ZAHRANIČIE

Objavili pekelnú exoplanétu, pripomínajúcu vznik Zeme

Ilustračný obrázok/pixabay
Predstavte si svet taký nepriateľský k životu, že má bublajúce lávové oceány a pršia tam vyparené horniny. To je presne to, čo vedci objavili vo vzdialenej galaxii a mohlo by to osvetliť vznik našej vlastnej planéty, informuje portál RT.

Tím vedcov skúmajúcich pekelnú exoplanétu K2-141b tvrdí, že ide o jeden z najextrémnejších svetov, aké kedy boli objavené. Čerstvá štúdia planéty zistila, že jej povrch, oceány a atmosféra sú vytvorené z hornín v rôznych formách. Môže sa pochváliť 100 km hlbokými oceánmi magmy, skalnými ľadovcami a dokonca aj odparenou horninovou atmosférou.

Na záver to všetko, tento bizarný svet sužujú aj vetry s rýchlosťou viac ako 1,75 kilometra za sekundu, ktorá je rýchlejšia ako rýchlosť zvuku na Zemi. Planéta je asi 1,5-krát väčšia ako Zem a je tak blízko svojej hviezdy, že je schopná dokončiť úplnú obežnú dráhu niekoľkokrát za deň.

Rovnaký povrch tiež trvalo smeruje k hviezde, čo znamená, že dve tretiny planéty sú permanentne vystavené slnku a majú teplotu nad 5 400 stupňov Fahrenheita. Táto spaľujúca teplota je dostatočná na odparenie hornín, čo tejto časti planéty dodáva tenkú nehostinnú atmosféru.

ŠKANDÁL: Na stretnutia s Bödörom mal chodiť osobne aj Robert Kaliňák, tvrdia svedkovia

„Naše zistenie pravdepodobne znamená, že atmosféra trochu presahuje pobrežie magmatického oceánu, čo uľahčuje pozorovanie pomocou vesmírnych ďalekohľadov,“ vysvetlil spoluautor štúdie Nicolas Cowan. Zvyšok planéty je zahalený v permanentnej tme a teploty klesajú na 328 stupňov Fahrenheita.

Vedci vytvorili modely toho, aké by boli podmienky na pekelnom povrchu na základe troch potenciálnych hlavných zložiek, ktoré sú všetky bežné v kôrach skalnatých planét. Všetky kamenné planéty vrátane Zeme začínali ako roztavené svety, ale potom sa rýchlo ochladili a stuhli. Lávové planéty nám poskytujú vzácny pohľad na túto fázu vývoja našej planéty,“ uviedol Cowan.

Vedecký tím dúfa, že po uvedení kozmického ďalekohľadu Jamesa Webba v roku 2021 bude ďalej overovať pozorovania získané z ich modelov.

Naď prezradil, že do Vianoc sa neplánuje ešte otvárať všetko