fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
BULVÁR

5 otáznikov okolo smrti Petra Kellnera: Havária vrtuľníka je zahalená sériou nejasností

Petr Kellner / Facebook (Piet Fenrir Podaný)

Tragické úmrtie českého miliardára Petra Kellnera († 56) je stále zahalené mnohými tajomstvami a nikto nevie, ako dlho bude trvať, kým budú k dispozícii oficiálne závery vyšetrovania, píše portál eXtra. 

Ako zomrel Petr Kellner

Vrtuľník s Petrom Kellnerom na palube sa podľa prvých záverov vyšetrovateľov zrútil v horách vo výške okolo 1 700 metrov nad morom 33 kilometrov juhovýchodne od aljašského mesta Palmer. Došlo k tomu v sobotu približne o pol siedmej tamojšieho času, teda v nedeľu o pol piatej ráno nášho času. Helikoptéra najskôr narazila do hory, následne sa valila dolu svahom a až po 250 metroch zastavila.

Vyšetrovanie vykonáva Národná rada pre bezpečnosť dopravy Spojených štátov amerických (NTSB). Vyšetrovatelia však majú teraz ťažkú prácu. Na Aljaške na mieste havárie momentálne panuje veľmi nepriaznivé počasie, sú tam rozsiahle snehové búrky, panuje vysoké nebezpečenstvo lavín a dostať sa tam je možné opäť len helikoptérou.

1. Záhada strateného vrtuľníka

Expertom z NTSB sa už podarilo stanoviť, že medzi tým, než helikoptéra s Petrom Kellnerom na palube prestala vysielať satelitný signál, ktorý sa používa na trasovanie, a časom, kedy boli záchranári upozornení, že sa stroj stratil, ubehli až dve hodiny. Ďalších šesť hodín potom trvalo, kým sa na miesto havárie dostala pomoc. To samozrejme vyvoláva mnoho otáznikov.

Pri nehode vrtuľníka na Aljaške zomrel najbohatší Čech Petr Kellner, majiteľ Markízy

2. Nebezpečný horský terén

Môže platiť hypotéza, že vrtuľník letel príliš nízko? Zachytil sa snáď o ľadovec? V oblasti sú vraj silné vertikálne prúdy vzduchu a turbulencie, ktoré môžu spôsobiť odhodenie vrtuľníka smerom k vrchu a podobne. Bol na to pilot pripravený alebo varovaný?

V oblasti v minulosti kvôli tomu havarovalo dokonca aj niekoľko lietadiel. Nehodu mohlo ovplyvniť aj to, že sa na poslednú chvíľu menil pilot, pretože u pôvodného bol diagnostikovaný covid. Mal náhradník dostatok času a informácií na to, aby si preskúmal terén, prostredie, poveternostné podmienky, a spočítal si, koľko bude potrebovať paliva?

3. Zodpovednosť pilota?

Existujú tvrdenia, že za drvivú väčšinu havárií vrtuľníkov môžu sami piloti. Riadenie helikoptér má byť o mnoho ťažšie ako pilotovanie lietadiel, ktoré už dnes dobre zvláda automatika, a sebemenšia chyba pilota vo vrtuľníku môže znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Hralo azda aj toto pri nehode rolu?

Americký pilot Dan Gryder sa domnieva, že pilot, Zachary Russell († 33), mohol byť pred nárazom oslepený odrazom slnka od svahu. Aby objasnili príčiny havárie, budú sa musieť experti zaujímať o stav vzduchu (riedkosť, prúdenie), prevádzku, predpoveď počasia, výkon helikoptéry, pohyb osôb, palivo a podobne. Na to všetko budú vyšetrovatelia hľadať odpovede.

Temná minulosť televízie Markíza: Smrť miliardára, Kočner a kriminálne poziadie

4. Strach zo zničenia stôp

Vrtuľník na rozdiel od lietadiel nemá klasickú čiernu skrinku, ale niekoľko prístrojov zaznamenáva mnoho údajov. Je otázka, či zostali v nedotknutom stave a či sa z nich dáta po vyzdvihnutí vraku koncom týždňa podarí vyčítať. Vyšetrovatelia sa však obávajú toho, aby trosky ešte predtým nezasypala snehová búrka či lavína, ktorá by mohla vyšetrovanie ovplyvniť. Môže sa stať, že by zničila stopy, ktoré by mohli spoľahlivo vysvetliť presné príčiny havárie. Veľa sa tiež spolieha na výpoveď jediného preživšieho, Davida Horvátha.

5. V čom Kellner letel?

Vrtuľník AS350, ktorému sa hovorí „veverička“, patrí k najlepším jednomotorovým helikoptéram na svete. Slúži na prepravu na ťažko dostupné miesta a do hôr je vraj úplne ideálne. Pred šeťnástimi rokmi ako úplne prvý pristál na vrchu najvyššej hory sveta Mount Everest. Podľa Aviation Safety Network od roku 1975, kedy sa stroj začal vyrábať, bolo zaznamenaných niekoľko stoviek havárií, avšak iba desať ich bolo s obeťami na životoch.

Bruselský súd rozhodol, že Belgicko musí do 30 dní zrušiť všetky obmedzenia týkajúce sa korony

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info