Minister školstva s pochybným vzdelaním Branislav Gröhling čelí kritike za novelu vysokoškolskécho zákona. Akademici namietajú, že ňou zasahuje do akademických slobôd vysokých škôl. Gröhlingov návrh však vôbec nerieši závažné nedostatky vysokoškolského štúdia a vysokých škôl. Z hľadiska potreby reformy je prezentovaná zmena, ktorú minister marketingovo prezentuje, druhoradá. Komplexnejšie vyhlásenie poskytol vo svojom vyhlásení na webovej stránke Klub 500.
Klub 500 uvádza, že slovenské školstvo potrebuje komplexnú reformu na všetkých úrovniach, nie len čiastkové zmeny. Takáto zmena nie je v kontroverznej novele vysokoškolského zákona. Tá prináša iba opatrenia týkajúce sa deľby moci v orgánoch akademickej samosprávy. Nereflektuje žiadne potreby praxe. Podľa Klubu 500 sa treba vrátiť k širokej diskusii a vypracovať skutočnú reformu vysokého školstva.
„Za viac ako tri dekády prijala naša krajina množstvo reforiem, oblasť školstva nevynímajúc. Vlády však prichádzajú s nesystémovými opatreniami, ktorých výsledkom je nevhodná štruktúra študijných smerov a odborov, nízka kvalita absolventov a v neposlednom rade aj odchod študentov do zahraničia. Žiaľ, ani navrhovaná novela vysokoškolského zákona nie je iná a nehovorí sa v nej o systémových opatreniach, ktoré by dokázali súčasný stav slovenského vysokého školstva zmeniť na požadovanú úroveň,“ vyjadril za Klub 500 výkonný riaditeľ Tibor Gregor.
Klub 500 podpísal memorandum o spolupráci s ôsmimi vybranými univerzitami. Memorandum bolo vypracované s cieľom pomôcť vysokým školám či zabezpečiť dostatok kvalitných tém na diplomové práce so záväzkom umožniť študentom spracovanie týchto tém priamo v podnikoch. Chceli tým ukázať, ako sa má spolupracovať s vysokými školami. Reforma bez komunikácie s dotknutými subjektmi nebude podľa Klubu 500 dobrá.
Klub 500 navrhuje sústrediť sa na počet vysokých škôl, na nízku kvalitu výučby na niektorých súkromných vysokých školách, na absenciu absolventov odborov s technickým a prírodovedným zameraním. „Počet vysokých škôl sa na Slovensku v porovnaní s rokom 1989 strojnásobil. Máme oveľa vyšší počet absolventov magisterského štúdia, ako je priemer EÚ či OECD. Je však potrebné viac zatraktívniť štúdium najmä technických a prírodných vied, aby sme boli schopní nielen pokrývať aktuálne potreby slovenského priemyslu, ale tiež prinášali projekty s vysokou pridanou hodnotou,“ objasnil Gregor.
Namiesto toho sa minister zaoberá bojom o moc. No ani v tejto oblasti nie je podľa Klubu 500 jeho návrh vypracovaný pedantne a chýbajú napríklad požiadavky na kvalitu členov akademického senátu. Klub 500 požaduje stiahnutie novely vysokoškolského zákona a treba ho po komunikácii so zamestnávateľmi, učiteľmi, samosprávami i univerzitami predložiť ako komplexný dokument od základných po vysoké školy: zlepšiť kvalitu výučby už na základných školách, definovať potreby absolventov stredných, odborných a vysokých škôl z pohľadu štátu, definovať profiláciu absolventa pre potreby praxe, realizovať zmenu systému financovania stredných a vysokých škôl v súlade so spoločenskou objednávkou, zaviesť efektívny systém vzdelávania.
Ak sa tak nestane, vznikne podľa Klubu 500 iba dokument na naplnenie programového vyhlásenia vlády. Otázkou však je, či je minister školstva schopný takúto zmenu pripraviť. Jednak sa nachádza takmer v polovici volebného obdobia, jednak sú jeho skúsenosti s realitou v školách minimálne.