Na prvý pokus sa nepodarilo otvoriť schôdzu k odvolávaniu Érseka
04 | 04 | 2019 I Roman Suchý

Predsedovi Národnej rady (NR) SR Andrejovi Dankovi (SNS) sa na prvý raz nepodarilo otvoriť mimoriadnu 44. schôdzu venovanú odvolávaniu ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Snemovňa nebola uznášaniaschopná a tak vyhlásil prestávku. Následne sa o otvorenie pokúsia poslanci opäť.






Národná rada SR bude na mimoriadnej 44. schôdzi rokovať o návrhu časti opozičných poslancov na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Za najzávažnejší dôvod považujú spôsob riadenia a kontroly výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – tunel Višňové – Dubná Skala. Šéf rezortu dopravy je podľa navrhovateľov zodpovedný za stav cestnej a železničnej infraštruktúry, či služieb štátneho železničného dopravcu, ako aj za pasívny prístup k zlepšeniu dopravných služieb.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby podpísalo tridsať poslancov za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie Sme rodina, vrátane dvoch nezaradených. „Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016, nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ uvádza sa v návrhu skupiny poslancov na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.

Cesty prvej triedy ako hlavná cestná infraštruktúra podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy kolaps jedného z nich zapríčiní absolútny dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 mil. eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.

Poslancom sa nepáči ani prístup ministra dopravy k riešeniu situácie na problematickej stavbe úseku D1 s tunelom Višňové. Pre výrazné meškanie prác vláda na návrh Érseka odsúhlasila uzavretie dohody o zrušení zmluvy o dielo s taliansko-slovenským združením Salini Impregilo a Dúha a výber nového zhotoviteľa na dokončenie tejto stavby. Minister mal podľa časti opozície hľadať všetky dostupné možnosti k vzájomnej dohode so zhotoviteľom.

Poslanci tvrdia, že v uzavretej dohode ustúpil iba štát. „Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov, zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornili poslanci. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ, podľa nich stále posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.

Ministerstvo dopravy a výstavby v súvislosti s iniciatívou liberálov na vyslovenie nedôvery ministrovi Érsekovi uviedlo, že SaS chce odvolať ministra za to, že stavba na Višňovom sa nezabrzdí na dlhé roky a bude pokračovať v najkratšom možnom čase, vďaka čomu sa zachránia peniaze z eurofondov. „Navyše sa postaral aj o to, aby tu znova nevznikol problém s nevyplatenými živnostníkmi a subdodávateľmi a je zarážajúce, že proti tomu protestuje strana, ktorá je podľa vlastných slov na strane podnikateľov,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. „Považujeme to za čisto politickú akciu opozičnej strany, ktorej klesajú preferencie a takto chce na seba upozorniť,“ dodala.