fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
tasr
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

Dankov národný letecký prepravca je prepadák, zhodnotil minister. Spojenca našiel predtým vo Ficovi

Predseda Národnej rady a SNS Andrej Danko mal ešte v roku 2017 veľkolepé „národné“ plány, medzi ktoré patril aj Národný letecký dopravca.

K téme Andrej Danko čítajte viac:

DANKO OTVORENE: Koalíciu prirovnal ku Kokosom na snehu, predstaviteľov opozície „dosadzoval“ do vlády

„V intenciách práva EÚ a v spolupráci so strategickým partnerom vláda pripraví podmienky pre zriadenie národného leteckého dopravcu, čím sa zabezpečí pravidelné letecké spojenie Slovenska s najvýznamnejšími leteckými uzlami v Európe a hlavného mesta s regionálnymi letiskami,“ uvádza sa v programovom vyhlásení vlády 2016-2020.

Treba pripomenúť, že jedny „národné“ aerolinky sme tu už mali – Slovenské aerolínie (Slovak Airlines). Tie vznikli ešte v roku 1995 a väčšinový podiel v nich mal štát. Nakoniec ich odkúpili rakúske aerolinky Austrian Airlines, v marci 2007 išli tieto zadlžené aerolinky do konkurzu.

Ministerstvo najskôr zabezpečí štúdiu (analýzu), na základe ktorej sa bude rozhodovať o vhodnom riešení. Obstaranie a vypracovanie štúdie sa predpokladá v roku 2018, ministerstvo na tento účel požaduje v rozpočte 50-tisíc eur, (…) Najskoršie možné začatie fungovania predpokladám v roku 2020. Výška investície bude závisieť od riešenia vybratého na základe štúdie,“ reagoval rezort dopravy na otázky médií v čase podpisovania novej koaličnej zmluvy, kde sa Národný letecký prepravca opäť spomínal.

Dankove reči o Husákovi a liberálnom-extrémizme sú odrazom blížiacich sa volieb

„Sme jeden z mála štátov v Európe, ktorý spojenie ako Košice – Poprad – Bratislava nemá. Ani si nemyslím, že je to také finančne náročné,“ hovoril Danko v septembri 2017.

„Myslím si, že máme riešenie na leteckého prepravcu v tom, že ak zakomponujeme do spolupráce Prešovský, Košický a Bratislavský samosprávny kraj a rovnako tieto mestá, vieme týmto samosprávnym inštitúciám pomôcť,“ vravel zas Robert Fico v novembri 2017.

V roku 2018 mala byť teda hotová štúdia realizovateľnosti, ktorá mala načrtnúť špecifiká aeroliniek. Prekvapivo aj vznikla – 110-stranová štúdia však stála 57-tisíc eur a vytvorila ju Ekonomická univerzita v Bratislave. Denník N ju má k dispozícii.

„Rozhodnutie prevádzkovať výhľadovo rentabilnú leteckú spoločnosť v súlade s podmienkami o poskytovaní štátnej pomoci a jednotného trhu sa dá považovať za veľmi rizikové.“

„Pri realistickom pohľade je nutné konštatovať potrebu počítať v prvých rokoch prevádzky (minimálne dva prvé roky) so stratami v odhadovanej výške 31,8 milióna eur, respektíve 21,8 milióna eur.“

„Celková finančná náročnosť investície zo strany investora bola podľa štúdie odhadnutá v prípade nákupu lietadiel na hodnotu 175 miliónov eur a v prípade prenájmu strojov na 127,7 milióna. Pokračovanie prípravy národného leteckého dopravcu sa po tejto kritickej analýze dá zhrnúť jednou vetou: V januári ju zobrala na vedomie vláda a nič ďalšie sa odvtedy nestalo,“ píše sa ďalej v článku.

Dankove reči o Husákovi a liberálnom-extrémizme sú odrazom blížiacich sa volieb

Pred letom sa k slovenským letiskám vyjadroval aj premiér Peter Pellegrini. „…ja si myslím, že postupne príde čas, aby sme pripravili ucelený spôsob podpory regionálnych letísk na Slovensku, pretože sa venujeme tým veľkým, medzinárodným. Myslím si, že počet letcov a tých, ktorí chcú lietať a využívať túto dopravu, bude na Slovensku stúpať a je to aj pre podporu cestovného ruchu alebo cezhraničnú návštevnosť,“ uviedol vtedy premiér.

Pellegrini chce počas leta navštíviť letiská na Slovensku. Na rokovanie vlády priletel helikoptérou

Situácia sa ale zmenila. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek povedal, že spomínaný návrh na rokovanie vlády už nepredloží. „Ekonomická analýza ukázala, že to nie je vhodný projekt, tým pádom pre mňa je to zaväzujúce. Nechal som preto vypracovať analýzu,“ povedal minister v stredu pred rokovaním vlády.

„Keby som bol aj v ďalšom období ministrom, tak by som to neodporučil, pokiaľ budú také čísla ako teraz,“ zhodnotil Érsek. „Je to stratový podnik, ale môže sa rozhodnúť vláda alebo Národná rada SR, že chcú mať národného prepravcu,“ poznamenal minister s tým, že on tento návrh na vládu nepredloží.

Danko síce stihol vytvoriť Národného vlakového dopravcu, ten sa však preslávil maximálne svojimi horiacimi rušňami. Zrejme je teda dobre, že sa Národný letecký dopravca ani len nevytvorí.

Úniky z vyšetrovacieho spisu sú problém, pred ktorým niektorí novinári zatvárajú oči. Kto z toho ťaží najviac?

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info