HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

REUTERS: Blikajúca varovná kontrolka slovenského automobilového priemyslu

Ilustračné foto - TASR

O situácii okolo automobiliek na Slovensku informovala pred pár dňami zahraničná agentúra Reuters.

Keď David dostal prácu na montážnej linke bratislavského závodu automobilky Volkswagen, kolegovia mu blahoželali, že sa mu podarilo zabezpečiť si dobre platenú prácu, ktorá mu vydrží až do dôchodku.

Po dvoch rokoch už ale patrí medzi 3000 zamestnancov, ktorých prepustili z továrne na autá Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne v rámci série rušenia pracovných miest. Slovensko je najväčším svetovým výrobcom áut v prepočte na obyvateľa, čiže táto správa spôsobila šok nejednému zamestnancovi v tomto odvetví.

Jana Teleki: Požiadala som znalcov o posúdenie textov SME o pedofílii. Niektorí sa zhodli, že ich písal pedofil

„Všetci moji kolegovia hovorili, že sa nemám čoho báť, že keď si zvyknem na pracovnú záťaž a  tempo, mzda sa mi bude postupne zvyšovať a ja budem mať stabilnú prácu až do dôchodku,“ povedal David, ktorý však nechcel prezradiť jeho priezvisko. „A zrazu mi telefonovali z personálneho a ja som zistil, že som prepustený.“

Automobilové odvetvie sa na HDP Slovenska podieľa približne 12 percentami a je v ňom viac ako jedno z každých desiatich pracovných miest.

Konkurencia z lacnejších krajín juhovýchodnej Európy, presun k elektrickým vozidlám a obchodné napätie – toto sú problémy, ktorým Slovensko čelí v čase, kedy výrobcovia áut zvažujú umiestnia nových výrobných liniek.

Samotný Volkswagen uvažuje o výstavbe nového závodu vo východnej Európe – najpravdepodobnejšie sa spomína Bulharsko, Srbsko a Turecko.

VIDEO: Angela Merkelová dostala už tretí záchvat triašky za tri týždne. Čo sa to s ňou deje?

David si našiel miesto v inej automobilke. Pale repúšťanie v bratislavskom závode, ktorý vyrába aj vozidlá Audi Q7 a Q8, uviedlo vládu do pohotovosti.

„Keď použijeme automobilovú metaforu, vidíme varovnú kontrolku, keď ešte nemusíme s autom do opravy,“ povedal minister hospodárstva Peter Žiga. „V automobilovom sektore pracuje 300-tisíc ľudí (priamo a nepriamo). Ak by sa im niečo stalo, bolo by to vážne,“ dodal.

Neistota prinútila odbory, ktoré predtým tlačili na silný rast platov, k zmene ich prístupu. „V tejto chvíli sa nezameriavame na mzdy, prioritou je stabilita pracovných miest,“ povedal šéf odborov Volkswagenu Zoroslav Smolinský. „Musíme prečkať horšie časy a počkať na lepšie.“

S cieľom posilniť automobilový priemysel, ktorý sa podieľa na celkovej priemyselnej výrobe zo 44% a na vývoze 40%, schválila vláda stimuly na zvýšenie predaja elektrických áut. Vláda tiež avizovala daňové úľavy do výšky 200 percent z čiastky, ktorá bola investovaná do výskumu a vývoja.

Jana TELEKI: Krátke dejiny justičnej a konkurznej mafie na Slovensku – I.časť

Snahy o zvýšenie minimálnej mzdy a rast príplatkov za nočné zmeny znižujú konkurencieschopnosť Slovenska, upozorňuje generálny tajomník Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

„V tejto chvíli spoločnosti rozhodujú, kto za sedem rokov dostane nové modely,“ povedal Pribula. „Je dôležité vyslať signál, že sme zodpovední, pretože teraz postupne strácame konkurenčnú výhodu,“ doplnil.

Zväz automobilového priemyslu Slovenska zastupuje na Slovensku štyri automobilky – Volkswagen, PSA Group, Kia Motors a Jaguar Land Rover.

Slovensko ale nie je jedinou krajinou strednej Európy, ktorá čelí týmto problémom. Na investíciách zahraničných automobiliek sú závislí aj naši susedia z Európskej únie – Česká republika, ktorá je domovom značky Škoda zo skupiny Volkswagen, a Maďarsko, kde sú závody BMW a Daimler.

Prezident Európskej centrálnej banky Mario Draghi ešte v júni varoval, že tieto krajiny sú kvôli vysokej závislosti na zahraničnom obchode pod veľmi znepokojujúcou hrozbou globálnej obchodnej vojny.

Misionárka chcela pomáhať v Afrike, namiesto toho zrejme zabila desiatky malých detí

Hlavný ekonóm spoločnosti Deloitte David Marek uvádza, že 25% clo na dovoz európskych áut do USA by znížilo príjmy českého automobilového priemyslu o 12 miliárd korún ročne, teda približne 532 miliónov dolárov.

Pomalší rast globálnej ekonomiky tiež prinútil niektoré automobilky, aby pozastavili ich plány na ďalšiu expanziu. Príkladom je Daimler, ktorý v máji oznámil, že odkladá zvýšenie kapacity v závode na kompaktné vozidlá v maďarskom meste Kecskemét.

„Považovalo sa za samozrejmosť, že závod ako ten v Bratislave bude pokračovať a vyrábať nové generácie modelov,“ povedal analytik LMC Automotive Carol Thomas. „To už sa teraz nedá predpokladať. Závody nielenže budú musieť bojovať o nové modely, ale budú čeliť aj väčšej konkurencii pri udržaní novej generácie modelov, ktoré už vyrábajú,“ dodal.

AKTUALIZOVANÉ: Hromadná bitka na Ventúrskej ulici v Bratislave. Zasahovali desiatky policajných ťažkoodencov (video)

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info