Júl a august sa väčšine z nás spája s príjemnými predstavami o oddychu na pláži s pieskom jemným, ako pohladenie, s nápojom s cinkajúcim ľadom a šumom mora, prípadne rušným nočným životom vychyteného letoviska. S podobnými predstavami šli na dovolenku aj klienti jednej z cestovných kancelárií (CK).
CK Happy Travel však 1. júla oznámila, že nie je schopná plniť svoje finančné záväzky voči klientom. Cestovka na trhu pôsobila 17 rokov, teda žiaden nováčik.
Vedia to aj mnohí jej klienti, hoci tí, ktorí sú stovky kilometrov od domova majú obavy z toho, ako prebehne ich návrat domov.
Ten treba riešiť s poisťovateľom cestovnej kancelárie, ktorá o postupe informuje klienta. Urobí tak aj v prípade, že ste ešte na svoj pobyt nenastúpili. V prípade problémov treba komunikovať s poisťovňou, u ktorej je vaša CK poistená.
„Cestovná kancelária HappyTravel.sk, s.r.o. má uzatvorené poistenie pre prípad svojho úpadku s platnosťou do 30.11.2025. Klienti cestovnej kancelárie, ktorí majú zakúpené zájazdy môžu kontaktovať asistenčnú službu poisťovne, ktorá im poskytne informácie o spôsobe riešenia poistnej udalosti,“ informuje CK na svojej stránke. Tu zverejnila aj kontakt a údaje o poistení s tým, že poisťovni poskytuje maximálnu súčinnosť pri návrate dovolenkárov domov zo zahraničia.
„Vzniknutá situácia nás nesmierne mrzí a je nám ľúto všetkých komplikácií, ktoré sme Vám týmto úpadkom spôsobili. Napriek značným investíciám a veľkému nasadeniu sa nám, žiaľ, úpadok nepodarilo odvrátiť. Ďakujeme za viac ako 17 rokov priazne,“ uzavrela cestovka. Na ich facebookovej stránke však informáciu o úpadku, ktorú zverejnili 1. júla popoludní nenájdete.
„Nechápem ako cestovka môže predávať zájazdy a potom skrachuje. Veď už minulý rok museli vedieť že čosi nie je v poriadku, ale samozrejme predávajú. Veď potrebujú zarobiť a čo tam po ľuďoch, že budú mať po dovolenke,“ vylial si dušu pod jedným z príspevkov informujúcich o úpadku CK Happy Travel.
„Toto nie je žiadna pofidérna "rýchlokvaška", CK ktorúa len zhabne peniaze a pred sezónou zmizne. Toto je CK, ktorá fungovala 17r a dovolenkovalo cez ňu veľa klientov. Aj my sme cez ňu strávili dovolenku a všetko bolo fajn. Tento krach je nanajvýš smutná a to nielen pre tých, ktorí mali zarezervovane dovolenky a tešili sa, ale aj pre zamestnancov ktorí prišli o prácu. Je mi to ľúto,“ reagovala bývalá klientka.
„My sme momentálne v Turecku od včera a poviem vám, strašne nepríjemný pocit to je. Nevieme, čo s nami bude,"znejú však aj obavy od dovolenkárov z rôznych letovísk. Tí však situáciu nemajú, ako ovplyvniť vlastným cestovným poistením.
Cestovné poistenie slúži na repatriáciu, resp. návrat domov z dovolenky v iných prípadoch ako je vyhlásenie krachu cestovnej kancelárie (úraz, hospitalizácia, prípadne živelná alebo iná udalosť v mieste dovolenky) Sú to situácie, ktoré znemožňujú pokračovanie v dovolenke, podľa konkrétnej poistnej zmluvy.
Ak príde k insolvenstosti CK poistenej proti úpadku, klienti sa musia obrátiť na jej poisťovateľa. Ten, teda príslušná poisťovňa zabezpečuje aj prípadný návrat klienta do miesta bydliska.
„Preto by si mal klient pred vycestovaním, najlepšie už pred kúpou zájazdu, zistiť, či je cestovná kancelária poistená proti úpadku a v akej poisťovni, aby sa v prípade potreby vedel na ňu obrátiť,“ odporúča Slovenská asociácia poisťovní. Klienti tejto konkrétnej cestovky majú šťastie – proti takémuto prípadu je poistená do konca novembra 2025. S cestovnou kanceláriou a následne s poisťovňou, kde je poistená, treba riešiť aj nečerpané služby počas pobytu.
Pokiaľ bol váš zájazd zrušený ešte pred nástupom a vy ho už máte vyplatený, aj tu sa treba obrátiť na poisťovateľa CK. Presný postup klientovi musí oznámiť samotná cestovná kancelária.
Ak bolo poistenie cestovnej kancelárie nedostatočné, môže sa stať, že vaše cestovné náklady nebudú pokryté v plnej výške.
Slovenský zákon o zájazdoch hovorí, že poistenie je poskytnuté prostredníctvom dohody s poskytovateľom ochrany a sumou vo výške najmenej 30 % ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov a spojených služieb.
Ak má cestovná kancelária sídlo v EÚ, riešenie nárokov klienta sa riadi pravidlami konkrétnej krajiny. Ak má CK sídlo mimo EÚ, subjekty ponúkajúce a predávajúce zájazdy na našom území riadia pri svojej činnosti ustanoveniami predmetného zákona.
Najčastejšou príčinou úpadku cestoviek je to, že nakúpia produkty, ktoré nevedia predať. Týka sa to hlavne malých kancelárií.
Pred tým, ako si zájazd zakúpiet, vyberajte overené CK. Hľadajte recenzie, ale aj históriu cestovky.
Informácie o poistení CK proti úpadku by mali byť súčasťou cestovnej zmluvy a vy si ich môžete vyžiadať. Aby ste si boli stopercentne istí, platnosť poistenia CK vám potvrdí aj konkrétna poisťovňa.
v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik