fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Vodíková Toyota Mirai – symbol budúcnosti

Toyota Mirai je v Japonsku symbolom budúcnosti v rámci národnej vodíkovej koncepcie. Naproti tomu v Nemecku stále chýba vodíkový plán, píše Christian Domke na nemeckom portáli heise.de.

Druhá generácia modelu Toyota Mirai bude v Nemecku k dispozícii už od marca 2021. Dojazd a výkon sa zvýšili, cena klesla, a to o 18 percent. Výkon elektromotora bude 128 namiesto 114 kilowattov. 5,6 kilogramu vodíka dopomôže k dojazdu až 650 kilometrov. Celková cena je 63 900 namiesto 79 600 eur.

Toyota Mirai však práve kvôli nedostatočnej sieti čerpacích staníc (H2) stále nie je práve najvhodnejšou voľbou na každodenné používanie. Ale povedzme si pravdu, ktoré auto so spaľovacím motorom dokázalo urobiť taký obrovský krok smerom k zákazníkovi? Presne tak, žiadne.

V Nemecku sa však Mirai podľa Christiana Domkeho zrejme veľmi neuchytí a zostane kdesi na pokraji. A dôvod? Nie preto, že by bolo zlé, ale Nemecko v takejto technike zaostáva tak asi desať rokov, ironicky poznamenáva Domke, takže jeho osud  v tejto krajine je vopred spečatený. Pridáva aj prirovnanie: Predávať Mirai v Nemecku je také, ako keby ste veriacemu Amišovi, ktorý sa z náboženských dôvodov zrieka akéhokoľvek technického pokroku, chceli darovať najnovší model smartfónu. Je to dosť nereálne.

Nemecku chýba vodíková stratégia

Vodík sa považuje za kľúčovú technológiu budúcnosti. Najmä pokiaľ ide o stanovené ciele CO2. Niektorí spájajú vodík viac či menej s mobilitou, ale nepopierateľne prím majú aktuálne elektrické automobily. Táto téma je mimoriadne významná pre priemysel. Vodík je zásobárňou energie či priamo palivom. Je jasné, že nemecká vláda by nemala premrhať túto šancu v smerovaní k nových technológiám a bolo by na mieste, aby vypracovala konečne vodíkový plán, poznamenáva Christian Domke.

… Japonsko ju naopak má

V Japonsku je situácia v tomto smere úplne iná. Tamojší premiér vyhlásil: „Japonsko sa postaví na čelo epochálnych inovácií, ako je premena na vodíkovú spoločnosť, v ktorej vytvoríme pozitívny cyklus ochrany životného prostredia a hospodárskeho rastu.“

Vodík má poháňať automobily, vykurovať domy a zdynamizovať priemysel. Energetická bilancia ale aj v Japonsku nehovorí úplne za vodík. Len štvrtina potrebnej elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov. Zvyšovanie tohto podielu je ale súčasťou národnej vodíkovej stratégie v Japonsku. V roku 2030 by tu malo jazdiť 800 000 automobilov a 1 200 autobusov na vodíkový pohon, a 5,3 milióna japonských domácností by malo elektrinu vďaka vodíku, dodáva na záver Christian Domke na nemeckom portáli heise.de.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info