fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
KOMENTÁRE

Blížia sa temnejšie dni. Nastal čas brať sezónnu depresiu vážne (Rhiannon Lucy Cosslettová)

Ilustračné foto / Pixabay

Komentár Rhiannon Lucy Cosslettovej (The Guardian)

Mnoho ľudí v Británii sa bojí nástupu zimy. Spoločnosť potrebuje radikálny posun, ak sa chceme zaoberať základnými dôvodmi zlého duševného zdravia

„Melanchólia sa objavuje na jeseň, zatiaľ čo mánia v lete“, napísal okolo roku 100 p.n.l. grécky filozof Posidonius. Starí Gréci a staroveké čínske a indické spoločenstvá si dobre uvedomovali daň, ktorú si zimná tma mohla na nálade vybrať. Hippokrates písal o sezónnych depresiách v roku 400 pred Kristom; Gréckorímski lekári používali v 2. storočí formu liečby slnečným žiarením. Aj keď sezónna afektívna porucha (SAD) bola pomenovaná až v 80. rokoch, účinky „ohavnej zimy“ na náladu tomuto stavu dlhodobo predchádzali.

Karanténne obmedzenia zaviedli limity týkajúce sa toho, koľko času môžeme tráviť vonku, a vo Veľkej Británii NHS odporučila, aby sa počas tohto obdobia užívali doplnky vitamínu D. Tým, ktorí sa spoliehajú na zdravotné výhody zimných slnečných sviatkov, sa môžu tento rok skrížiť plány. Do tohto stavu vhoďte ešte existenciu krízy duševného zdravia a krízu preťažených a nedostatočne financovaných služieb, a zimný slnovrat začne vyzerať skutočne pochmúrne.

Ospravedlňujem sa, že to znie tak pochmúrne. Všetci samozrejme môžeme urobiť množstvo vecí, ktoré by zmiernili dopad nedostatok slnečného žiarenia na náš organizmus. Od stravy a cvičenia až po trávenie čo najviac času vonku, najmä medzi 11. a 15. hodinou. Jednou z výhod pandémie je, že nás naučila vychutnávať si tak veľa voľnočasových aktivít vonku, ako sa len dá. Je skôr výzvou začleniť to do času jesene a zimy, ale nie je to nemožné, čo dokazujú škandinávske krajiny so svojim odhodlaním tráviť každý deň vonku so zimnými aktivitami. Existuje dokonca aj názov pre severský koncept vychádzania a trávenia času v prírode – friluftsliv, ktorý popularizoval Ibsen a ktorý sa priamo prekladá ako „život na voľnom priestranstve“.

Covid-19 odhalil realitu Británie: chudoba, neistota a nerovnosť

Nie je to však ani zďaleka také známe ako hygge ( kvalita útulnosti a pohody, ktorá vyvoláva pocit spokojnosti alebo pohody – považuje sa za určujúcu charakteristiku dánskej kultúry). Aj keď to môže byť lákavé skrývať sa v tme pod prikrývkami so sviečkami, je lepšie pre vaše zdravie vyjsť von. Ako niekto, kto vyrastal v daždivom severnom Walese, pripúšťam, že je to proti mojej intuícií, ale je to tak. Takmer neustále mrholenie, ktoré charakterizovalo veľkú časť môjho detstva, bolo svojím spôsobom depresívne, ale myslím si, že ide o využitie chvíl, keď sa počasie umúdri. Možno ide aj o vhodné oblečenie na celoročné trávenie voľného času v prírode. (Ďalším slávnym výrokom Škandinávcov je: „Neexistuje nič také ako zlé počasie, iba zlé oblečenie.“)

Uznávam aj iróniu vyhlásenia, že depresívni ľudia majú jednoducho ísť von – ktokoľvek, kto zažil pocit strácajúcej sa farby zo všetkého okolo seba natoľko, že nemôžete vstať z postele, bude vedieť, že sa to ľahšie povie, ako urobí. Dnešná pracovná kultúra, ktorá núti množstvo ľudí vstávať a dochádzať do práce v tme a takisto odchádzať z práce v tme, znamená, že zabudnúť na všetko a vybehnúť von, keď vonku zasvieti slnko je naozaj neakceptovateľné pre väčšinu zamestnancov. Hoci tí, ktorí pracujú z domu, môžu mať väčšiu flexibilitu v tomto prípade ako v minulosti.

Mali by sme sa obávať zmutovania vírusu Sars-CoV-2? (Sarah LaBrecque)

Je smutné, že bez ohľadu na to, ako veľmi sa snažíme ísť von, naše slnečné svetlo neobsahuje v zime dostatok UVB žiarenia na to, aby si naša pokožka dokázala vyrobiť vitamín D. Je ťažké ho získať iba z potravy, preto sa odporúča, aby väčšina ľudí zvážila vitamínové doplnky v zimnom období (a pre tých, ktorí majú tmavú pleť a tí, ktorí si zakrývajú pokožku, keď sú vonku, alebo žijú v domovoch starostlivosti, sa odporúča brať tieto doplnky celý rok ).

Je veľmi ľahké odporúčať, aby ľudia so SAD robili svoje domácnosti čo najsvetlejšie a a najvzdušnejšie ako sa len dá, keď množstvo ľudí žije v tmavých, stiesnených bytoch s malými oknami, ktoré sa takmer neotvárajú. O vonkajšom priestore ani nehovoriac. Mnohí veria žiarovkám s denným svetlom, ale tie nie sú k dispozícii v NHS, ktorá lieči SAD ako každú inoú formu depresie – s liekmi a CBT. Je nepravdepodobné, že tí menej zámožní sú schopní si dovoliť niečo naviac.

Spoločnosť sa musí radikálne posunúť, ak sa máme zaoberať mnohými štrukturálnymi dôvodmi zlého duševného zdravia. Ale môžeme začať tým, že SAD budeme brať vážne. Toľko z nás sa zúfalo snaží pokračovať, akoby sme mohli odhádzať ťažkosti tak isto ako sneh, ale pomoc je k dispozícii. Veľa radosti možno nájsť aj v zime, na prechádzkach v krajine a na rôznych oslavách a slávnostiach. Toto obdobie nie je len niečo, s čím by ste sa museli vyrovnať, ale môžete sa pokúsiť si ho aj vychutnať. A ako George Harrison povedal a ja sa vždy na to snažím myslieť; Môže to byť dlhá a chladná osamelá zima, ale ľad sa raz roztopí a slnko príde.

Šokujúci záver roku 2020: Z predpovede Baby Vangy vás zamrazí!

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info