HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Viete, čo je AdBlue? Ak máte „dízel“, bez toho sa nepohnete.

Kvôli horibilným cenám plynu obmedzilo Duslo Šaľa výrobu na minimum

Ceny plynu ešte nekumulovali a už spôsobujú problémy. Nepocítia to len zamestnanci Dusla Šaľa, ale aj my všetci, tvrdí generálny riaditeľ Dusla Šaľa, Petr Bláha.

Nie len hnojivá

Duslo Šaľa máme z čias ešte nedávno minulých zafixované, ako výrobcu umelých hnojív. Veľa ľudí sa až v tomto období dozvedá, že v tomto závode sa vyrába aj močovina a kvapalina Ad Blue do áut. Zvýšenie cien zemného plynu pre nás znamená, že v minulom roku bola cena zhruba 15 eur za megawatthodinu, dnes je to 160 eur. Začali sme generovať brutálnu stratu. Keby sme išli na plný výkon, tak by sme mali stratu desiatky miliónov eur za mesiac, takže po vzore ostatných štátov sme sa začali zamýšľať nad tým, že výrobu zavrieme,“ povedal Petr Bláha, generálny riaditeľ Duslo, a. s.

Harabin: Na odsúdenie Lipšicovej korupcie nie je potrebný žiadny kajúcnik, stačí len podať už vypracovanú obžalobu (VIDEO)

Čo vlastne AdBlue je?

Veľmi laicky – je to kvapalina určená pre naftové motory. Z tretiny ju tvorí močovina, zvyšok je destilovaná voda.  Naftové motory s AdBlue majú výrazne menší negatívny vplyv na životné prostredie, lebo AdBlue redukuje dusík a výfukové plyny o 95%. To znamená, že spĺňajú prísne európske normy. Spotreba AdBlue sa pohybuje v priemere okolo 1 litra na 1 000 km, o nízkom stave AdBlue varuje kontrolka

Potrebuje AdBlue vaše auto?

Ak je vyrobené po roku 2015, tak určite áno. Špeciálnu nádrž nájdete vedľa plniacej nádrže a je označená modrým uzáverom. Portál Pluska vysvetľuje, že táto kvapalina je použitá iba v automobiloch so vznetovými motormi so systémom SCR (selektívna katalytická redukcia), ktoré sa v autách používajú od roku 2011. Systém SCR možno nájsť vo všetkých nákladných vozidlách, v autobusoch a niektorých osobných automobiloch vyrobených od roku 2011.

Obľúbený spevák v nemocnici. Ľudia mu želajú skoré uzdravenie

Ktorých áut sa problém bude týkať?

Bláha tvrdí, že keď AdBlue na trhu nebude, odstavené budú všetky motory od kategórie Euro 5. „Moderné motory, ktoré AdBlue používajú, ju pre svoje fungovanie potrebujú. Motoristický novinár Rasťo Chvála vysvetľuje: „Keď vám zasvieti kontrolka, máte nejakých 2 400 kilometrov na to, aby ste doplnili AdBlue. Bez AdBlue nemôžu fungovať. Čiže ak by táto kvapalina nebola, väčšina novších áut by nemohla jazdiť.“ a dodáva, že kvapalinu je potrebné doplniť zhruba každých 15 tisíc kilometrov.

Osobná doprava je len vrchol ľadovca

Spočítajte si, že bežný používateľ, ktorý sa pohybuje hlavne v rámci svojho mesta do/z práce, prípadne na nákup, nemá až taký veľký problém. Problém bude mať zásobovanie. Veľmi vážny bude problém pri poľnohospodárskych strojoch – traktor nemá benzínovú, či elektrickú alternatívu.

Nerobte si zásoby, no majte rezervu

Novinár Rasťo Chvála vysvetľuje, že zásoby nemajú význam, lebo aj táto kvapalina má svoju dobu trvanlivosti a s časom jej kvalita klesá. Preto je dobré, na preklenutie tohto obdobia, mať doma 10l bandasku AdBlue.

Poznáte vtipný miestopis Slovenska?

Čo všetko môže nedostatok plynu ovplyvniť?

Okrem iného výrobu sýtených nápojov. Bez nich sa celkom dobre zaobídeme – vrátime sa k vode z vodovodu (Pravda, ak nám ju naša starostlivá vláda nepredá). Horšie je, že z CO2 sa vyrába aj „rajský plyn“ používaný v zdravotníctve na anestézu. V Anglicku kvôli tomu museli obmedziť operácie. „Keď nebudú hnojivá, tak nadchádzajúca úroda bude výrazne horšia, keďže rastliny nebudú mať živiny. Keď bude horšia úroda, dá sa očakávať, že zásadne stúpnu ceny, môže to znamenať, že zdražie múka, pečivo, chleba, rožky, maslo, zdražie krmivo, tým pádom aj mäso a ocitáme sa na prahu brutálnej inflácie,“ upozorňuje riaditeľ Dusla Šala Petr Bláha.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info