Kult osobnosti sa trvalo zahniezdil na Slovensku. Ave Matovič!
14 | 11 | 2021 I Ivan Brožík

Ave, César! (v anglickém originále Hail, Caesar!) je americko-britský komediálny film z roku 2016, ktorý napísali, produkovali, strihali a režírovali bratia Coenovci. Film sa odohráva v roku 1951 v hollywoodskych filmových ateliéroch. Ave Matovič je desivý film, ktorý nakrúca neznámy filmový štáb do podoby dokumentu za neznáme zdroje. Matovič totiž nič nevlastní. Za štúdiá slúžia priestory Ministertstva financií Slovenskej republiky. "Komu to nevyhovuje, nech sa páči odísť" - upozorňuje vo svojej predohre hlavný "hrdina" prítomných a teatrálne si sníma rúško, odvolávajúc sa na výnimku hygienika- umeleckú produkciu. Kult osobnosti je tu.

Teatrálny despotizmus. Nedeľa popoludnie, hlavný televízny program. Herec v šik oblečku - Igor Matovič. Hviezdne minúty slávy. Očakám, že niekedy koncom zimy si bude herec preberať Oscara. V akej kategórii? Pribudne nová - Za všetko. Peoplemetre lámu rekordy. Kam sa na Matoviča hrabe Farma, Superstar, Výmena manželiek a pod. Stojíme pri zrode umeleckého diela, Slováci! Historický okamih pre krajinu pod Tatrami. Hviezdna chvíľa pre Matoviča. Rovno s avízom na druhý a tretí diel. Možno aj každý deň. Na veky vekov ámen. Na čele s Igorom Matovičom, navždy!

Veľkolepá produkcia

"Kult osobnosti je neprirodzené zveličovanie vlastností (v krajnom prípade aj nadprirodzených) a zásluh osobnosti. Uplatňoval sa v ranom období vývoja ľudstva, v súčasnosti v diktátorských režimoch s nízkou vzdelanosťou a politickou kultúrou más, napr. kult Kim Čong-una v Severnej Kórei. V minulosti to boli kult Adolfa Hitlera v nacistickom Nemecku, J. V. Stalina v Sovietskom zväze, alebo Mao Ce-tunga v ČĽR. " Píše Wikipédia. Pripomínam, že ide o kult osobnosti. V našich dejinách, v našich skromných dejinách, sa spokojme s kultom. Bez osobnosti. Bol vari Gottwald, Novotný či akýkoľvek boľševik vo významnejšej funkcii u nás nejakou osobnosťou? To isté sa môžeme pýtať v súvislosti s produkciou dokumentu "Daňová revolúcia", kde všetky posty v štábe zjavne zastáva Igor Matovič Samojediný, multifunkčný. Predloha, kamera, strih, hlavná mužská úloha, zvuk, postprodukcia, synchróny, no proste všetky. Stále sa pýtam, kto financuje produkciu? Nemajetný Matovič? On dokáže aj to! Ave majstre!

Hľadá sa Slovenský Chruščov

Jeden zo sovietskych vodcov Nikita (kukurica) Seregejevič Chruščov sa chopil svojej šance vystúpiť zo Stalinovho tieňa prezieravo až po jeho smrti, ku ktorej mu spolu s Lavrentijom Berijom - adlátusom Stalina a jeho popravčou čatou-  tak trošku dopomohli. Berija ale ešte pred Stalinovou smrťou stihol vyrabovať Stalinov trezor, v ktorom boli kompromitujúce materiály na každého z členov politbyra. To sa mu však nakoniec stalo osudným. Súdruhovia sa nechceli nechať Berijom doživotne vydierať, a tak post prvého tajomníka strany zverili radšej menej nebezpečnému Chruščovovi. (Zmeňte si mená aktérov a máte dokonalý obraz súčasnej moci a spôsobu jej výkonu na Slovensku.)

Je čas vrátiť sa ku "Klémovi"

Gottwald bol stelesneným príkladom úpadku štátu, v ktorom sa nevzdelanosť, kombinovaná s viacerými úchylkami (u neho konkrétne alkoholizmus a sukničkárstvo) podpísala na celonárodnej tragédii. Z prvorepublikového ekonomického tigra Európy spravil povojnový hladujúci štát, závislý na sovietskom obilí. Za to však - podľa vlastných scestných predstáv. Obmedzených, no aj tak neobmedzených. "A my se chodíme do Moskvy učit, víte co? My se od ruských bolševiků do Moskvy chodíme učit, jak vám zakroutiti krk. A vy víte, že ruští bolševici jsou v tom mistry!“ Vyhrážal sa Gottwald svojim kritikom, kým ich nedal všetkých zavrieť či popraviť.

Boľševik bojoval s opozíciou o pozície vždy výhradne cez deti

Deti sú pre egocentrikov nositeľmi všetkých posolstiev. Deti na rukách nosil Lenin, Stalin, Chruščov, Novotný, Husák, no proste každý boľševik vo funkcii. Matovičov dokumentárny film Daňová revolúcia I bol o deťoch. To vôbec nepovažujem za náhodu. To bol naozaj obohratý zámer. Jeho "spindoktori" mu však zabudli poradiť, že toto na Slovensku od pádu SDĽ už nefunguje. Naopak, považuje sa to za zneužívanie emócií. Hladné deti, chudobné deti, deti osamelých rodičov, nadané deti, ktoré nemôžu chodiť do krúžkov, vyštudovať školy. A keď Keď Matovič vysvetľoval, že časť reformy chce zaplatiť aj znížením výdavkov na obranu o 200 miliónov, takmer mi slzy dojatia tiekli, náš Kléma sa vrátil! Ave Kléma, Ave César, Ave náš Matovič!