fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Migranti sa môžu vylodiť na Sicílii po „najdlhšie trvajúcom mŕtvom bode v európskej námornej histórii“

Migranti na dánskom tankeri Maersk Etienne v Stredozemnom mori, v piatok 11. septembra 2020 / SITA (Mediterranea Saving Humans via AP)

Dvadsaťsedem ľudí, ktorí uviazli na dánskom tankeri po dobu 38 dní sa konečne vylodilo 

Odysea 27 migrantov uviaznutých na palube tankera po dobu 38 dní sa definitívne skončila. Cestujúcim bolo nakoniec umožnené vstúpiť na pevninu Sicílie, píše theguardian.com. Tento prípad je označovaný ako „najdlhšie trvajúci mŕtvy bod v európskej námornej histórii“.

Dňa 5. augusta dánsky tanker Maersk Etienne odpovedal na žiadosti maltských úradov o pomoc preplnenému člnu v núdzi, ktorý prevážal 27 žiadateľov o azyl vrátane tehotnej ženy a dieťaťa, Čln sa nachádzal asi 70 námorných míľ severne od líbyjského pobrežia. Po záchrane migrantov, maltská vláda odmietla vpustiť týchto ľudí na svoje územie napriek tomu, že požiadala tanker o zásah, čo zapríčinilo to, že Maersk Etienne zostal uviaznutý na mori takmer 40 dní.

Následne 6. septembra boli pri pobreží Malty zachránení traja migranti, ktorí zo zúfalstva skočili cez palubu. Ostatní si na palube začali ubližovať. „Potrebujeme okamžitú pomoc,“ uviedol kapitán lode Volodymyr Yeroshkin na videu zaznamenanom 2. septembra. ‘‘ Títo ľudia musia čo najskôr vystúpiť. Túžia nadviazať kontakt so svojimi blízkymi a rodinami. Chcú jednoducho vystúpiť na breh.“

Briti nechcú ani len počuť o výučbe LGBT na školách

„Maersk Etienne je chemický tanker,“ dodal Yeroshkin, „ktorý nie je ani vybavený, ani skonštruovaný na udržiavanie ľudí na palube. Toto je nákladné plavidlo – posádka sú profesionálni námorníci a žiadny z nich nie je kvalifikovaný na lekársku pomoc alebo starostlivosť o zachránené osoby.“

Zlom nastal minulý piatok, keď sa záchranný čln Mare Jonio, prevádzkovaný talianskou mimovládnou organizáciou Mediterranea, priblížil k Maersk Etienne a migrantov presunul na svoju palubu. V sobotu popoludní talianske ministerstvo vnútra nakoniec povolilo pristátie cestujúcich a tí následne o niekoľko hodín vystúpili v prístave Pozzallo na Sicílii. „Týmto sa končí najdlhšia a najhanebnejšia situácia v európskej námornej histórii,“ napísala mimovládna organizácia Mediterranea na Facebooku.

V decembri 2018 bolo 49 migrantov prinútených stráviť vianočné a novoročné sviatky na palube záchranného člna SeaWatch po tom, čo ho talianske úrady odmietli ukotviť. Cestujúci sa nakoniec 9. januára vylodili na Malte.

Väčšina štátov EÚ sa na predkrízovú úroveň ekonomiky nevráti ani v budúcom roku

V auguste 2019 uviazlo na španielskej záchrannej lodi Open Arms na 19 dní pri ostrove Lampedusa viac ako 100 migrantov. V júli taliansky senát hlasoval zastíhanie bývalého ministra vnútra Matteo Salviniho, kvôli tomu, že neumožnil tomuto plavidlu zakotviť. Medzitým Open Arms vykonala svoju tretiu záchranu za 48 hodín. Loď teraz preváža na palube 276 migrantov a hľadá bezpečné miesto na ich vylodenie.

Je známe, že v roku 2020 v Stredozemnom mori zahynulo viac ako 500 utečencov a migrantov, a odhaduje sa, že ich skutočný počet je podstatne vyšší. Viac ako 21 500 migrantov tento rok prežilo prechod cez Stredozemné more. Po hlavnej námornej trase sa dostali do Talianska alebo na Maltu.

Trump reaguje na svoju nomináciu na Nobelovu cenu za mier

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info