Lunter si zabezpečil súdne rozhodnutie, aby zrušil autobusovú dopravu v kraji
25 | 01 | 2020 I Natália Sollárová

Mnohí obyvatelia Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorí doteraz využívali prímestské linky, sú znepokojení. Majú obavy, ako budú cestovať do práce či do školy. Asi 120 liniek SAD Zvolen totiž od soboty nepremáva, fungovať budú len spoje na základe osobitných zmlúv. Župa sa obrátila na súd a zvolala bezpečnostnú radu.


Piatkové rokovania medzi vedením BBSK a zástupcami Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Zvolen zlyhali, hroziacu krízu sa nepodarilo zažehnať. Spor ohľadom financovania zostal nevyriešený.


Bezpečnostná rada BBSK, ktorá sa zišla 24. januára večer v plnom počte však o vyhlásení mimoriadnej situácie nerozhodla.


„Nemocnice v kraji sú o situácii informované a počas víkendu majú služby zabezpečené tak, aby ich prípadný výpadok autobusov nepostihol,“ informoval predseda kraja Ján Lunter.


BBSK vysiela na sobotu ráno do terénu kontrolórov a pri zistení prerušenia verejnej dopravy chce dopravcovi jej zabezpečenie nariadiť. Župa zároveň zriadila informačné „call“ centrum, na ktorého čísla môžu obyvatelia telefonovať už počas víkendu.


SAD Zvolen sa odvoláva na nezodpovedné konanie súčasného vedenia kraja. Ako „sadka“ informuje svojich klientov na FB profile, spochybňovaním platnosti zmluvy a neplatením za poskytnuté služby za posledné dva roky vznikla pre dopravnú spoločnosť neudržateľná situácia. V závere vyhlásenia oznamujú, že za tento stav nenesú žiadnu zodpovednosť.


Predseda BBSK J. Lunter považuje postup zvolenského dopravcu za nezákonný a takýto spôsob ho prekvapil. Podľa neho je nemysliteľné, aby sa v demokratickej spoločnosti niečo takéto udialo. Bystrická župa požiadala súd o vydanie neodkladného opatrenia, ktorým nariadi dopravcovi zdržať sa konania, ktoré by ohrozovalo chod verejnej autobusovej dopravy a zaviazalo ho postupovať v zmysle platných licencií. Podľa J. Luntera by mohol rozhodnúť začiatkom týždňa.


Celý spor medzi BBSK a SAD Zvolen sledujú aj právnici, ktorí tvrdia, že: "Ak by súd rozhodol v prospech župy a nariadil by SAD Zvolen prepravovať cestujúcich a ešte za to platiť krajuu, vznikol by unikátny precedens, podľa ktorého by každý neplatič mal nárok na poskytovanie akejkoľvek služby bez nutnosti zalatiť za ňu." 


Rozhodnutie o prerušení spojov prijala zvolenská SAD vo štvrtok na mimoriadnom predstavenstve spoločnosti. Dôvodom bol verdikt súdu o zrušení tzv. Kotlebových dodatkov na základe podnetu, ktorý podal BBSK. Okresný súd vo Zvolene medzitýmnym rozsudkom ešte v decembri rozhodol, že dodatok o poskytovaní verejnej dopravy medzi bývalým vedením BBSK a SAD Zvolen bol minimálne v časti predĺženia pôvodnej zmluvy o 5 rokov uzatvorený v rozpore so zákonom.


„Ján Lunter sa domáhal neplatnosti zmluvy na súde, čo sa mu aj podarilo dosiahnuť a my sa tomuto rozhodnutiu súdu musíme podriadiť a prestať prepravovať cestujúcich,“ konštatuje vedenie spoločnosti. Podľa stanoviska SAD Zvolen pre agentúru SITA, môže za súčasný stav vo verejnej doprave predseda BBSK Ján Lunter, lebo spôsobil, že po 1. januári 2019 neexistuje medzi dopravcami v kraji a BBSK záväzný zmluvný vzťah.


Kraj zdôrazňuje, že nemal inú možnosť, ako platnosť dodatkov spochybniť.


Zvolenský dopravca adresoval vo štvrtok predsedovi kraja J. Lunterovi list, v ktorom oznámil, prečo je nútený pristúpiť k zavedeniu režimu „nepremáva“. Okrem iného v ňom uvádza, že kraj spoločnosti neuhrádza oprávnené náklady, napriek tomu, že SAD zabezpečovala dopravu počas celého uplynulého roka a BBSK toto plnenie neodmietlo. Výška stanovených zálohových platieb za rok 2019 bola podľa SAD prejavom svojvôle župana. Zároveň upozorňujú, že predseda BBSK, ako štatutárny orgán, je povinný zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné dopravné služby.


Zrušenie prímestských autobusov pocítia nielen ľudia dochádzajúci do zamestnania či do zdravotníckeho zariadenia, ale aj školy. Zvlášť v dedinách, do ktorých učitelia i žiaci cestujú spojmi, môžu zostať v takomto prípade paralyzované.


SAD Zvolen na svojej FB stránke začal uverejňovať zoznam liniek pre jednotlivé obce, ktoré budú premávať aj naďalej – ide o spoje, ktoré sú prevádzkované na základe osobitných zmlúv.