HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Počas pandémie sa európski lídri chopili väčšej moci, horšie je to už s jej odovzdávaním

Demonštranti sa bijú s príslušníkmi talianskych poriadkových síl počas protestu proti karanténnym obmedzeniam / TASR
Stovky tisíc ľudí prišli kvôli Covid-19 o život v celej Európe a oveľa viac z nich po prekonaní choroby trpí dlhodobým zlým zdravotným stavom. Nie sú však jedinými obeťami pandémie, píše CNN.Rokom obmedzení boli tiež vážne narušené demokratické normy. Odborníci sa teraz obávajú, že politici túžiaci po moci by sa po skončení krízy mohli zdráhať vzdať sa svojej takmer úplnej autority.
Hodnoty právneho štátu dostali na frak
Napríklad vo Francúzsku parlament minulý týždeň schválil návrh zákona, ktorý predlžuje výnimočný stav v krajine až do konca septembra. Návrh zákona umožňuje prezidentovi Emmanuelovi Macronovi zaviesť zdravotný preukaz, ktorý ukazuje, či bol niekto očkovaný proti Covid-19 alebo nie, ako aj zákazy vychádzania v celej krajine.

Tento krok považovali aj niektorí liberálni spojenci Macrona za kontroverzný: koniec koncov, poučenie svojich občanov, aby boli do určitého času doma, a sledovanie ich lekárskych informácií je ťažko v súlade s francúzskymi liberálnymi tradíciami.

Menový fond uviedol cifru, koľko bude stáť ukončenie pandémie. Slovensko by z toho žilo dva roky

Žiť slobodne alebo zomrieť?
Nebolo to dávno, čo francúzsky prezident vychvaľoval hodnoty demokracie. V rozhovore pre Kongres USA v roku 2018 vzdal hold „svätyni demokracie“, ktorej sa venoval, a pripomenul svetu slová „vyvesené na vlajkách francúzskych revolucionárov „Vivre libre ou mourir “. Žiť slobodne alebo zomrieť.
Ironické, vzhľadom na zjavnú dychtivosť prezidenta šéfovať svojim občanom aj naďalej. Macronov uvoľňujúci sa vzťah k demokracii sa nezastaví pri sledovaní toho, kto dostal vakcínu. Počas celej pandémie prezident obmedzoval úlohu, ktorú jeho parlament zohráva pri kontrole jeho politických oznámení.

„Úloha parlamentu vo Francúzsku je v prípade nového stavu ohrozenia zdravia obmedzenejšia ako doteraz,“ uviedla Joelle Groganová, lektorka britského práva v oblasti verejného práva a práva EÚ na univerzite v Middlesexe. „Vlády a správy nie sú povinné posielať kópie príkazov, ktoré prijmú do parlamentu.“

WHO: Celosvetový počet obetí Covidu je trikrát vyšší ako sme mysleli, zomrelo takmer 8 miliónov ľudí

Program Democracy Reporting International (DRI) nedávno zverejnil komplexnú štúdiu o tom, ako vlády v celej Európskej únii reagovali v kontexte demokracie a vlády zákona. Francúzsko bolo zaradené medzi krajiny, ktoré „vyvolávajú značné obavy“ v rozsahu, v akom jeho vláda podvracala právne normy.
Francúzsko nie je jedinou krajinou EÚ, ktorá prepadla v demokracii.
V Rakúsku, Slovinsku, Belgicku a Litve, aby sme vymenovali aspoň niektoré, existujú vážne obavy, že vlády zneužili existujúce zákony na obmedzenie slobody občanov. V skutočnosti DRI uviedla iba Španielsko z 27 členských štátov EÚ ako krajinu „bez obáv“, pokiaľ išlo o parlamentný alebo právny dohľad nad opatreniami Covid.

Najvážnejší príklad pravdepodobne pochádza z Maďarska, kde vláda prijala legislatívu, ktorá jej umožňovala vládnuť nariadením bez súdneho preskúmania.

Izraelsko-palestínsky konflikt možno odštartuje občiansku vojnu v Európe – varuje uznávaný sociológ!

Súdy na Cypre a v Českej republike tvrdili, že nad opatreniami proti koronavírusom nemajú právomoc. To významne znížilo počet krokov na zabezpečenie akéhokoľvek pokusu o nadmerné financovanie zo strany vlády.
Nekonečný stav núdze
Ústredným záujmom správy DRI je, že len málo európskych krajín má jasný „východiskový plán“ na ukončenie núdzových stavov a návrat k bežným spôsobom riadenia.
To je v prípade Francúzska skutočné znepokojenie. Phillippe Marlière, profesor francúzskej a európskej politiky na University College London, poznamenáva, že Francúzsko v posledných rokoch zaviedlo v reakcii na teroristické útoky početné stavy núdze. Mnohé z opatrení zavedených v tejto dobe týkajúcich sa osobnej slobody zostali v platnosti.
https://www.hlavnydennik.sk/2021/05/21/francuzi-su-uz-unaveni-z-lockdownu-no-policia-ma-prikaz-tvrdo-zasiahnut/
„Stavil by som sa, že veľa neliberálnych opatrení, ktoré prišli kvôli Covidu, ako napríklad zdravotný preukaz a hrozby zákazu vychádzania, zostanú alebo budú opäť zavedené,“ uviedol Marlière. „Politici sú veľmi dobrí pri preberaní moci, ale menej dobrí pri jej odovzdávaní späť.“
Medzi ľuďmi panujú osobitné obavy, že Macron, ktorý bude v budúcich voľbách čeliť voľbám, môže považovať udržanie zovretia moci za výhodné. „Francúzsky prezident má na papieri väčšiu moc. Môže kontrolovať políciu, armádu, celú domácu politiku, všetku zahraničnú politiku. Menuje dokonca svojho predsedu vlády,“ uviedol Marlière.

