Vladimír Maľšev: Máša a medveď neprichádzajú uchvátiť tvoju vlasť
27 | 09 | 2019 I Preklad: Redakcia HD

Komentár Vladimíra Maľševa (Fond strategickej kultúry)


Ruská animovaná rozprávka víťazne napreduje svetom - Západ v nej vidí ruskú „mäkkú  moc“


V septembri sa súčasne v 89 kinách naraz začalo vo Veľkej Británii a Írsku premietanie siedmych nových dielov ruskej animovanej série Máša a medveď. Jamie, matka sedemročnej Katie, povedala korešpondentovi RIA Novosti: „Milujeme Mášu dlhú dobu a na veľkom plátne to je dvojnásobné potešenie ... Myslím, že táto rozprávka je vtipným prejavom bezpodmienečnej lásky, ktorú my rodičia cítime k našim deťom. A zobrazenie presne toho chaosu, ktorý deti prinášajú do našich životov. Cítim ozaj zvláštnu náklonnosť k tomu medveďovi“. Podľa Jamieho je tvrdenie o prítomnosti „kremeľskej propagandy“ v sérii úplný nezmysel. „Znamená to, že Medvedík Pú je naopak agentom britského imperializmu? Nie. Ide jednoducho o fascinujúce príbehy, ktoré môžeme sledovať s deťmi. A smiať sa na nich spolu s nimi“.


Keď sa séria začala objavovať na západných obrazovkách, britské Times ju označili za „propagandu Kremľa“. „Britský profesor Anthony Glees,“ píšu Times, „vidí v Máši ruského prezidenta Vladimíra Putina“. Je asertívna, dokonca nepríjemná, ale zároveň veľmi rozhodná. Vyskočí aj vyše hlavy,“ citovali noviny Times Anthonyho Gleesa, profesora Buckinghamskej univerzity.


Dmitrij Trenin: Ako Boltonov odchod ovplyvní vzťahy medzi USA a Ruskom
Komentár Dmitrija Trenina (Moskovské centrum Carnegie) Čítať ďalej
27 | 09 | 2019 | Zuzana Perželová

Rozsiahla distribúcia animovaného filmu v Anglicku však naznačuje, že veľmi veľa ľudí rozmýšľa inak. Mark Galeotti, bývalý poradca britského ministerstva zahraničných vecí a profesor na newyorskej univerzite, kritické prejavy ostro odsúdil. Na svojom Twitteri uviedol: „Máša a medveď neprichádzajú dobyť vašu vlasť“. Markovi Galeottimu sa dostalo zväčša podporných reakcií. Komentujúci považovali obvinenia z propagandy za ozaj smiešne. „Je to mimoriadne zábavná show pre deti s dobrými hodnotami. Moje vnúčatá ju milujú. Ja jej tiež dávam prednosť pred inými filmami,“ píše Risto Haataja. "Pekná rozprávka. Odporúčam,“ súhlasí Andy Babut.


Riccardo Reddito namieta: „Bolo by hlúpe nazývať rozprávku nástrojom mäkkej sily. Európu zrejme jednoducho dráždia ruské symboly. Napríklad čiapka s červenou hviezdou, či legendárny ruský medveď na hračkách a sladkostiach“.


A Elijah W. Brooks ironicky zostavil zoznam obdobných prejavov „nehanebnej propagandy“ prostredníctvom ruského umenia: Militarizmus a „Vojna a mier“, nacionalizmus zamaskovaný za sociálnu kritiku a „Mŕtve duše“, agresívna pravoslávna propaganda a „Zločin a trest“, či Prokofievova hudba a „Rómeo a Júlia“.


Medzitým, čo Briti mudrujú, si rozprávka „Máša a medveď“ podmaňuje doslova celý svet. Bola preložená do 36 jazykov a vysiela ju viac ako 100 krajín. Počet jej prehratí na YouTube presiahol 50 miliárd. Séria „Máša plus kaša“ je medzi desiatimi najsledovanejšími videami na videohostingu. Je dokonca zapísaná v Guinessovej knihe rekordov za rok 2019 ako najsledovanejšia animovaná rozprávka. Ruskej Máši patria prvé priečky rebríčkov aj v Južnej Kórei i Spojených štátoch. Tiež v mnoho ďalších krajinách sveta. Na talianskom televíznom kanáli RaiYoYo sledovalo túto sériu súčasne až 900 tisíc divákov. V Indonézii začali dokonca rodičia dávať čoraz častejšie svojim dcéram meno Máša.


