učiteľov v krízovej situácii nezmyselným školením a vyžaduje výstupy, ktorými obťažuje všetkých učiteľov aj žiakov. 4) Neodprezentoval jediné riešenie, ktoré by nám pomohlo k nejakému posunu.

Návyky detí pred epidémiou a dnes. Hýbu sa?
Slovenské deti od 9 do 17 rokov trávia čas vonku a pomáhajú v domácnosti vo väčšej miere než pred epidémiou. Ukázal to prieskum Národného koordinačného strediska pre riešenie problematiky násilia na deťoch pri ministerstve práce. Bližšie o tom... Čítať ďalej
12 | 12 | 2021 | Ján Papuga

Chcete nám pomôcť?

Vážení čitatelia, ak po prečítaní článku máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať. Ďakujeme, že pomáhate šíriť názory, ktoré sa tradičnými médiami k verejnosti nedostávajú. Ak si chcete pozrieť našu aktuálnu výrobu, kliknite na stránku www.hlavnydennik.sk. Ďakujeme. Redakcia HD.