BULVÁR DENNÝ VÝBER ZAHRANIČIE

Kanadskí vedci objavili vo vesmíre opakujúci sa rádiový signál

Ilustračný obrázok / Pixabay

Záhadný rádiový signál zo zdroja vzdialeného 500 miliónov svetelných rokov od Zeme objavili vedci z Kanady. Zistili, že sa opakuje každých 16,35 dňa.

Aj keď sa rádiové signály vo vesmíre zvyknú opakovať, jedinečnosť tohto objavu je v tom, že ide o pravidelné opakovanie z jedného zdroja, uvádza CNN.

Pozorovanie vedci vykonali medzi 16. septembrom 2018 a 30. októbrom 2019. Vtedy sa rýchle rádiové záblesky opakovali každých 16,35 dňa. Potom zatiaľ neznámy zdroj vyslal záblesky každé dve hodiny počas štyroch dní. Následne sa na 12 dní odmlčal.

Ide o milisekundové výboje rádiových vĺn vo vesmíre. Signál vychádza z masívnej špirálovitej galaxie vzdialenej pol miliardy svetelných rokov od Zeme. Vedci teraz skúmajú, kto môže byť pôvodcom signálu. „Periodicita, v ktorej sa signál opakuje, je dôležitým vodidlom k zisteniu jeho zdroja,“ píše CNN.

Ako ďalej uvádza portál, jedným z možných vysvetlení je orbitálny pohyb hviezdy alebo predmetu na okraji galaxie. Podľa inej teórie pôvodcom môže byť neutrónová hviezda a takzvaná dvojhviezda, hviezdy systém zložený z dvoch hviezd, ktoré sú na seba viazané gravitáciou.

Vedci dúfajú, že hlbšie chápanie rýchlych rádiových zábleskov pomôže lepšie pochopiť vesmír ako taký.

NASA hľadá nových astronautov pre misiu na Mesiac!