Vedci prekvapujú: Predísť Alzheimerovi môžete pomocou TOHTO! Každý to má doma
09 | 02 | 2022 I Diana Zaťková

Tomu by ste neverili! Najnovšie výskumy dokázali, že proteín prítomný v ľudských ďasnách môže pomôcť v boji proti baktérii spôsobujúcej neurodegeneratívne ochorenia. A to najmä ak sa pridá do zubnej pasty, tvrdia kanadskí vedci.

Proteín s názvom SCPPPQ1, ktorý za normálnych okolností spôsobuje, že ďasná priľnú k zubom, sa môže ukázať ako účinný v boji proti baktérii nazývanej P. gingivalis, ktorá by mohla spôsobiť Alzheimerovu chorobu a iné neurodegeneratívne stavy, zistil výskumný tím z Montrealskej univerzity v Kanade.

Stačí pridať do zubnej pasty

Štúdia vedená Antoniom Nancim, výskumníkom a profesorom na katedre stomatológie, bola zverejnená v britskom časopise Nature začiatkom decembra, informuje portál RT.

Zdá sa, že baktéria tradične spájaná s periodontálnym ochorením súvisí aj s rôznymi neurodegeneratívnymi ochoreniami, ako je Alzheimerova choroba.

Proteín exprimovaný junkčným epitelom a prítomný v časti ďasien, ktorá obklopuje zuby, môže spomaliť replikáciu P. gingivalis a dokonca ju zničiť, odhalila štúdia, do ktorej sa zapojili aj vedci z Laval University v Quebecu a McGill University v Montreale.

Pápež František: Viesť vojnu znamená ničiť
Pápež František je známy celým radom rozhovorov pre médiá, od časopisov až po dokumentárny film. V nedeľu 6. februára však vôbec po prvý raz prijal pozvanie na rozsiahly rozhovor v priamom televíznom prenose. "Večer o trištvrte na deväť sa z Domu... Čítať ďalej
09 | 02 | 2022 | Gabriela Fedičová

„Ako vieme už niekoľko rokov, orálna infekcia P. gingivalis je jedným z hlavných rizikových faktorov pre rozvoj Alzheimerovej choroby,“ povedal Nanci a dodal, že keďže „SCPPPQ1 môže spomaliť rast tejto baktérie a dokonca ju zničiť, môžeme zaútočiť na príčinu problémov pri ich zdroji a pomôcť tak predchádzať viac ako jednej chorobe“.

Nový spôsob liečby

Tento objav otvára nový spôsob liečby a potenciálnej prevencie rozvoja Alzheimerovej choroby, verí tím, pretože proteín možno použiť na zabránenie baktérii dostať sa do ľudského tela cez ďasná v prvom rade - a potenciálne proti nej bojovať, ak sa dostane dovnútra.

"Tento proteín môže ponúknuť ďalšiu stratégiu na riešenie problému bakteriálnej rezistencie," povedala Charline Mary, postdoktorandka, ktorá viedla štúdiu.

Farmári v Poľsku blokujú cesty
Poľské hnutie poľnohospodárov AGROunia blokuje od stredy rána cesty takmer po celej krajine. Desiatky takýchto protestov sa konajú proti zvyšovaniu cien. Informovalo o tom internetové vydanie poľského denníka Gazeta Wyborcza – wyborcza.pl – a... Čítať ďalej
09 | 02 | 2022 | Gabriela Fedičová/TASR

Podľa Nanciho by sa proteín mohol použiť „ako liečebný prístup na kontrolu účinkov baktérií v mozgu alebo na iných miestach, kam sa šíria“.

Začiatok vzrušujúceho dobrodružstva

Tím teraz plánuje pokračovať vo výskume, aby do hĺbky študoval antimikrobiálny potenciál proteínu. Navrhujú, že by sa mohol pridať do zubnej pasty, aby potenciálne zničil baktérie, vrátane tých, ktoré už prenikli cez epitelové tesnenie medzi ďasnom a zubom.

„Toto je začiatok vzrušujúceho, sľubného dobrodružstva, ktoré vracia zubné lekárstvo späť do popredia celkového zdravia,“ povedal profesor.

Pomáhame si navzájom

Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku.

Ak máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať.

Do našej ponuky sme zaradili aj rubriku Regióny, pomocou ktorej chceme byť k vám ešte informačne bližšie. Články z tejto rubriky si môžete prečítať kliknutím na Regióny v hlavičke našej webovej stránky www.hlavnydennik.sk alebo zrolovaním stránky dolu až nad baner blog.

Ak máte záujem pracovať pre nás z domu a máte žurnalistické skúsenosti, píšte na [email protected]. Ak nás zaujmete, určite sa ozveme.

Ďakujeme za vaše návštevy. Redakcia HD.