fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
BULVÁR DENNÝ VÝBER ZAHRANIČIE

„Za klimatické zmeny sú zodpovední bohatí ľudia!“

Ilustračný obrázok / Fotobanka

Výsledky prieskumu University of Leeds z 86 krajín ukazujú, že „za klimatickú krízu sú zodpovední v prvom rade bohatí,“ informuje BBC.

Najbohatšia desatina ľudí spotrebuje celkovo 20-krát viac energie ako spodná desatina, v ktorejkoľvek krajine. Podľa prieskumu spotrebujú bohatí ľudia 187-krát viac paliva ako „stredná či spodná vrstva.“

Dôvodom je napríklad aj to, že ľudia s nízkymi príjmami si len zriedka môžu dovoliť auto či iné dopravné prostriedky. Výsledky jasne ukazujú, že čím sú ľudia bohatší, tým viac energie zvyčajne využívajú, čo platilo vo všetkých krajinách.

Vedci taktiež varujú, že pokiaľ nedôjde k významnej politickej zmene, spotreba energie v domácnosti by sa mohla od roku 2011 do roku 2050 zdvojnásobiť. Výskum za zakladal na kombinácií údajov Európskej únie a Svetovej banky.

Španielska polícia zastavuje civilistu v kostýme dinosaura, ktorý nerešpektuje povinnú domácu karanténu (VIDEO)

Emisie dopravných prostriedkov

Zistilo sa, že najbohatšia desatina spotrebiteľov využíva viac ako polovicu energie v rámci dopravy. Potvrdzuje to predchádzajúci výskum, ktorý ukazuje, že 15% cestujúcich z Veľkej Británie podniká 70% všetkých letov. Výskum zverejnený v časopise Nature Energy taktiež ukázal, že energia na varenie a kúrenie je spotrebovaná spravodlivejšie.

Spoluautorka a vedúca výskumu, profesorka Julia Steinbergerová, sa pýtala: „Ako môžeme zmeniť obrovskú nerovnomernú distribúciu energie, aby sme zabezpečili slušný život pre všetkých a zároveň chránili klímu a ekosystémy?“

Talianski vedci začnú s testovaním vakcíny proti COVID-19, zatiaľ na zvieratách

Riešenie?

Autori tvrdia, že „vlády by mohli znížiť dopyt po doprave lepšou verejnou dopravou, vyššími daňami z väčších vozidiel a častými poplatkami pre cestujúcich, ktorí dovolenkujú najviac.“

Hovorí sa, že ďalšou alternatívou je rýchlejšia elektrifikácia každodenných vozidiel, aj keď predchádzajúce štúdie naznačujú, že aj pri elektromobiloch sa musí znížiť dopyt po jazde, aby sa znížilo zaťažovanie zdrojov, výroba a distribúcia elektriny.

Bohatí ľudia v rôznych krajinách

Výskum tiež skúmal a porovnával relatívnu spotrebu energie jedného štátu oproti druhému.

Výsledky ukazujú, že pätina občanov Spojeného kráľovstva predstavuje 5% celosvetových spotrebiteľov energie a ďalších 5% tvorí takmer polovica nemeckých občanov. Ďalších 5% spotrebiteľov tvorí celá luxemburská populácia.

Iba 2% všetkých Číňanov sa nachádza v popredných 5% používateľov a iba 0,02% ľudí v Indii predstavuje ďalších 5%. Dokonca aj najchudobnejšia pätina Britov spotrebuje 5-krát viac energie ako dolná miliarda v Indii.

Čínska odveta pre USA! Vydali zákaz pre amerických novinárov

Dá sa ešte niečo zmeniť?

Výsledky viacerých výskumov ukazujú, že do roku 2050 by sa mohla dopravná energia zvýšiť o 31%. „Ak by sa doprava naďalej spoliehala na fosílne palivá, toto zvýšenie by bolo pre klímu katastrofálne,“ uvádza sa v správe.

Na základe týchto výsledkov sa začalo diskutovať o rôznych riešeniach a prostriedkoch na nápravu. Lietanie a riadenie veľkých vozidiel by tak mohlo čeliť vyšším daniam, zatiaľ čo energia z bytov by sa mohla znížiť pomocou dodatočného vybavenia.

Autori výskumu kontaktovali britské vládne orgány s návrhom o zavedení zmien, odpovede sa však nedočkali.

Čo môže čakať Európu? Vieme, ako je to v Číne.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info