Vladimír Prochvatilov: Prerozdelenie zdrojov planéty v prospech USA
Komentár Vladimíra Prochvatilova (Fond strategickej kultúry) Čítať ďalej
26 | 09 | 2019 | Preklad: Redakcia HD

Séria, ktorá baví svet, vznikla v ruskom tvorivom štúdiom "Animaccord". Na pomoc si vzali aj trojrozmernú grafiku. Rozprávka sa začala premietať na Štedrý deň roku 2009. V roku 2011 začala prvá 26 dielna séria „Mášine rozprávky“. A v roku 2014 prišli na rad „Mášine horory“.


Taliansky denník Stampa obdivoval ale zároveň aj ironicky komentoval tento celosvetový úspech Rusov: „Máša a medveď je najobľúbenejším ruským výrobkom na svete“. Populárnejší než povestná vodka, plyn, Dostojevský, balet i kaviár ... Agentúra Bloomberg odhaduje seriálové príjmy až na 300 miliónov dolárov. Za bezhraničný pritom na rozdiel od ropy považuje potenciál s ním súvisiacich aktivít. Tričká, batohy, telefónne hry, aktovky, hračky, či sladkosti. Seriál kúpilo spolu 120 krajín. Legendárny Kalašnikov len 90 ...


Výnimočný ohlas zaznamenal seriál aj v Spojených štátoch. Po tom, ako sa začal vysielať prostredníctvom siete Netflix, zostali západné médiá veľmi prekvapené. Záujem amerického publika o tento ruský multimediálny produkt prevyšoval očakávania. Medzi publikom do 12 rokov sa v USA zaradila Máša s medveďom do TOP 10 najobľúbenejších projektov. A už dlhší čas si drží svoju pozíciu. Americké médiá tak nazvali rozprávku „ruským fenoménom“.


V roku 2015 získal seriál čosi ako rozprávkového Oscara. Dostal cenu Kidscreen Academy v Miami za najlepšiu animáciu. Reštaurácia Burger King teraz ponúka špeciálne detské menu spojené z touto rozprávkovou sériou. A spoločnosti Danone a Ferrero vyrábajú čokolády s motívmi Máši a medveďa.


„Máša jednoducho vyzvala Západ,“ píše Stampa, „vytvorila národný imidž porovnateľný s texaskými kovbojmi a učiteľmi kung-fu zo Šaolinu. Ruské dievčatko sa tak môže stať nečakanou prekážkou vzniku novej železnej opony“.


Fedor Lukjanov: Odsunutie problému
Komentár Fedora Lukjanova Čítať ďalej
26 | 09 | 2019 | Zuzana Perželová

Celosvetovému úspechu sa teší nielen „Máša a medveď“. Darí sa aj ďalším animovaným filmom vytvoreným v Rusku. „Dobrodružstvá Luntika a jeho priateľov“, ktoré vznikli v roku 2006, zaznamenali výbornú sledovanosť vo Fínsku, Maďarsku, Srbsku, Thajsku i ďalších krajinách. Televízny seriál „Smešariki“ sa vysiela na amerických televíznych kanáloch pod názvom Kikoriki. Slávny japonský režisér a animátor Hayao Miyazaki označil animovaný film Jurija Norštejna „Jež v hmle“ za svoje obľúbené dielo. Séria „No, počkaj!“ je veľmi populárna v rôznych krajinách. Poľská mincovňa dokonca plánovala umiestniť obrazy vlka a zajaca na zberateľské mince zo zlata. A „Ušatý Čeburaška“ je obzvlášť obľúbený v Japonsku.


Mimochodom, pred veľkým úspechom seriálu „Máša a medveď“ bola celosvetovo najuznávanejším ruským animovaným filmom „Snehová kráľovná“. Vznikla ešte v roku 1957. Takže to nie je len v Máši a jej trápnom, ale sympatickom partnerovi, ruskom medveďovi. V čom teda potom?


„Ruská animovaná tvorba je v zahraničí úspešnejšia ako hrané filmy,“ hovorí Fjodor Bondarčuk. Podľa neho má totiž v Rusku úžasnú školu.


Tvorcovia sovietskych hraných filmov však mali tiež dobrú školu. Stačí si spomenúť na filmy „Žeriavy lietajú“ či „Balada o vojakovi“. Oba vzbudili obdiv po celom svete. Dnes to tak ale nie je. Možno hlavným dôvodom úspechu ruských animovaných filmov je, že ich tvorcovia stelesnili na obrazovke čerpajúc z pôvodných tradícií ruských rozprávok jednu z hlavných čŕt ruského ľudu. Ňou je láskavosť. Filozof Nikolaj Onufrievič Losský ju považoval za základ ruského charakteru. „Rus," napísal ďalší ruský filozof Ivan Alexandrovič Iľjin," od človeka očakáva predovšetkým láskavosť, svedomie a úprimnosť". A deti po celom svete to na rozdiel od dospelých cítia.