Vysoké školy majú už dosť Lubyovej (SNS): Piati dekani jej zaslali list k zákonu o pedagógoch
Dekani v otvorenom liste zdôrazňujú, že doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium majú realizovať len vysoké školy, nie organizácia zriadená ministerstvom.
Dekani troch fakúlt z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave a dvoch fakúlt Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach zaslali ministerke školstva, vedy, výskumu a športu Martine Lubyovej (nominantka SNS) otvorený list k zákonu o pedagogických a odborných zamestnancoch. Ako TASR informovala Anna Komová z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK, dekani v otvorenom liste zdôrazňujú, že doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium majú realizovať len vysoké školy, nie organizácia zriadená ministerstvom.
„
Je neprípustne, aby obsah, ktorý je súčasťou vysokoškolskej prípravy učiteľov, realizovala organizácia nižšej úrovne, ktorá navyše nepodlieha nezávislej akreditácii ako vysoké školy,“ uvádzajú v liste dekani. Podľa nich požiadavku na vlastnú výskumnú činnosť organizácia zriadená ministerstvom nespĺňa a ani spĺňať nebude. „
Ak pripustíme vzdelávanie učiteľov bez väzby na vedecký výskum, vytvárame tak nebezpečný precedens, ktorý bude mať negatívny dopad na kvalitu vzdelávania v regionálnom školstve. Navyše, profesori a docenti majú toto vzdelávanie garantovať z pozície vlastnej vysokej školy, nie cez paralelný pracovný pomer,“ píše sa v liste.
USA dokážu viesť vojnu s hocikým, aj s rozprávkovými bytosťami
Americkí zákonodarcovia zabudli povedať svojim voličom, že prijatím zákona DETER (Zákon na obranu volieb proti trollom z nepriateľských režimov), považujú svojich Amerických občanov zá bábky v rukách internetových trollov a nie za zrelých a...
Čítať ďalej
05 | 06 | 2019
|
Imrich Kovačič
Rovnako atestácie majú realizovať len vysoké školy. Dekani nesúhlasia s tým, aby atestačnou organizáciou bola organizácia nižšej úrovne ako vysoká škola a takáto organizácia nemá realizovať ani predatestačné vzdelávanie. Metodicko-pedagogické centrum (MPC) by sa podľa nich malo orientovať najmä na metodickú pomoc a podporu učiteľom, nie realizovať činnosti, ktoré primárne patria do portfólia vysokých škôl.
Pod otvorený list sa podpísali dekan Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK Daniel Ševčovič, dekan Prírodovedeckej fakulty UK Peter Fedor, dekan Prírodovedeckej fakulty UPJŠ Gabriel Semanišin, dekanka Filozofickej fakulty UPJŠ Oľga Orosová a dekan Filozofickej fakulty UK Marián Zouhar. Dekani tvrdia, že „
sú pripravení prevziať na seba výhradnú zodpovednosť za doplňujúce a rozširujúce štúdium i za atestácie“.
Odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu pre TASR uviedol, že doplňujúce pedagogické štúdium bude s účinnosťou od 1. septembra 2019 druhom kvalifikačného vzdelávania. „
Jeho účelom bude získanie vzdelania potrebného pre doplnenie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti v príslušných kategóriách a podkategóriách pedagogických zamestnancov,“uviedlo ministerstvo. Svojou povahou je podľa rezortu školstva kvalifikačné vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, vrátane doplňujúceho pedagogického štúdia a rozširujúceho štúdia, druhom ďalšieho vzdelávania dospelých.
Ministerstvo školstva ďalej uviedlo, že v kontexte získavania čiastočnej kvalifikácie je štandardným riešením, že poskytovateľ akreditovaného programu vzdelávania dospelých je škola, ktorá je prirodzeným poskytovateľom kvalifikácie, alebo iná akreditovaná vzdelávacia ustanovizeň. „
V prípade kvalifikačného vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov je touto vzdelávacou ustanovizňou priamo riadená organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorá je zriadená na plnenie úloh v profesijnom rozvoji pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. MPC má dostatok skúseností z organizovania foriem kvalifikačného vzdelávania pedagogických zamestnancov už od roku 1996,“ uzavrel rezort školstva.