Odborníci sa zhodujú: Legislatíva pri alkohole za volantom je mizerná
04 | 10 | 2022 I Eka Balaskova

Nedeľná tragédia a smrť piatich mladých ľudí, zanechala v spoločnosti otvorenú otázku. Spáchal vodič „len“ usmrtenie alebo všeobecné ohrozenie? Odpovede ponúkajú najpovolanejší. Aký trest hrozí nezodpovednému vodičovi?

Jeho vyjadrenie vám ponúkame bez redakčných úprav.

Vodič osobného vozidla, ktorý v alkoholickom opojení 1,69 promile alkoholu v krvi a teda vedome sa dopúšťajúci trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 TZ, v centre Bratislavy asi o 22,20 h ide v rozpore s dopravnými predpismi neúmerne vysokou rýchlosťou a stratí kontrolu nad jeho riadením a vozidlo nekontrolovateľne narazí do skupiny stojacich ľudí na autobusovej zástavke, nespácha „len“ trestný čin ublíženia na zdraví z nedbanlivosti (§ 149 ods. 1,5 TZ), s trestnou sadzbou od 7 do 12 rokov odňatia slobody ale sa mohol dopustiť úmyselného trestného činu všeobecného ohrozenia podľa § 284 ods. 1, 4 písm. a/ TZ (spôsobil ťažkú ujmu na zdraví (7 osobám) a smrť viacerých osôb (usmrtil 5 osôb), pričom páchateľovi môže byť uložený trest odňatia slobody od 20 do 25 rokov až doživotie.

Kolíková v priamom prenose natrela Šeligu: TOTO musel priznať!
Zdá sa, že v tejto permanentnej koaličnej kríze pokračujúcej menšinovou vládou na seba bývalí koaliční, či dokonca stranícki partneri, všeličo prezradia. Naposledy tak divákov - voličov zaskočilo priznanie Juraja Šeligu (Za ľudí). Ako budú... Čítať ďalej
03 | 10 | 2022 | Eka Balaskova
?session=true

Vychádzam z teórie trestného práva, komentárov i rozhodnutí najvyšších súdov, v ktorých sa konštatuje, že aj chybné riadenie motorového vozidla môže vyvolať všeobecné nebezpečenstvo (iné podobné nebezpečné konanie) a to bez ohľadu nato či ide o chybné riadenie autobusu, nákladného vozidla či prípadne osobného automobilu.

Všeobecné nebezpečenstvo je vznik situácie, ktorá svojou povahou, rozsahom a intenzitou ohrozenia sa rovná nebezpečenstvu požiaru, povodne, výbuchu a pod., teda ľuďom bezprostredne hrozí nebezpečenstvo smrti, ťažkej ujmy na zdraví alebo - škoda veľkého rozsahu na majetku.

Pre stav všeobecného nebezpečenstva je charakteristická živelnosť a neovládateľnosť priebehu udalosti, pri ktorej vznik poruchy závisí od náhodných okolností, na ktoré páchateľ alebo ohrozené osoby nemajú vplyv – opitý vodič nemá dopravný prostriedok i dopravnú situáciu pod kontrolou. Medzi najdôležitejšie okolnosti, z ktorých je možné urobiť záver o nebezpečnosti konania obvineného o charaktere havárie a o stupni ohrozenia, ktoré z jazdy vyplýva, patrí práve skutočná rýchlosť jazdy pred stretom (nedostatok sebakontroly – alkoholom odbrzdená prirodzená psychická kontrola) a ďalej spôsob pohybu vozidla napr. šmyk.

DPB sa bráni: Nehoda na Staromestskej nie je systémovým zlyhaním
Tragickú nehodu, ku ktorej došlo v nedeľu (2. 10.) neskoro večer na zastávke Zochova na Staromestskej ulici v Bratislave, nemožno považovať za systémové zlyhanie zabezpečenia zastávok mestskej hromadnej dopravy (MHD). To aj v súvislosti so zisteným... Čítať ďalej
03 | 10 | 2022 | Diana Zaťková/TASR

Vychádzam z predpokladu, že ak sa vodič v silnom alkoholickom opojení rozhodne riadiť motorové vozidlom, čím zároveň porušuje jeden zo základných dopravných zákazov, tak musí byť „uzrozumený“, že dopravný prostriedok sa v jeho rukách môže za určitých okolností, ktoré nebude schopný sám zvládnuť zmeniť na nástroj bezprostredne ohrozujúci životy a zdravie viacerých osôb a majetok veľkého rozsahu. Prípadne aj „ľahostajný“ vzťah páchateľa k takémuto následku možno považovať za uzrozumenie s následkom, teda ľahostajnosť či následok nastane alebo nenastane vyjadruje jeho kladné stanovisko aj k tejto možnosti. Z toho vyplýva, že takýto páchateľ konal v tzv. nepriamom úmysle (čo vylučuje konanie z nedbanlivosti).

To je na doživotie!

Veľa takýchto hlasov sa v návale emócií ozývalo včera na sociálnych sieťach. Lucia Kurilovská, odborníčka na trestné právo však upozorňuje, že zákony hovoria v takomto prípade jasne.

"V tom prípade, keď došlo pri dopravnej nehode k usmrteniu viacerých osôb, hrozí páchateľovi trest odňatia slobody na 7 až 12 rokov. Avšak, v rámci trestného konania sa musia dokázať všetky skutočnosti. Keď ale bude podaná obžaloba, sudca bude určite zvažovať všetky okolnosti, ktoré tragédii predchádzali, ako je alkohol za volantom, ale aj neprispôsobenie rýchlosti jazdy. Som presvedčená, že bude uvažovať práve o hornej hranici trestu, teda 12 rokov," povedala Kurilovská pre Topky.sk.

Mierna legislatíva

Rektorka Kurilovská súhlasí s tvrdením, že legislatíva v boji s alkoholom za volantom nie je dostatočná, hoci ju pred pár rokmi upravovali. v zmysle, že trestný čin je za jazdu pod vplyvom nad jedno promile. 

"Všetci sme vtedy dúfali, že to bude mať preventívno-odstrašujúci účinok a každý si rozmyslí svoje činy. Ale nemá to žiadny účinok. Väčšinou vieme, ako to končí - a to alebo podmienkou, alebo peňažným trestom. A tých prípadov jazdy pod vplyvom alkoholu je strašne veľa. A to nehovoríme o latentnej kriminalite. Zrejme si nikto z nich neuvedomuje, že keď sadnú za volant pod vplyvom, auto sa stáva zbraňou," dodáva Kurilovská.

Akcia Búrka má ďalšiu oslobodenú: Sestru Moniky Jankovskej
O oslobodení sestry Moniky Jankovskej, sudkyne Andrey Haitovej, rozhodol v pondelok disciplinárny senát na Krajskom súde v Bratislave. Zadržaná bola 11. marca 2021 s ďalšími sudcami v akcii Búrka. Vyzlečú ju z talára? Práve v tomto konaní bývalej... Čítať ďalej
03 | 10 | 2022 | Eka Balašková

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik