GM a Michelin testujú pneumatiky bez vzduchu. Vyzerajú hrozne, ale majú svoje výhody
06 | 06 | 2019 I Zuzana Vargová

Plnohodnotné rezervy, dojazdové pneumatiky či lepiace sady už by budúce generácie motoristov vôbec nemusia poznať. Pneumatiky bez vzduchu sa dostávajú na scénu a s nimi aj celá rada pozitív.


Myšlienka vytvoriť pneumatiku, ktorá by nepotrebovala vzduch, rozhodne nie je novinkou. Michelin už napríklad vyrobil plášť Tweel v polovici minulej dekády. Výrobok však zatiaľ nedošiel do fázy, kedy by bolo možné ho zaradiť do predaja.

Problém má byť pri jazde vysokými rýchlosťami, kedy materiál plášťa vplyvom vyšších teplôt mäkne, konštrukcia sa deformuje a vozidlo sa stáva menej stabilné a horšie ovládateľné. V zime je opačný problém - materiál tvrdne. Do terénu sa naopak plášť bez vzduchu hodí, pretože neriešite problémy s defektami. Michelin vývoj takých plášťov nevzdáva a v spolupráci s GM v ňom naďalej pokračuje.

AKTUÁLNE DOPRAVNÉ INFO K 7:00 HOD.: Kde sú radary a uzávierky na diaľniciach a cestách?
06 | 06 | 2019 | stellacentrum.sk


Nové plášte Michelin UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System) sú momentálne v testovaní na vozoch Chevrolet Bolt. Popri tom, že odpadne starosť s defektami a nutnosť mať vo vozidle rezervu, nebude potrebné riešiť ani tlaky vo vzťahu k rovnomernosti opotrebovaniu. Aj výmena bude jednoduchšia a prospeje životnému prostrediu.

Podľa Michelinu sa totiž ročne vyradí až 20% plášťov kvôli defektom či nerovnomernému opotrebovaniu ešte pred koncom ich životnosti. Časť odpadu sa následne recykluje a znova sa používa v rôznych odvetviach. To ale môže zaťažovať životné prostredie. Ak pôjde všetko podľa plánu, mohli by sme sa sériovo vyrábaných bezvzduchových plášťov pre osobné autá dočkať do piatich rokov.