HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

Zle je: Chemický gigant Duslo Šaľa prerušil výrobu, ohrozí to celú ekonomiku aj poľnohospodárstvo!

Šalianske Duslo v súčasnosti vyrába iba na technické minimum, lebo časť výroby je odstavená úplne. Čakajú nás veľké problémy. Zdroj: TASR

Enormné zvyšovanie cien energií dostáva stále viac a viac fabrík do situácie, kedy sa musia zamýšľať nad tým, či ešte vyrábať, alebo radšej svoje brány zatvoriť a na istý čas, ba možno aj trvalo, svoju výrobu zastaviť. Jednou z nich je aj Duslo Šaľa, ktoré patrí do portfólia firiem české premiéra Andreja Babiša.

Na Slovensku začína byť zle, ba bude zrejme ešte horšie. Na mysli nemáme iba situáciu okolo koronavírusu, ale najmä ohľadom zvyšovania cien energií a najmä pracovných miest. Niektoré veľké fabriky práve pre zvýšenie cien energií na istý čas prerušujú svoju výrobu. Ako informuje portál pravda.sk, zaradilo sa medzi ne už i šalianske Duslo, ktoré vypína výrobu, takže veľmi vážny problém môžu mať okrem poľnohospodárov aj majitelia naftových áut.

Dôvodom je prudký rast cien plynu

Za prerušovaním výroby v podnikoch už nestoja iba čipy, ale aj drahá energia. Výrobu už prerušili v Oravských ferozliatinárskych závodoch v Oravskom Podzámku, teraz sa k nim pridal jeden z najvýznamnejších chemických podnikov na Slovensku – Duslo Šaľa. To v súčasnosti vyrába iba na technické minimum, lebo časť výroby je odstavená úplne. Dôvodom je zásadný a prudký nárast cien plynu. Duslo, ktoré je najväčším odberateľom zemného plynu u nás zamestnáva dvetisíc ľudí. Na celoslovenskej spotrebe plynu sa podieľa 11% a pre podnik ide o základnú surovinu, z ktorej následne vyrába čpavok a potom ďalšie produkty.

Šalianske Duslo patrí k najvýznamnejším firmám chemického priemyslu na Slovensku a je súčasťou medzinárodného koncernu Agrofert patriaceho do portfólia firiem českého premiéra Andreja Babiša. Agrofert pôsobí v chemickom priemysle, poľnohospodárstve a potravinárstve. Duslo v roku 2005 získalo akcie spoločnosti Istrochem, a.s. a fabrika sa vyprofilovala na výrobcu hnojív európskeho významu a globálneho dodávateľa gumárenských chemikálií.

Budú mať firmy zazmluvnené energie na budúci rok? Teraz im hrozí rast cien takmer o 50 percent

Zatvorenie pre začínajúcu brutálnu stratu

„Určite nás nečaká nič dobré,“ uviedol na margo stavu generálny riaditeľ Dusla Petr Bláha, podľa ktorého sa ceny plynu menia v rámci hodín aj o sto percent. „My sme začali generovať brutálnu stratu,“ priznáva Bláha s tým, že si držia zatiaľ všetkých zamestnancov. Aktuálne je zastavená výroba hnojív prakticky v celej Európe. Podľa generálneho riaditeľa Dusla na rozdiel od Slovenska už viaceré štáty prijali potrebné kroky. „Na Slovensku sa ale nedeje nič a vlak nám ušiel“, dodáva Bláha.

Veľmi vážny problém hrozí aj majiteľom nových naftových áut, pretože začína chýbať AdBlue. A to v celej Európe! Duslo Šaľa, ktoré je jeho najväčším producentom v Európe, už neprijíma objednávky od nových klientov, druhý najväčší v Nemecku jeho výrobu obmedzil a tretí najväčší v Poľsku dokonca úplne zastavil. Minister hospodárstva Richard Sulík preto nevylúčil, že Slovensko vývoz AdBlue dočasne úplne zakáže.

Sulík sa snaží tlmiť vášne o cenách za energie. Faktom zostáva, že ZDRAŽEJÚ!

Hrozí nám kolaps v zásobovaní, doprave aj poľnohospodárstve

Že nedostatok AdBlue môže vážne ohroziť celú našu ekonomiku je zrejmé. „Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, budú veľmi pravdepodobne odstavené,“ skonštatoval šokujúco Petr Bláha. Odstavenie dieselových vozidiel sa totiž netýka iba osobných áut, ale nákladných vozidiel a autobusov. Čo by nastalo potom si zrejme dokáže predstaviť každý. Problémy v zásobovaní akéhokoľvek tovaru či doprava ľudí autobusmi by úplne skolabovali.

Nadväzností na obmedzenie výroby je viacero a nejde len o AdBlue. „Chýbať môžu niektoré produkty využívané v zdravotníctve, pokiaľ nebudú na trhu hnojivá, čaká nás nielen pokles úrody, ale aj rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá,“ predpovedá čiernu budúcnosť Bláha.

A na čo vlastne AdBlue treba? Predovšetkým na znižovanie emisií oxidov dusíka v moderných naftových motoroch tak, aby vyhovovali emisnej norme Euro 5 a novším. Dosahuje sa ho tak, že škodliviny sa zneutralizujú roztokom syntetickej močoviny (známej pod názvom AdBlue), ktorá je podstatou systému selektívnej katalytickej redukcie. Vďaka nej v možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95%. Motory, ktoré ju využívajú, nemôžu v prípade nedostatku AdBlue pracovať.

Temná stránka zelenej energie (Vladimír Prochvatilov)

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info