fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Proti riziku nákazy sa dá bojovať aj úpravou stravy

Imunizačné zázraky na tanieri - ilustr. foto pixabay.com

Ovocie, zelenina, orechy, oriešky, huby, to všetko výrazne prispieva k posilneniu imunity najmä v zimnom období. Dokonca účinnejšie, ako vitamínové doplnky stravy v umelej forme.

Medzi najviac ohrozených vírusovými ochoreniami patria starší ľudia a deti. Zvlášť v zime je preto dôležité posilňovať imunitný systém výživnými látkami, ktoré zabojujú s baktériami, vírusovými infekciami a zápalmi. Web uzitocnapravda.sk radí, ktoré to sú.

Huby v každej forme
Huby bojujú proti infekciám hneď na niekoľkých frontoch. Ich najväčšou výhodou je predovšetkým to, že zvyšujú počet takzvaných T-buniek v ľudskom tele. Spomínané bunky poznáme ako lymfocyty alebo biele krvinky a ich hlavnou úlohou je bojovať proti cudzorodým látkam. Netreba zabúdať, že huby sú výborným zdrojom vitamínu D. Ide o základnú mikroživinu potrebnú na zlepšenie funkcií imunitného systému. Keďže si ho ľudské telo dokáže vyrobiť samo iba počas slnečných dní, v zime sa odporúča konzumovať viac potravín bohatých na vitamín D.

Jaroslav Flegr hovorí, že nás ochráni behaviorálna imunita. Musíme zmeniť správanie

Papriky a cesnaku nie je nikdy dosť
Červená paprika je bohatá na vitamín C a betakarotén. Ide o silné antioxidanty, ktoré znižujú úroveň oxidačného stresu v organizme. Zmierňujú zápaly a chránia organizmus pred infekciami rôzneho druhu. Vitamín C sa odporúča konzumovať v dennej dávke 100 mg. Betakarotén sa nachádza predovšetkým vo farebných druhoch zeleniny a v ľudskom tele sa mení na vitamín A. Silnými protivírusovými účinkami sa chváli aj cesnak. Obsahuje látku zvanú alicín. Ide o prírodne antibiotikum, ktoré si hravo poradí aj zo zápalmi.

Zázvor je super, ale…
Zázvor určite pomáha zmierňovať prvé príznaky ochorenia horných dýchacích ciest, zohrieva telo a upravuje krvný tlak. Okrem baktérií sa dokáže popasovať aj s vírusmi. Zázvor môže pomôcť zmierniť príznaky spôsobené ochorením COVID-19, napríklad pocit nevoľnosti a zvracania. Okrem toho povzbudzuje chuť do jedla. Vyhýbať by sa mu však mali ľudia, ktorí užívajú lieky na krvný tlak a riedenie krvi.

Máte alergiu? Na vakcínu zabudnite

Brokolica a kvasená kapusta
Pokiaľ hľadáte silnú kombináciu vitamínov A, C a E, tak potom je brokolica správou voľbou. Vitamín A posilňuje imunitný systém, čím pomáha zmierňovať riziko nakazenia COVID-19. Okrem toho sa stará o zdravie tkanív, vnútorných orgánoch a v zime stabilizuje aj telesnú hmotnosť. Medzi vitamínové bomby zaraďujeme aj kyslú kapustu. Okrem vitamínu C je plná zdravých baktérií, ktoré pomáhajú obnovovať črevnú mikroflóru. Zdravé trávenie je pritom kľúčové pri udržiavaní silného imunitného systému. Fermentácia (kvasenie) kapusty pomáha uvoľňovať z tejto zeleniny silné antioxidanty potrebné na boj s infekciami.

Dlhovekí Gruzínci vedia, prečo jogurt
Biely jogurt je ideálnym zdrojom živých kultúr. Ide o takzvané probiotiká, ktoré spolu s proteínmi a stopovými prvkami zlepšujú imunitnú odpoveď organizmu na rôzne infekčné choroby. Živým jogurtovým kultúram sa potešia najmä črevá a zažívací trakt, ktoré dokážu udržať ľudské telo v dobrej kondícii po celú zimu. Pri výbere jogurtov je vhodné staviť na tie s vyšším obsahom bielkovín. Proteíny, ktoré vo väčšom množstve nájdeme napríklad v gréckom jogurte, posilňujú oslabený organizmus, dodávajú energiu a podieľajú sa na regenerácii poškodených tkanív.

Štyri cesty, ako potlačiť pandémiu koronavírusu podľa biológa Flegra

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info