HLAVNÝ DENNÍK
TASR
SLOVENSKO

Spor medzi koncesionárom a štátom nemusí ďalej predĺžiť výstavbu D4 a R7

 Spor medzi koncesionárom projektu D4 a R7 a štátom v podobe arbitrážneho konania sa dá vyriešiť aj bez toho, aby znamenal ďalšie zdržanie výstavby. Myslí si to analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy – INEKO Ján Kovalčík. „Žiaľ, už z doterajších meškaní je zrejmé, že v roku 2020 uvedú do prevádzky nanajvýš dva úseky R7 (z troch), ktoré sú mimo Bratislavy. Tie odľahčia len Šamorín a obmedzene Dunajskú Lužnú a Rovinku,“ uviedol Kovalčík pre agentúru SITA.

Rozhodujúce časti PPP projektu D4R7, ktoré majú odľahčiť najviac preťažené cesty v Bratislave, budú podľa analytika všetky meškať. „V lepšom prípade do roku 2021, niektoré časti aj podstatne dlhšie,“ upozornil Kovalčík. Pripomenul pritom meškajúcu stavbu križovatky súčasnej D1 s budúcou D4 na vstupe do hlavného mesta. Koncesionár D4 a R7 Zero Bypass Limited inicioval arbitrážne konanie voči Ministerstvu dopravy a výstavby SR (MDV) ako verejnému obstarávateľovi projektu výstavby a prevádzky D4 a R7 formou PPP.

„Meškanie právoplatných stavebných povolení na D4 a jedn z úsekov R7 oproti termínom, v ktorých sa vláda zmluvne zaviazala ich zabezpečiť, je nesporný fakt. Rovnako nesplnenie záväzku prestavať diaľnicu D1 v priestore budúcej križovatky s D4 do januára 2019,“ poznamenal Kovalčík. Koncesionár má podľa neho teda určite nárok na neskoršie uvedenie väčšiny úsekov do prevádzky.

Analytik INEKO sa obáva, že výrazné meškanie D4 i časti R7 nebude jediné negatívum. „Koncesionár bude pravdepodobne žiadať aj finančnú kompenzáciu za to, že práce nemohol realizovať podľa pôvodného plánu, ale potrvajú podstatne dlhšie z dôvodov, za ktoré podľa zmluvy zodpovedá objednávateľ.

Remišová chce, aby bolo MŠVVaŠ povinné prideliť financie na asistentov učiteľa

Predpokladám, že celý rozsah následkov nezodpovedného konania lídrov rezortu dopravy, najmä bývalého štátneho tajomníka Viktora Stromčeka, ktorý riadil prípravu a úvodné fázy realizácie tohto PPP projektu, sa dozvieme najskôr o rok,“ pokračoval Kovalčík. Ako dodal, do parlamentných volieb budú negatívne správy prísne strážené a nečaká, že by na verejnosť prenikli viac než fragmenty, ktorú sú už evidentné.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký sa vyjadril, že pripravovaná hra na arbitráž mu príde ako zadné dvierka pre prípad problému, ktorý nastal, kde si obe strany na seba vytiahnu možnosť uplatniť si voči druhej strane pokutu. „Nakoniec to môže skončiť tak, že sa dohodnú, že si pokuty započítajú a pokračuje sa ďalej. Pri uplatňovaní nárokov v prospech SR by sme mali byť rázni, ak je to oprávnené, musíme ukázať, že SR je schopná v prípade problémov a nedodržania zmluvných ustanovení vyžadovať dôsledne ich plnenie,“ uviedol Cenký.

Pokiaľ ide o arbitráž proti ministerstvu dopravy a výstavby za nevykúpené pozemky načas, ak budú voči SR uplatnené sankcie, mali by byť identifikovaní vinníci a vyvodená zodpovednosť. „Ak totiž nezačneme za podobné zlyhania vyvodzovať zodpovednosť, je len malá šanca, že sa do budúcnosti podobné problémy nebudú opakovať. Navyše, už dnes vieme, že sme zmeškali dôležité termíny z viny na strane koncesionára – mali by sme po ministerstve dopravy a výstavby požadovať identifikáciu vinníkov vzniknutého stavu,“ dodal Cenký.

SÚVISIACE

Načítava sa...

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info