fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Lokalizovali vrak z čias Weimarskej republiky – potopený krížnik Karlsruhe

Zvyšku vraku Karlsruhe na dne mora / Screenshot / YouTube (Rod Macdonald)

Ľahký krížnik Karlsruhe viezol v apríli 1940 nemecké výsadkové sily do Kristiansandu v Nórsku. Takmer ku koncu plavby však loď zasiahlo britské torpédo.

Sonarový sken potopeného nemeckého krížnika druhej svetovej vojny Karlsruhe, ktorý bol naposledy pozorovaný 13 námorných míľ od nórskeho Kristiansandu, je viditeľný na zázname, ktorý získala agentúra Reuters 7. septembra 2020. Viac informácií uverejnil portál welt.de.

Vrak Karlsruhe leží v hĺbke 490 metrov na morskom dne. 174 metrov dlhá vojnová loď sa zdá byť pripravená na streľbu. Delá jej troch veží boli namierené na more, za nimi mohutné nadstavby, akoby krížnik bol stále pripravený na akciu. Loď v skutočnosti leží 13 námorných míľ od nórskeho prístavu Kristiansand. Teraz vrak identifikovali zamestnanci nórskeho sieťového operátora Statnett .

„Boli sme veľmi prekvapení veľkosťou vraku,“ hovorí projektový inžinier Ole Petter Hobberstad. Už v roku 2017 potápači spoločnosti Statnett spozorovali loď počas kontroly podmorských káblov, ale nedokázali ju ďalej preskúmať. To sa teraz podarilo vyriešiť pomocou potápačského robota. „Keď sme videli, že loď bola torpédovaná, vedeli sme, že pochádza z vojny.“

youtube.com/watch?v=yRgs-pDOQLI

So svojimi sesterskými loďami, „Königsberg“ a „Köln“, bol „Karlsruhe“ jedným z krížnikov typu K (tzv. K pre začiatočné písmeno mena lode). Pretože tieto lode museli spĺňať požiadavky Versaillesskej mierovej zmluvy, mohli mať iba do 6000 ton. To však znamenalo, že pri dizajnovaní bolo treba urobiť značné kompromisy.

Trup bol teda postavený čo najľahší. Konštruktéri tiež upustili od stavebnej rezervy, ktorá by umožnila neskoršie prestavby. Umiestnenie deviatich 15-centimetrových diel bolo neobvyklé. Boli sústredené v troch trojitých vežiach, čo z krížnikov K urobilo prvé nemecké lode s takýmito vežami. Keďže lode s posádkou od 500 do 800 mužov boli určené na prieskumné úlohy, dve z týchto veží boli umiestnené na korme, aby bolo možné v prípade možného úniku použiť proti prenasledovateľom čo najväčšiu palebnú silu, zatiaľ čo smerom dopredu smerovali iba tri delá.

Keďže loď bola počas plavby pomerne nestabilná, Karlsruhe sa používal hlavne ako cvičná loď pre kandidátov na dôstojníkov. Počas plavby do Tichého oceánu z Japonska do USA utrpel „Karlsruhe“ vážne škody počas hurikánu. V rámci Hitlerovho programu prezbrojenia bol krížnik v roku 1938 podrobený rozsiahlemu programu modernizácie, ktorý nebol v čase vypuknutia vojny ešte dokončený.

Pátrači lokalizovali vrak strateného armádneho lietadla s 38 cestujúcimi, našli aj ľudské ostatky

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info