Ústava nám okrem iného zaručuje bezplatné zdravotníctvo. Popri povinnom zdravotnom poistení sme v skutočnosti v každej ordinácii vystavení džungli poplatkov od výmyslu sveta. Tie nezákonné nemusíme platiť, vystríha portál Startitup.
Ľudia doplácajú za rôzne úkony a služby: tu za „prednostné“ vyšetrenie, inde za telefonát, CRP, za vystavenie potvrdenia či za e-recept. Cenníky nebývajú zverejnené, pacient je v strese, koľko a za čo bude platiť. Pacienti aj médiá upozorňujú, že časť lekárov si pýta peniaze za úkony, na ktoré nemajú nárok, alebo inkasuje sumy, ktoré prekračujú limity. Kontrola je slabá a transparentnosť v nedohľadne.
Prečo neštrajkovali? "Ako spočítala analytička a poradkyňa na ministerstve zdravotníctva Henrieta Tulejová, objem peňazí vyberaných priamo od pacientov prudko rastie – za 2 roky o 60 percent. Nominálne je to nárast z 300 miliónov eur na pol miliardy! Priemerný Slovák už u lekára odovzdá takmer stovku ročne. Väčšina týchto peňazí je vyberaných v rozpore so zákonom," šokuje v blogu exposlanec Miroslav Beblavý.
Podľa ministerstva zdravotníctva ambulancie nesmú pýtať peniaze za samotné objednanie pacienta na vyšetrenie. A to ani vtedy, keď ide o konkrétny čas v kalendári. Bezplatné aj vypísanie receptu či lekárskeho poukazu, návrhu na kúpeľnú liečbu, potvrdenia o návšteve lekára alebo iného zdravotníckeho pracovníka, rovnako aj vystavenie výmenného lístka k špecialistovi. Poplatok nepatrí ani za tzv. prednostné ošetrenie, pretože za rýchlejšie vybavenie sa v štandardnej ambulancii neplatí.
Pacient neplatí ani za „komfortné“ alebo hygienické položky v čakárni. Inovatívna položka "Klimatizácia" nepredstavuje spoplatniteľnú službu a peniaze sa nevyberajú ani za jednorazové návleky.
Ak ambulancia napriek tomu podobné položky účtuje, ide proti oficiálnemu stanovisku ministerstva. Vtedy má pacient právo požiadať o cenník, účtenku s popisom úkonu. Poskytovateľ je povinný vystaviť doklad s presnou špecifikáciou poplatku podľa cenníka, nie pod všeobecným označením „služby“. Ak cenník chýba, nie je v čakárni viditeľný alebo je nečitateľný, pacient má tiež právo pýtať si jeho predloženie.
S účtenkou za podozrivý alebo nelegálny poplatok sa pacient má obrátiť na svoju zdravotnú poisťovňu alebo príslušný dohľad. Na cenníky poplatkov a ich dodržiavanie dohliada samospráva, konkrétne príslušný vyšší územný celok (VÚC)a Úrad dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou. Ak ambulancia pravidlá nedodrží, uloží pokutu, ktorá putuje do rozpočtu príslušného samosprávneho kraja. Lekár si síce môže výšku poplatkov určiť sám, no musí ich mať jasne rozpísané a umiestnené na viditeľnom mieste v čakárni. Pacient tak vie, čo ho čaká ešte pred úkonom.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️