HLAVNÝ DENNÍK
NÁZORY

Ohrozuje rastúca popularita domácej výučby vývoj našich detí? (Chris Sweeney)

Ilustračný obrázok/pixabay

Komentár Chrisa Sweeneyho (RT)

Počet detí, ktoré nechodia do školy a podstupujú výuku z domu stúpa. To vyvoláva diskusiu o tom, či to v dnešnom digitálnom a polarizovanom svete bude mať za následok, že nebudú schopné prijať alebo pochopiť protichodné názory, zamýšľa sa pre Russia Today autor a publicista Chris Sweeney.

Popularita domáceho vzdelávania je raketová, ale vedie sa zúrivá debata o tom, či je to dobré. Počet detí, ktoré sa v Anglicku vzdelávajú doma, sa za posledný rok zvýšil o 38 percent. Gail Tolleyová z Asociácie riaditeľov detských služieb pripustila, že mala obavy … „Ak dieťa nechodí do školy, je nevyhnutné, aby sme vedeli, že je v bezpečnom prostredí a že jeho potreby sú uspokojované.“

V anglickom meste Sheffield bolo pred lockdownom na domáce vzdelávanie zaregistrovaných 462 rodín, od septembra je to však teraz 650. Údaje platia pre deti vyradené zo škôl a nie pre tie, ktoré sa vzdelávajú dočasne na diaľku kvôli Covid19.

V Amerike je domáca výučba ešte populárnejšia. V Texase trend stúpal dlho pred pandémiou. Za posledných 20 rokov došlo k 228 percentnému nárastu počtu detí vzdelávaných doma. Podľa Texas Home School Coalition je to najrýchlejšie rastúca forma vzdelávania v USA a v súčasnosti má kohorta 2,5 milióna detí.

Ultranacionalistické organizácie radikalizujú mladých ľudí z Ukrajiny a vláda v Kyjeve to platí (Gabriel Gavin)

Verejné školy v Mississippi medzitým prijali o 23 000 študentov menej ako v minulom roku. Štátna superintendantka pre vzdelávanie Carey Wrightová uviedla: „Mojím cieľom je zabezpečiť, aby sa nachádzali v učebnom prostredí.“ Na celonárodnej úrovni americké ministerstvo školstva zistilo rôzne dôvody rozhodnutia pre domácu výučbu – 12 percent uviedlo náboženstvo a 29 percent poukázalo na nedostatok bezpečnosti.

Niekoľko ďalších čísel: Výskum zistil, že 10 percent amerických rodičov plánuje tento rok vyučovať deti z domova. A podľa riaditeľa online školskej spoločnosti Minervy Tutors, Hugha Vineyho, stúpol tento rok dopyt po domácom vzdelávaní až o 400 percent.

Vyslovili sa obavy, že zneužívajúci rodičia môžu uprednostňovať domáce vzdelávanie. Môžu sa tak vyhnúť bdelému oku učiteľov. Ale proti tomu hovoria zase iné štatistiky. Tí pedagógovia, ktorí využívajú svoju dôveryhodnú pozíciu, ako napríklad Rene Carter v Montane v USA, ktorí sa práve priznali k sexu so svojím dospievajúcim žiakom – a to aj v triede. Strach zo zneužitia sa zvyšuje – je odporný, či už doma alebo v škole.

Vracia sa doba, kedy je vlastný názor neprípustný (Ivan Brožík)

Nie, z otázok, ktoré by sme si mali položiť pri domácom vzdelávaní, považujem za najhlavnejšiu túto: Ovplyvňuje to schopnosť dieťaťa myslieť kriticky? Podporovatelia tvrdia, že vzdelávanie doma sa dá prispôsobiť potrebám jednotlivca tak, ako to nedokáže na hodine.

Dr Harriet Pattison, odborná asistentka na Liverpool Hope University, súhlasí: „Škola je štandardizovaný prístup, ale štandardizovaný produkt z neho nevychádza. Školstvo je vo všeobecnosti dosť monolitické.“

Existuje veľa spoločností, ktoré rodičom poskytujú učebné osnovy a štruktúru. Ale pretože mladá generácia je veľkým zástancom sociálnych médií, rodičia sú v niektorých kľúčových oblastiach v prirodzenej nevýhode. Z účtov na Facebooku, Instagrame a Twitteri sa stávajú ozveny, ktoré vytvárajú zaujatosť – prirodzená tendencia vyhľadávať a pamätať si informácie v súlade s našimi existujúcimi názormi.

