Leyenovej Európska komisia predložila návrh rekordného rozpočtu. Je to trójsky kôň nedôveryhodnej a totalitárnej EÚ, smerujúcej k superštátu. Podľa L. Svensona máme poslednú príležitosť zachrániť zvyšky suverenity členských štátov
Ak by bol rozpočet za 2 000 miliárd eur na roky 2028-2034 schválený v predloženom stave, išlo by o 67%-né zvýšenie rozpočtových prostriedkov. Európska komisia svojím najnovším rozpočtom predvádza svoju postupnú agendu vytvorenia superštátu. Ak bude tento rozpočet schválený, na dokončenie projektu zostane už len plnohodnotný daňový systém.
Začiatkom 90. rokov, kde „sa to všetko začalo“ a 12 členských štátov Európskych spoločenstiev položilo základy Európskej únie, bolo jasné, že autori nielen Maastrichtskej zmluvy, ale aj výskumu a bielych kníh týkajúcich sa jej vzniku, chceli obmedziť právomoci EÚ. V tom čase bolo v skutočnosti možné cítiť skutočné obavy z toho, že sa EÚ stane paneurópskym superštátom.
Suverénne politiky
V rámci svojho úsilia o obmedzenie právomocí EÚ vytvorili autori Maastrichtskej zmluvy architektúru tvorby politík, vymenovali vládny právomocí a objasnili jurisdikčné zodpovedností v rámci tvorby politík. Keďže hospodárska politika je v rukách nesprávnych tvorcov politík impozantným nástrojom na uchopenie moci, nie je snáď prekvapením, že Maastrichtská zmluva vytvorila politickú triádu spájajúcu politické ciele, politické metódy a politické jurisdikcie.
Na začiatok, cieľmi hospodárskej politiky boli: rast HDP, cenová stabilita a plná zamestnanosť. Mali sa dosiahnuť tromi rôznymi politickými metódami:
Zodpovednosťou Európskej komisie bolo len dohliadať na dodržiavanie Paktu stability a rastu členskými štátmi. Európska centrálna banka sa prirodzene stala zodpovednou za nízku infláciu alebo cenovú stabilitu, keďže Zmluva definovala infláciu ako menový jav.
Tieto jurisdikcie dávali veľký zmysel. Jedna časť EÚ vrátane jej členských štátov mala zakázané zasahovať do tvorby politík inej časti. Každá jurisdikcia si plnila svoje vlastné ciele a uplatňovala vlastné metódy, a preto bola dostatočne zaneprázdnená na to, aby sa nepokúšala zasahovať do zodpovedností niekoho iného pri tvorbe politík.
Je zarážajúce, ako ďaleko sa EÚ odklonila od pôvodných ambícií obmedziť právomoci vlád EÚ. EÚ výrazne posilnila svoju kontrolu nad politickým cieľom rastu HDP. Jej aktívne uplatňovanie Paktu stability a rastu, od Grécka v rokoch 2009 – 2014 až po Francúzsko vlani, znížilo nezávislosť členských štátov v oblasti fiškálnej politiky.
Až na zriedkavé výnimky prejavujú vlády 27 členských štátov pozoruhodnú horlivosť pri dodržiavaní pravidiel EÚ týkajúcich sa dlhu a deficitu. To "vyústilo do desivej synchronizácie fiškálnej politiky v celej Európe, ktorá uprednostňuje úsporné opatrenia pred hospodárskym rastom," odhaľuje Larson a radí:"Jednoducho povedané, na zníženie úrovne fiškálnych úsporných opatrení v prospech politík, ktoré skutočne vytvárajú rastúcu ekonomiku, je potrebná vláda s maďarskou integritou."
Okrem posilnenia kontroly nad fiškálnou politikou sa EK zamerala aj na tvorbu politík v Európskej centrálnej banke (ECB). Už 10 rokov po vzniku ECB na zjavné žiadosti Európskej komisie ľahkovážne skúpila štátne dlhy členských štátov - hlavne Grécka. To viedlo k zrúteniu jej úsilia o udržanie nízkej inflácie, ktoré ešte zhoršilo trvanie Európskej komisie na centrálnom plánovaní ekonomiky EÚ počas pandémie. Stručne povedané, dnešná ECB striktne nasleduje Európsku komisiu všade, kam chce ísť.
Tretí cieľ, plná zamestnanosť, ostala v jurisdikcii členských štátov. Aj bez zasahovania EÚ za poslednú dekádu nezamestnanosť klesla približne o tretinu na súčasnú úroveň okolo 6,5 %. Počas rovnakého obdobia sa účasť na trhu práce zvýšila približne o 3 percentuálne body - takže členské štáty odviedli dobrú prácu - v rámci možností, ktoré im EÚ ponechala:
Vzhľadom na to, že EÚ drasticky rozšírila svoju kontrolu nad fiškálnou aj menovou politikou v celej únii, je pozitívny vplyv lepšie fungujúcich trhov práce obmedzený. Európska komisia so svojím rozpočtom na roky 2028 – 2034 naďalej rozširuje svoje jurisdikčné ambície v oblasti tvorby politík. Ako 16. júla informoval Tamas Orbán , predsedníčka Leyenová chváli rozšírenie tvorby politík EÚ, a to v oblastiach, kde je už aktívna, aj v oblastiach, kde ešte nevstúpila.
Podľa eurokomisie: "Európa čelí rastúcemu počtu výziev v mnohých oblastiach, ako je bezpečnosť, obrana, konkurencieschopnosť, migrácia, energetika a odolnosť voči zmene klímy. Tieto výzvy nie sú dočasné, ale odrážajú systémové geopolitické a ekonomické zmeny, ktoré si vyžadujú silnú a progresívnu reakciu."
Svoje "riešenie" energetickej krízy predstavila eurokomisia v nariadení RePowerEU. Ide o Endlosung - v mene nečlenského štátu - Ukrajiny - sa členské štáty povinne odseknú od zazmluvnených zdrojov politicky nekorektného ruského plynu a ponesú všetky finančné a logistické následky. V mene čoho?
Eurokomisia prostredníctvom svojho rozpočtu siaha na oblasti politiky, v ktorých bolo pred 30 rokmi zapojenie EÚ nemysliteľné. Preč je starostlivé vymedzenie medzi politickými jurisdikciami v maastrichtskej politickej triáde; preč je obmedzenie Komisie na úlohu dohľadu nad fiškálnou politikou v rámci Paktu stability a rastu; preč je predpoklad nezávislej centrálnej banky.
Existuje jedna oblasť, v ktorej sa EÚ ešte nedokázala presadiť ani zďaleka tak agresívne ako v rozhodovaní kam míňať peniaze. Komisia sa stále musí spoliehať na členské štáty, aby pre EÚ poskytovali akékoľvek zmysluplné sumy daňových príjmov. Komisia sa netají tým, čo chce : najvýraznejšími príkladmi sú nové eurodane: paušálna daň z príjmu právnických osôb a daň z tabaku v práve predloženom návrhu eurorozpočtu.
"Je najvyšší čas, aby členské štáty skoncovali s neustále sa rozširujúcimi politickými ambíciami EÚ. Čas na to je teraz, keď je eurokomisia stále takmer výlučne závislá od členských štátov, pokiaľ ide o jej príjmy. Akonáhle bude mať EÚ zavedený vlastný daňový systém a bude môcť získavať príjmy nezávisle od členských štátov, boj proti nespoľahlivej, nekonečnej a znepokojivo totalitnej paneurópskej supervláde je prehratý," navádza Dr. Svenson.
Milí čitatelia,
v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik