Rozsiahla novela zákona o cestnej premávke prinesie jednu z najzásadnejších zmien za posledné roky. Ministerstvo vnútra navrhlo úpravy, ktoré vláda schválila začiatkom novembra a teraz smerujú do parlamentu. Očakáva sa, že nové pravidlá začnú platiť v máji 2026. Okrem sprísnenia sankcií a posilnenia právomocí samospráv sa mení aj postavenie chodcov, ochrana zraniteľných účastníkov, či systém vodičských skúšok.
Jedna z najviac diskutovaných zmien sa však týka alkoholu. Po novom si „frndu na odvahu“ nebude môcť dať už ani spolujazdec.
Novela rozširuje zákaz požitia alkoholu a návykových látok z vodičov aj na spolujazdcov. Týka sa to najmä tých, ktorí sedia na motocykloch, štvorkolkách, viacmiestnych bicykloch či malých elektrických vozidlách pre dve a viac osôb.
Dôvod je jednoduchý – bezpečnosť. Opitý spolujazdec síce nešoféruje, no svojím správaním môže zásadne ovplyvniť jazdu, nečakane zasiahnuť do riadenia alebo vyviesť vodiča z rovnováhy. Najmä na motorke môžu drobné pohyby spôsobiť vážne problémy.
Polícia bude mať po novom právo vyzvať spolujazdca na dychovú skúšku či test na drogy. Ten, kto odmietne alebo bude pristihnutý pod vplyvom, riskuje pokutu – na mieste do 50 eur, v správnom konaní až 100 eur.
Cieľom tejto úpravy je predísť nehodám, pri ktorých spoluúčasť spolujazdca zohrala úlohu, a zvýšiť celkovú bezpečnosť premávky.
Vláda sa sústredila aj na najzraniteľnejšiu skupinu účastníkov cestnej premávky – chodcov. Nové pravidlá majú zabezpečiť bezpečnejší pohyb na priechodoch, pričom sa Slovensko inšpiruje krajinami Európskej únie, kde tieto úpravy fungujú už roky. Detailné opatrenia majú byť predstavené pri prerokovaní zákona v parlamente.
Novela zasahuje aj samotný proces získavania vodičského oprávnenia. Zmeny majú sprehľadniť systém a zvýšiť pripravenosť uchádzačov:
teória a prax sa po novom oddeľujú,
najskôr sa študent učí pravidlá cestnej premávky,
absolvuje teoretickú skúšku,
až po jej úspešnom zvládnutí môže začať jazdy,
termín si následne vyberie sám cez internet.
Ministerstvo očakáva, že tento model zvýši efektivitu výcviku. Na cesty by tak mali prichádzať žiadatelia, ktorí už ovládajú základné pravidlá a inštruktori sa môžu venovať priamo jazdeniu, nie vysvetľovaniu teórie.
Pri vodičskom oprávnení skupiny B pribudne aj nová podmienka – uchádzač bude musieť mať ukončené nižšie stredné vzdelanie.
Zmeny v zákone sú rozsiahle a dotknú sa všetkých účastníkov cestnej premávky. Slovensko sa tak postupne približuje moderným európskym trendom a cieľom je jediné – bezpečnejšie cesty.
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok si môžete použiť na účet: SK: IBAN91 020 0000 0043 7373 6457 (uveďte poznámky, stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️