„To je veľmi znepokojujúce v kombinácii s tým, že sa usiluje o znovuzvolenie, a že sa už teraz posúva doprava v otázkach akou je islam bez skutočného dohľadu.“

Nový prieskum EÚ: Hrozí spustenie politickej nespokojnosti, dôvera vo vlády klesá

Nevieme ako späť do normálu
Znepokojujúcejšie je, že správa DRI tiež uvádza, že iba päť členských štátov EÚ – Česká republika, Francúzsko, Litva, Holandsko a Portugalsko – má primerané východiskové stratégie pre návrat k normálu.
„Je omnoho jednoduchšie riadiť sa dekrétom ako vládnuť v medziach, takže je zrejmé, prečo by sa vodcovia chceli držať moci,“ uviedla Groganová, ktorá tiež poznamenala, že podkopávanie právneho štátu je v EÚ už nejaký čas problémom.
Maďarsko aj Poľsko sa podržia navzájom

V posledných rokoch Maďarsko aj Poľsko zneužili zásady právneho štátu do takej miery, že článok 7 zmluvy o EÚ, ktorý by po schválení všetkými členskými štátmi obmedzil hlasovacie práva oboch štátov s EÚ a obmedzil prístup k európskym peniazom, bol spustený proti obom.

Jednotný Covid pas. Ďalších 100 miliónov na testy. Komisia EÚ sa dohodla

Problém je v tom, že Maďarsko aj Poľsko sú schopné vetovať kroky proti tomu druhému, čo robí EÚ trochu bezzubou. „Čo sa stane potom, je veľký problém. Môžeme hovoriť o právnych mechanizmoch a zákonoch. Nakoniec však potrebujeme politický konsenzus,“ dodáva Groganová.
Minulé leto sa Brusel pokúsil prinútiť Maďarsko a Poľsko, aby sa zosúladili s mechanizmom dlhodobého rozpočtu EÚ. Nakoniec sa však udusil na poslednú chvíľu a dohodol sa na fudge, aby získal blokové prostriedky na obnovu Covidu.

To boli dva členské štáty. Čo sa stane, keď ich bude oveľa viac, je pre EÚ skutočnou neznámou.

„EÚ je v zásade právna štruktúra. Existuje, aby zaväzovala vzájomné práva medzi štátmi a občanmi,“ uviedla Groganová.

Orbán: Sme najľudnatejšou krajinou karpatského oblúka, musíme mať silnú armádu

„Bolo by však hlúpe ignorovať zložitosť, ktorá toto presahuje. Ako Brexit dokázal, je to skupina štátov, ktorá sa rozhodla byť súčasťou klubu. Brexit ukázal, že môžete odísť, ale problém je, ak niekto neprijme hodnoty a nechce odísť, je právne nemožné ho odstrániť.“
To, kde to končí, je neznáme. Je nepravdepodobné, že sa EÚ rozpadne, ako mnohí predpovedali, ale je možné, že euroskeptici v celom bloku môžu vynútiť zmeny, ktoré celú vec podkopú. A ak hľadáte spôsob, ako destabilizovať EÚ, bolo by dobré začať s výsmechom vláde zákona.
„Vidíme, ako to býva v prípade núdze, presun moci smerom k výkonnej moci s dohľadom nad oslabením parlamentov, súdnictva a ďalších orgánov,“ uviedol Jakub Jaraczewski, koordinátor výskumu v DRI.
https://www.hlavnydennik.sk/2021/05/20/diskriminacia-ako-hrom-eu-otvori-hranice-pre-zaockovanych-nie-vsak-tym-ktori-dostali-sputnik-v/
„EÚ by sa mohla usilovať o lepší právny dohľad – či už prostredníctvom Komisie, Agentúry pre základné práva alebo dokonca prostredníctvom Súdneho dvora. To by si však vyžadovalo politickú vôľu od vedenia v členských štátoch, aby centrálna EÚ prevzala kontrolu nad politikou oblasti, ktorú si radšej držia pri hrudi.“
Komplikovaný neporiadok

Niekedy sa hovorí, že právo EÚ je komplikovaný neporiadok s úzkymi politickými záujmami oblečený do legálneho plášťa. Tieto úzke politické záujmy mali väčší vplyv na smerovanie bloku ako ideály, ktoré údajne spájajú 27 úplne odlišných národov.

Sputnik V nebol schválený v EÚ kvôli politickému tlaku vodcov bloku, tvrdí šéf ruskej rozviedky

Podstatnú časť desaťročia bolo pre EÚ najťažšie orientovať sa v hádkach o tom, aká by mala byť Európa a ako by mala reagovať na krízy. Nerešpektovanie právnych predpisov je však zásadnejšou bolesťou hlavy ako nezhody v migrácii alebo v otázke spôsobu použitia peňazí.

Keď sa politika vráti k niečomu, čo sa podobá normálu, Brusel by sa mohol ocitnúť v konflikte nielen s Poľskom a Maďarskom. A ak sa títo nedávni delikventi rozhodnú, že na ich novoobjavených právomociach záleží viac ako na spokojnosti ich susedov v EÚ, je len veľmi málo, čo môže EÚ urobiť, aby zastavila dopad destabilizujúci celý blok.

Astrológ Daragan o svete do r. 2040: Totalita na západe, lokálna ekonomika, koniec hegemónie USA aj polo rozpad EÚ!

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info