fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Prečo oživenie leteckej dopravy nespôsobí zvýšenie cien ropy

lietadlo
Ilustračný obrázok/pixabay

Medzinárodná asociácia pre leteckú dopravu predpokladá, že v roku 2021 vycestuje 2,8 miliardy cestujúcich. To je síce o 1 miliardu viac, ako v roku 2020 ale podľa odborníkov sa letecká doprava roky nevráti do normálu, informuje portál RT.

Nárast dopytu po leteckej doprave v dohľadnej dobe, však ešte zákonite nebude znamenať nárast dopytu po rope, uvádza Medzinárodná asociácia pre leteckú dopravu (IATA). A letecká doprava je presne tá injekcia, ktorú ropný priemysel potrebuje.

Predpokladané čísla cestujúcich v roku 2021 sú dobré správy pre priemysel s ropou. Ten v tomto roku zaznamenal výrazný pokles v dôsledku všetkých blokád pandémie a cestovných obmedzení uvalených na svet. Zlou správou je, že tých 2,8 miliardy cestujúcich, ktoré majú letieť budúci rok, je stále o 1,7 miliardy menej ako v roku 2019. Čo sa týka percentuálneho podielu, stále ide o vážny pokles.

A očakáva sa, že počet kilometrov pre cestujúcich alebo RPK – údaj, ktorý letecký priemysel využíva na sledovanie celkového počtu kilometrov, ktoré platiaci cestujúci prejdú – sa v budúcom roku zvýši o 50 percent. Opäť je to dobrá správa. Zlou správou je, že tento RPK je stále o 50 percent nižší ako v roku 2019.

Práce na plynovode Nord Stream 2 sa majú obnoviť o pár dní

Oživenie leteckej dopravy v roku 2021, také, aké bude, bude pochádzať väčšinou z domáceho cestovania v rámci Severnej Ameriky a Ázie. Európsky trh sa však spolieha predovšetkým na medzinárodné cestovanie a očakáva sa, že to zostane značne obmedzené.

IATA zhrnula svoje pochmúrne predpovede takto: „Predpokladá sa, že objemy cestujúcich sa vrátia na úroveň roku 2019 najskôr do roku 2024, pričom domáce trhy sa budú zotavovať rýchlejšie ako medzinárodné služby.“

Ropný priemysel je vo všeobecnosti akýmsi indikátorom toho, aký vplyv majú lockdowny, uzavreté hranice, zákazy cestovania a vôbec čo i len vychádzania z domu. Exxon, jedna z piatich najväčších ropných spoločností na svete, v utorok šokoval, keď sa rozhodol odpísať niektoré aktíva. A urobil to vo veľkom. Odpísal 17 až 20 miliárd dolárov. To by malo trhu signalizovať, že Exxon neočakáva žiadne rýchle oživenie dopytu po rope.

Najvýkonnejší rádioteleskop na svete sa zrútil

Potom je tu OPEC alebo OPEC +. Zúfalo sa snažia ovládnuť trh vyvážením ponukovej strany rovnice. Toto bolo účinné opatrenie v minulosti – a tentoraz bolo čiastočne úspešné pri zvládaní katastrofy cien ropy.

Novým prvkom roku 2020 je však to, že dopyt po rope sa prepadol o milióny barelov denne. Je ťažké vyčerpať zásoby, ktoré na najviditeľnejšom svetovom trhu – USA – stále tvrdohlavo pretrvávajú. A to aj napriek poklesu produkcie v USA o 2,2 milióna barelov za deň a ďalším miliónom barelov zníženým OPEC + v rámci spoločného úsilia o „vyváženie“ trhu. To je kód pre udržanie cien v prípustnom rozmedzí.

Snaží sa Francúzsko revidovať dohodu o prímerí v Náhornom Karabachu? (V.Prochvatilov)

Vzhľadom na zníženie dopytu vyvolané koronavírusom a nadmerné zásoby ropy spôsobené vojnou o ropu v mesiaci pred koronavírusom boli manipulácie OPEC-u len čiastočne účinné.

A keď hovoríme o znížení dopytu po rope, jej veľká časť sa spotrebuje v sektore dopravy. Celosvetový dopyt po pohonných hmotách predstavuje 8 percent z celkovej svetovej spotreby ropy. To znamená, že keď predpoveď vyžaduje 50-percentné zníženie RPK, mali by sme očakávať štvorpercentný pokles dopytu po rope. A to je na budúci rok, nie na rok 2020. A IATA očakáva roky zníženia leteckej dopravy.

Smer chce podpisy za odvolanie vlády vyzbierať začiatkom roka. Aj s Pellegrinim

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info