Minister životného prostredia Tomáš Taraba v pléne Národnej rady vyškolil neznalého poslanca Ľubomíra Galka a (de)zorientovanú poslankyňu Progresívneho Slovenska Tamaru Stohlovú z posudzovania vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA, v Tatrách.
Minister v úvode vyjadril ľútosť nad tým, že najmä Stohlová, ktorá sa orientuje na životné prostredie, povie takú nezmyselnú vetu, že po zmene zákona, neprejdú posudzovaním EIA developerské projekty ako napr. vleky.
“Pán Galko a pani Stohlová, EIA má dve formy. EIA je buď zisťovacie konanie, alebo EIA je potom predĺžené konanie. Takže pre EIou to prejde. EIou to prejde tak, ako to prechádza takouto istou EIou v rakúskych Alpách, vo francúzskych Alpách, všade v Európe to prechádza EIou. Bude to prechádzať EO aj na Slovensku,” vysvetlil Taraba novelu zákona.
Podľa ministra ide o zlú správu predovšetkým pre mimovládky napojené na PS, nakoľko sa nebude môcť stať, že niekto bude chcieť vymeniť 60 ročnú lanovku a bude deväť rokov čakať na povolenie. “Všetci chodíte lyžovať do Rakúska. Všetci tu ohŕňate nosy, že ako sú zaostalé Tatry, aké sú drahé Tatry. Šesť rokov tam necháte hrdzavé lano visieť práve preto, že ste tam vypaľovali ľudí, ktorí tam normálne fungujú,” vyhlásil Taraba na margo aktuálnych pomerov v Tatrách.
Minister tvrdí, že opäť ide o demagógiu, ktorú opozícia šíri pri každej jednej veci. “Naposledya to by som veľmi rád odporúčal všetkým občanom si pozrieť. Ja som sem doniesol pred asi rokom zákon o tom, aby na letové dreviny v kanáloch sa mohli celý rok rúbať. Vtedy ste povedali, že Taraba prišiel so zákonom, ktorý vyrúbe celé Slovensko,” pripomenul minister poslednú “kauzu”, ktorú vyvolala opozície.
Samozrejme, že celé Slovensko nikto nevyrúbal, nič sa neudialo. “Jediné, čo sa udialo, že štátny podnik, Slovenský vodohospodársky podnik dovtedy mohol čistiť kanály, len do marca 3300 zamestnancov v štátnom podniku, ktorý vygeneroval za 10 rokov dlh skoro 300 miliónov. Viete, ako fungovali? Do marca mohli robiť, od marca do októbra robiť nemohli, pretože zákon hovoril, že nemôžu čistiť dovtedy kanály,” informoval Taraba o skutočnom prínose kritizovanej novely, vďaka ktorej sa dnes na Slovensku čistí štvornásobne viac kanálov, ktoré predtým vytápali domy a 3300 ľudí má robotu po celý rok.
Galko vyhlásil, že nerozumie, ako sa zmena EIA dostala do novely zákona. Minister uviedol, že počas medzirezortné pripomienkového konania, pri Únia zamestnávateľov a dohodli sa na veciach napríklad na veci takej, že ak niekto napadne niečo po dátume, ktorý bol určený v procese a nejaká pripomienka dôjde po zákonnej lehote, tak kvôli stabilite procesu, aby sa námietky po termíne nebudú zohľadňovať.
“Aj v tomto som im vyšiel v ústrety, že viete čo máte pravdu, prečo by tu mala byť taká benevolentnosť. A potom vytiahli túto vec a pýtali sa ma, že prečo v rakúskych Alpách to funguje, prečo tam nikto nevyrúbal, prečo tam nie je Sahara a tam to funguje, pretože ten zákon funguje v EÚ takto. Prečo to funguje vo francúzskych Alpách? Len prečo na Slovensku treba šesť rokov čakať, kým vymeníte starú 50-ročnú lanovku? A ja som na to nemal odpoveď,” dal Taraba k priebehu procesu novelizácie zákona.
Zopakoval, že jedinou odpoveďou sú vyhovujúce podmienky pre mimovládky. “Prečo vyháňame normálnych ľudí, ktorí zamestnávajú a rozvíjajú ten región? Čo tam chcete iné v tých Tatrách urobiť? Okrem toho dobre, že tam máme teda potenciál na turizmus a tí Poliaci nás už aj v tom turizme predbehli. Majú málo oproti nám kopcov a aj tam nás už predbehli práve preto,” opýtal sa Galka na motív brzdenia rozvoja Tatier.
“Všade máte nejaký proces. Idete na poštu, dostanete žltý lístok, máte tam napísané, ja neviem, 18 dní. Ak nie, sa to považuje za doručené. Zrazu pri EII mohlo dôjsť čokoľvek po termíne. Bralo sa to, že v poriadku, predĺžime termíny. Takže toto už tiež nebude platiť a myslím si, že každému, kto má rád elementárny právny štát, to vadiť nebude,” uzavrel Taraba tému novely EIA.
K riziku stavebného eldoráda v Tatrách Taraba uviedol, že pochybuje o nejakom zámere stavať na Slovensku nejaké nové vleky, nakoľko do 1500 metrov už prakticky nie je sneh a ako príklad dal Zákamenné, kde už vleky demontovali.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️