fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
EKONOMIKA

Automobilka Volkswagen Slovakia zníži počet zamestnancov, ruší jednu zmenu

FOTO TASR - Michal Svítok

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia nasadzuje niekoľko opatrení pre zabezpečenie jeho dlhodobej perspektívy. Z dôvodov zmenených rámcových podmienok, ukončením rozsiahlej fázy nábehov, efektívneho využitia investícií a zvýšenej technickej kapacity liniek, ako aj zámerom značky Volkswagen zefektívniť chod firmy do roku 2025 o 30 %, nastane v spoločnosti v priebehu roka 2019 úprava zmenových modelov v dvoch výrobných segmentoch.

V oboch segmentoch príde k zníženiu o jednu zmenu. V segmente SUV sa spoločnosť prinavráti k štandardnému trojzmennému modelu. V praxi to znamená päťdňový pracovný týždeň bez víkendov. V segmente malých mestských vozidiel to znamená prechod na jednu zmenu. Takzvaný kontinuálny model zmennosti (4-zmenný) bol zavedený v roku 2010 s predpokladom trvania jeden až jeden a pol roka.

Spoločnosť už ukončila nábor nových pracovníkov, keďže výrobné linky sú v plnom rozsahu zabezpečené.

„Spoločnosť Volkswagen Slovakia bude pri úprave zmenového modelu postupovať s vedomím sociálnej zodpovednosti a napríklad predpokladá nasadenie spolupracovníkov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen v okolitých krajinách Európy či plánovaný návrat pracovníkov z Audi Hungaria späť do ich materskej spoločnosti,“ povedal Eric Reuting, člen predstavenstva Volkswagen Slovakia pre personálnu oblasť.

Vzhľadom na internú povahu veci bude spoločnosť v informovaní o detailoch v najbližšom období uprednostňovať svojich zamestnancov.

 

Komentár Paula Briana: Nemecko sa zbláznilo, môže za to nová palivová daň, ktorá zničí pracovné miesta

 

Šéf podnikových odborov Volkswagenu (VW) Bernd Osterloh v Nemecku súvislosti s čoraz prísnejšími emisnými limitmi varoval pred prehnanými cieľmi už v novembri 2018. Vtedy spomínal, že sa to dotkne zamestnanosti, aj keď slovenský závod a jeho predstavitelia o tom teraz nehovoria.

Bez realistických cieľov je sociálne únosný prechod na elektrickú mobilitu nemožný, zdôraznil Osterloh na sklonku roka 2018:

„V takom prípade len vo VW nebude možné udržať desiatky tisícov pracovných miest.“ Zároveň vytkol politike „sčasti pochabú dražbu o ďalšie znižovanie limitov oxidu uhličitého“.

V podobnom duchu sa nedávno vyjadril aj šéf koncernu Herbert Diess, ktorý varoval pred príliš rýchlou zmenou, ktorá by v priebehu desiatich rokov viedla k zrušeniu štvrtiny pracovných miest vo VW.

Po dlhých rokovaniach sa členské štáty EÚ v októbri minulého roka zhodli na tom, že emisie CO2 nových vozidiel v roku 2030 musia klesnúť v priemere o 35 % v porovnaní s úrovňou z roka 2020. Nemecko s týmto plánom súhlasilo, hoci prekračoval vládne ciele. Berlín chcel zníženie len o 30 %, čo pôvodne navrhovala Európska komisia, a túto redukciu považoval za reálny aj automobilový priemysel. Niektoré krajiny požadovali zníženie až o 40 % alebo viac. Do roka 2025 má byť dosiahnutá redukcia aspoň o 15 %.

 

Hyundai Motor sa vo 4. kvartáli prepadol do straty

 

Stanovené ciele je možné splniť len zvýšením predaja elektromobilov. Tým sa však znížia výrobné náklady, keďže elektrické autá sú menej komplexné, a zmizne tak časť práce. Navyše nebude potrebné produkovať tradičné spaľovacie motory a prevodovky, ktoré vyrábali niektoré továrne VW. Koncern nedávno oznámil, že elektromobily bude vyrábať nielen v Zwickau, ale aj v Hannoveri a Emdene. S odbormi sa vedenie dohodlo na zabezpečení pracovných miest do roka 2028, zamestnanosť bude priebežne klesať postupným odchodom ľudí do dôchodku.

Osterloh zdôrazňoval, že moderné dieselové vozidlá sú konkurencieschopné aj pri znižovaní uhlíkovej bilancie. „Len tak mimochodom, najprv musíme zarobiť peniaze na zmenu,“ uviedol.

Príliš prísne ciele kritizoval aj nemecký europoslanec Jens Gieseke, podľa ktorého prehnané sprísňovanie emisných limitov „nie je nič iné, len úplne nereálna kvóta pre elektromobily nanútená cez zadné dvierka“.

Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku od roku 1991 viac ako 5 miliónov vozidiel. Spoločnosť preinvestovala na Slovensku od svojho vzniku už viac ako 4,35 miliardy eur. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo. Okrem toho produkuje prevodovky, komponenty pre prevodovky, podvozky a motory, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info