Z drahej čakárne na smrť majú starenky odkaz pre Matoviča
28 | 11 | 2021 I Gabriela Fedičová

Starenky v DSS v Žiline trápi nielen Covid, ktorý sa tam opäť objavil, ale aj navýšené ceny. Domov dôchodcov vnímajú ako čakáreň na smrť. Príliš drahú čakáreň. Nemôžu si dovoliť mobil, ale ani žiadnu sladkosť. A niektorí ani večeru. Pre Matoviča majú odkaz.

V reportáži pre Plus 7 dní o živote v DSS Letokruhy v Žiline prehovorila pani Eva, ktorá v domove žije osem rokov. Dôchodok, ktorý poberá, 516 eur považuje za „slušný." Za pobyt v domove so stravou platí 427 eur. Pred zvýšením cien platila 360 eur. Od augusta si zrušila mobil a nemá ani televíziu, ani prístup na internet. Ušetrí tak 21,50 Eur. Od januára sa majú ceny opäť navýšiť. „Pán Matovič porozdával milióny a my si nemôžeme dovoliť ani nejakú sladkosť kúpiť. Skutočne to tu považujeme za drahú čakáreň na smrť," povedala Eva pre Plus 7 dní. 

Pobyt v domove ani pred ôsmymi rokmi nevnímala tak zle, ako dnes. Všetci sú zavretí. Nemôžu ani do spoločenskej miestnosti, kde sa všetci stretávali pri spoločných ručných prácach, programoch, ešte aj chorých vozili von.

Sestričky celebrity, ktoré majú ťažkú prácu

Trápi ju aj prístup sociálnych pracovníkov. Podnety k zlepšeniu vnímať nechcú a keďže väčšina klientov nechcú problémy, tak podľa pani Evy neriešia. "Veď do domova dôchodcov chodia ľudia preto, ale aby dožili," povedala v repotáži pre Plus 7 dní.  

Pani Eva je rozvedená. Má dvoch synov, ale jedného nevidela 19 rokov, druhého 8 rokov. A tak jej nemá ani kto doplácať. Jednoizbový byt v Žiline nechala na synovca, ten jej mal pomáhať, ale po nedorozumení, ktoré medzi nimi vzniklo si musí poradiť sama.

Sestričky vníma ako celebrity, ktoré majú veľmi ťažkú prácu, ale na adresu sociálnych pracovníčok je plná sťažností. Kompetentní ju vnímajú podľa jej slov, ako notorickú sťažovateľku. Pani Eva spomína na obdobie, keď boli zatvorení 15 mesiacov. Dnes sa snaží byť v pohybe a denne urobiť aspoň 5000 krokov. 

Diskriminácia?

Pani Eva sa sťažuje aj na diskrimináciu. Nepáči sa jej, že platí vyšší sociálny poplatok ako tí klienti, ktorí sú odkázaní na celodennú pomoc a pozornosť. Tvrdí, že sú to klienti, ktorí do domova prišli v dobrej forme, ale stali sa z nich ležiaci klienti, ale stupeň odkázanosti im neprehodnotili. 

Pani Eva vníma, že sa má o čosi lepšie, ako ostatní klienti. Mohla investovať do kuchynskej linky aj do podlahy. "Keď vidím tie babky, pätnásteho príde dôchodok a nemajú ani na chlieb. Museli sa poodhlasovať z večerí. Sama beriem len polovicu obedov v mesiaci. Padli sme úplne na dno chudoby,“ porozprávala pre Plus 7 dní. Pani Eva písala aj na župu.

Problémy vníma aj iná klientka, Veronika, ktorá má 81 rokov a v DSS býva jeden rok. Manžea a syna pochovala, vnúčatá nemá, dcéru má v zahraničí. Tiež jej náklady vychádzajú veľmi na tesno, ale nevie, koľko sa platí inde. Veronika podľa Plus 7 dní sleduje, že jedna vec je zákon a iná realita a to, čo by malo starčekom a starenkám zostať podľa zákona, často nezostane.

Nepopulárne zvýšeniu mesačných poplatkov od 1. 8. 2021

Podľa šéfky sociálneho oddelenia na župe Ivety Ďurišovej sa má pani Eva dobre a pokiaľ jej nevyhovuje pobyt v danej DSS, môže sa presťahovať inde. "Obýva jednoizbový byt s rozlohou 32,8 štvorcového metra, s kuchyňou, chodbou a novozrekonštruovanou kúpeľňou a WC, za čo platí aj so stravou 414 eur mesačne. V byte používa vlastný TV, práčku, chladničku a mikrovlnnú rúru. Bol jej ponúknutý menší byt, odmietla,“ povedala pre Plus 7 dní šéfka sociálneho oddelenia Iveta Ďurišová. K nepopulárnemu zvýšeniu mesačných poplatkov podľa nej museli pristúpiť od 1. 8. 2021.