Mami, ja predstavujem nebezpečie a preto nemôžem ísť do školy? (Aneta Leitmanová)

Namiesto otázok, ktoré kladie učiteľ, aby umožnil každému kriticky uvažovať, majú domáci školáci iba svoj vlastný názor a nikto im ho nemôže vytknúť.

A sociálne zručnosti trpia. Jeden z rodičov, ktorý to komentoval online, to zopakoval: „Som si istý, že domáce vzdelávanie má svoje výhody, ale aj deti potrebujú sociálne zručnosti. Tieto schopnosti si nerozvíjajú, ak sú doma.“

Sarah Dickinsonová, ktorá doma vzdeláva svoje tri deti, však kontrovala a povedala: „Flexibilita a vnímavosť domácej výučby umožňuje výskumu, kritickému mysleniu a debatám venovať oveľa viac času, ako by to bolo zvyčajne možné v rámci školských osnov.“

Najväčšie riziko pre NATO prichádza zvnútra – cez Turecko (Chr. von Marrschall)

Dôležitá je aj komunikácia, pričom jedna štúdia zdôrazňuje, že hoci sociálne médiá poskytujú informácie, majú jednu nevýhodu: „Z dôvodu nedostatku signálov tela a iných neverbálnych prejavov nie sú stránky sociálnych sietí adekvátnou náhradou za komunikáciu tvárou v tvár.“

Existujeme v čoraz viac polarizovanom svete a stretávame sa s priamymi výzvami pre naše názory. V tomto roku sme zaznamenali vzostup hnutia Black Lives Matter, ktorého demonštrácie viedli miestami k výtržníctvu. Spochybňovali sa otázky týkajúce sa financovania polície, historických odkazov a zapojenia komunity.

Donald Trump spochybnil legitimitu prezidentských volieb. Británia čelí brexitu, aj keď celonárodné referendum ukázalo vo výsledku rozdiel iba štyri percentá. Proste všade je polovica spoločnosti za a tá druhá proti. Čeliť protichodným názorom a prijímať rozhodnutia, ktoré nepodporujete, je súčasťou života.

Škandál: Milana Lučanského usvedčujú aj z ďalších trestných činov!

To je obava, ktorú profesorka na Harvardovej právnickej fakulte Elizabeth Bartholetová prediskutovala vo svojom dokumente o domácom vzdelávaní. V ňom uviedla, že tradičné školské vzdelávanie „upozorňuje deti na dôležité kultúrne hodnoty a poskytuje zručnosti umožňujúce deťom produktívnu účasť v ich komunitách a väčšej spoločnosti prostredníctvom rôznych foriem občianskej angažovanosti.“

Alistair McConville, riaditeľ Učenia a inovácie na anglickej verejnej škole Bedales si myslí, že argument ozvenovej komory možno vyvrátiť, pretože „izolácia od vzájomnej interakcie je zásadná najmä pre vývoj adolescentov. Ale ak je nastavená tak, aby domáci školáci pravidelne komunikovali s ostatnými ľuďmi  prostredníctvom mládežníckych klubov alebo iných mimoškolských aktivít, potom nemusí nastať problém.“

Ruská prokuratúra zakázala Sorosovu nadáciu. „Je hrozbou pre národnú bezpečnosť“

Ale pre mnohých to znie ako dôvod zápisu do školy, keď deti už berú na interakciu s rovesníkmi v mládežníckych kluboch. Ak deti trávia čas len so svojimi učiteľmi a rodičmi, absorbujú ich názory. Potom online vyhľadávajú obsah, ktorý vyhlasuje rovnaké názory, a ešte viac prehĺbi tento problém. Nie je ťažké pochopiť, ako sa začína nebezpečný cyklus.

Svet sa zmenil do takej miery, že mladej generácii je potrebné vštepiť a rozvíjať kritické myslenie. Domáce vzdelávanie môže mať určité výhody, ale v tejto najdôležitejšej veci zlyháva.

Chris Sweeney je autor a publicista, ktorý písal pre noviny ako The Times, Daily Express, The Sun a Daily Record spolu s niekoľkými medzinárodne predávajúcimi časopismi

Veľké zatýkanie na Slovensku (Peter Lange)

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info