HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

MATEČNEJ KLADIVO NA LIDL: Sporný zákon o letákoch môže stále stopnúť Európska komisia, Matečná však nehodlá čakať

ilustračné foto, google news

Polovičný podiel slovenských výrobkov v letákoch – táto povinnosť od 1. mája vyplýva zo Zákona o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami – je jedným z najkritizovanejších súčastí sporného zákona a dlhodobo sa voči nej ohradzujú nielen predajcovia, ale aj odborníci, píšu Hospodárske Noviny.

​Kým Európska komisia nerozhodne o správnosti nariadenia, niektorí predajcovia sa rozhodli riešiť vec po svojom. Asi najodvážnejšiu cestu si zvolil reťazec Lidl – ten v aktuálnom, takmer 60-stranovom letáku zobrazil miniatúry slovenských výrobkov na troch stránkach.

Plaťte viac, odkazujú Vallovi progresívci v Starom meste rodičom. Úradníkom nemali problém pridať 420-tisíc eur na mzdách

To sa však nepáči ministerke pôdohospodárstva Gabriele Matečnej. Nové usmernenie, ktoré na internetovej stránke rezortu pribudlo len minulý týždeň, má najskôr reagovať práve na takýto typ výkladu nariadenia. Podľa informácií Hospodárskych novín by to malo byť priamou reakciou na kroky Lidlu.

„Jednotlivé poľnohospodárske výrobky a potraviny budú v letáku, reklamnom časopise alebo v inej obdobnej forme komunikácie vyobrazené v primeranej veľkosti a jednotnej forme grafiky a dizajnu, a to tak, aby nedochádzalo k zjavnej diskriminácií určitých poľnohospodárskych výrobkov a potravín,“ citujú nariadenie HN-ky.

Čo to ale znamená? Usmernenie vo svojej podstate priamo odporúča predajcom, aby boli domáce výrobky v letákoch rovnako veľké a graficky i dizajnovo rovnaké ako tie zahraničné. Ide vlastne o neformálne odporúčanie ministerstva, ako by letáky od 1. mája mali, resp. nemali vyzerať.

TRAGÉDIA: 18-ročný mladík neprežil skok z okna, jeho matku previezli do nemocnice. Je v kritickom stave

„Ani zahraničné potraviny nie sú vyobrazené všetky rovnako, respektíve celkový dizajn letákov často smeruje k upútaniu pozornosti na napríklad najvýhodnejšie ponuky,“ povedal pre HN-ky za obchodníkov Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Tomáš Bezák, vedúci komunikácie reťazca Lidl, vysvetľuje, že Lidl v letákoch prezentuje produkty, ktoré sú typické pre jednotlivé národné kuchyne. „Pri dodržaní zákonných podmienok môže dôjsť k ochudobneniu zákazníka, keďže v žiadnej forme reklamy nebude možné odprezentovať taký počet tematických produktov ako doteraz,“ reagoval pre HN Bezák.

Problémom však je, že ministerstvo o novom usmernení neinformovalo obchodníkov.

Strašil Bruselom, teraz tam má teplé miestečko a slušný príjem. Milan Uhrík platil Facebooku tísíce eur za reklamy

Podľa informácií HN sa o ňom dozvedeli až ex-post po jeho zverejnení na webe rezortu pôdohospodárstva. „Sme presvedčení, že usmernenie tak ako je naformulované ide nad rámec znenia príslušného ustanovenia zákona, čím sa ministerstvo svojvoľne stavia do pozície zákonodarcu,“ reaguje na novinku rezortu hovorca reťazca Lidl.

Európska komisia si Slovensko kvôli spornému zákonu môže všimnúť aj sama. Podobne totiž Komisia v minulosti zakročila napríklad v Írsku. Propagovanie domácich výrobkov v Európskej únii, v rámci ktorej máme otvorený trh s potravinami, totiž nie je povolené, teda nie na úkor zahraničných výrobkov.

SIS varuje pred Nočnými vlkmi, Blaha a spol. za nimi lietajú priamo do Moskvy. Kde je tá bájna „jednotná línia“ v zahraničnej politike?

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info