fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER EKONOMIKA SLOVENSKO

S kúpyschopnosťou Slovákov to nie je až tak zlé – opäť kupujú autá

Ilustračný obrázok novo vyrobených osobných automobilov / TASR (AP)

Predajcovia áut na Slovensku si mädlia ruky. Rok, ktorý videli v katastrofických číslach napokon nemusí dopadnúť až tak zle. Slováci sa totiž vrátili do predajní osobných automobilov a nielen obzrieť si novinky. Zaujímavý trend si všimol portál auto.pravda.sk.

Predaje majú vzostupný trend. „V júli dosiahli dokonca tohtoročný rekord“, píše citovaný portál. Júlové predaje  a následný počet novo registrovaných osobných automobilov preskočil aj dosiahnuté úrovne z januára a februára. aj údaje z januára a februára, ktoré ešte pandémiou ovplyvnené neboli. Je síce pravda, že sa ešte nedajú porovnávať s minuloročnými výsledkami predaja, ale – očakávali sa horšie.

„V júli 2020 sme zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 8 262 vozidiel,“ informoval portál auto.pravda.sk Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP). Ak však štatistiky porovnáme s minulým rokom, zistíme tohotoročný pokles o necelých trinásť percent. Konkrétne v júli 2020. V júli 2019 sa u nás zaregistrovalo až 9 443 áut. Nie je to dôvod na paniku, naopak, ide o najnižší medziročný pokles od marca tohto roku.

Výroba automobilov na Slovensku klesla za prvý polrok podľa odhadov ZAP medziročne o 25 až 30 %

„V mesiacoch jún a júl vidíme zlepšovanie situácie po jari a zvýšený záujem na trhu: jún –20,0 percent a júl –12,5 percenta,“ informoval Ján Pribula, generálny sekretár ZAP-u. ďalej predpokladá, že ochota spotrebiteľov investovať do tovarov dlhodobej spotreby je ovplyvnená aj celkovou náladou v spoločnosti, či majú obyvatelia a podnikatelia istotu a veria v budúci pozitívny vývoj krajiny a pociťujú záruky v stabilite prostredia.

„Predaje automobilov sa po celom svete od krízového dna v apríli a v máji naozaj rýchlo oživujú, dokonca v medziročnom porovnaní často slušne rastú,“ povedal pre portál auto.pravda.sk Michal Lehuta, analytik VÚB banky. Málokto však presne vie, či išlo o spontánne nákupy, alebo iba o odložené zámery kupujúcich z jari.

ZAP v tejto súvislosti kritizuje nedostatočnú podporu predaja nových áut zo strany štátu. „Trhy predovšetkým vo významných krajinách EÚ štartujú ešte rýchlejšie aj preto, že boli prijaté opatrenia, ktoré pomáhajú revitalizovať trh. Ide o podporné schémy s dotáciami na vozidlá a vo viacerých krajinách aj s prémiami na vyraďovanie starých vozidiel,“ myslí si Pribula. Jednou z prvých krajín, ktoré predstavili schémy podpory, bolo Francúzsko.

Tabuľka predaja modelov podľa auto.pravda.sk

Po Slovensku jazdia autá s priemerným vekom 13,8 roka. Aj v tomto smere by sa mohli využiť financie z Európskej únie, určené na „zelený“ rozvoj a obnovu. „Slovensko ako automobilová veľmoc by sa malo pridať k takým krajinám ako je Francúzsko a Nemecko a podporiť obnovu vozidlového parku cestou rozvoja nízko emisnej mobility, čo je aj v súlade so stratégiou EÚ, ktorú predstavila v dokumente nazvanom Zelená dohoda,” vyzýva Ján Pribula, ktorý by na Slovensku prijal napríklad vytváranie nízkoemisných zón.

V júli sa na Slovensku najlepšie predávala Škoda. Nemecký Volkswagen (VW) predbehol kórejský Hyundai a dostal sa na druhú priečku. Hyundai skončil tretí. Na štvrté miesto sa prepracoval francúzsky Peugeot, ktorý na piatu priečku odsunul Kiu.

Najpredávanejším pohonom ostávajú benzínové motory. Na druhom mieste sú naftové agregáty s 30,87-percentným podielom. K slovu sa postupne dostávajú hybridy, ktoré nie je možné dobíjať a kombinujú benzínový a elektrický motor.

Slovensko je ideálny priestor na priemyselné investície, reagoval minister Sulík na investíciu Porsche

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info