Komentár Miloša Svrčeka: Zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov? Ani náhodou!
09 | 07 | 2019 I Miloš Svrček

Som jednoznačne zato, aby 18-ročný človek za žiadnych okolností nedostal do rúk smrtiacu zbraň, ktorou je kamión. Naopak som zato, aby sa autodopravcom dostalo oveľa viac pomoci zo strany štátu, vďaka ktorej by mali nižšie náklady


Možno ste niektorí zaregistrovali, že prednedávnom došlo k predloženiu návrhu na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko. Súhlasím s Úniou autodopravcov Slovenska, že sa jedná o za nekompetentný návrh a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.Napriek odborným opakovaným pripomienkam, schválila Vláda SR novelu Zákona č.8/2009 Z. z. "O cestnej premávke", kde chce znížiť vekovú hranicu vodičov skupín C a CE kamiónov z 21 na 18 rokov a u vodičov skupín D a DE autobusov z 24 na 21 rokov. Bezpečnosť na cestách považujeme za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom.

Aká je momentálny stav na slovenských cestách? Všetci veľmi dobre vieme, že žalostný. Cesty sú prepchaté, kvalita vozoviek otrasná, nehôd ubúda len na papieri a k tomu všetkému idú trpezlivosť nás všetkých ešte skúšať neskúsenými mladíkmi za volantom ťažkých kamiónov.

Áno vodiči chýbajú. Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia hovorí, že zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce. Podľa ich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali.

Zástupcovia ČESMADU ďalej argumentujú, že dôvodom trendu chýbajúcich vodičov je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy. Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča.

Všetci všetko podporujú, argumentujú, ale mne tam chýba jedna základná vec. A tou je stručná analýza zameraná na posúdenie potenciálneho rizika zvýšenia dopravných priestupkov alebo nehôd. Ktohovie prečo chýba. Žeby preto, lebo by sa zistilo, že mladí vodičipáchajú výrazne viac priestupkov a spôsobujú viac nehôd ako starší vodiči?

Namiesto takýchto nepremyslených a jednoznačne rizikových úprav zákonov by som navrhoval síce časovo náročnejšie ale pre spoločnosť oveľa výhodnejšie riešenia. Prvým by boli poskytnuté daňové úľavy zo strany štátu. Druhým by bolo výrazné zjednodušenie všetkej administratívy spojenej s výkonom kamiónovej dopravy na Slovensku. Za úvahu stojí tiež začať uvažovať, ako motivovať vodičov pracujúcich v zahraničí, aby sa vrátili a začali pracovať pre slovenského prepravcu. A  viete že tých vodičov nie je málo? Odhadom 8000 až 10.000. No hlavným argumentom je zvýšiť vodičom platy. Zvyšovanie platov vodičom je však ťažké, pretože autodopravcov v SR zaťažujú rôzne náklady a poplatky, ktoré sú často vyššie ako u dopravcov v okolitých krajinách. Štát by mal v tomto smere pomáhať, a nie robiť z mladých záujemcov o vodičské oprávnenie na kamión a autobus žobráka.

Nikde v EÚ, okrem výnimiek, ktorými je Nemecko a Írsko, nie je schválená takáto veková skupina vodičov. Nikde na svete, žiadni občania štátov EÚ neschvaľujú tento postup, aby sme posudzovali (spôsobilosť) ľudí, ktorí majú 18 a 21 rokov. Považujem návrh spomínaného zákona za nekompletný, nevysvetľujúci postup, ako ďalej postupovať v posudzovaní. Domnievam sa, že za navrhovaných podmienok nie je možné, aby vodiči prechádzali (psychotestami) a boli dosadzovaní na svoje miesta vodičov v tak mladom veku.

Pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa posudzujú kritéria ako osobnosť a tiež napríklad zrelosť. Ako je schopný v kritickom momente človek reagovať. Opýtajte sa posudkových lekárov, osoby vo veku od 12 do 20 rokov patria do kategórie adolescentov a im na základe súčasných kritérií nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie. Som jednoznačne zato, aby 18-ročný človek za žiadnych okolností nedostal do rúk smrtiacu zbraň, ktorou je kamión.

Naopak som zato, aby sa autodopravcom dostalo oveľa viac pomoci zo strany štátu, vďaka ktorej by mali nižšie náklady a mohli lepšie zaplatiť skúsených vodičov, ktorí sú momentálne na zárobkoch v zahraničí.

(Autor je Generálny manažér Hnutia SME RODINA - BORIS KOLLÁR, Teamleader pracovnej skupiny DOPRAVA. V minulosti som pracoval na Ministerstve dopravy a výstavby SR v pozícii projektového manažéra)