fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
GATESTONE INSTITUTE NÁZORY

Dračie lode – čínska námorná hrozba (Peter Schweizer)

Vojenský torpédoborec Taizhou vystreľuje raketu počas vojenského cvičenia vo Východočínskom mori / TASR

Názor Petera Schweizera (Gatestone Institute)

Pre Američanov, ktorí predtým mali najväčšie a najmodernejšie vojenské sily na svete, je potupné si uvedomiť, že čínske námorníctvo je dnes najväčším na svete. A je to už nejaký čas. Americké námorníctvo môže stále vládnuť oceánom, ale Čína riadi dôležité obchodné cesty v Juhočínskom mori, zamýšľa sa prezident Vládneho inštitútu zodpovednosti Peter Schweizer.

Plánovači Pentagonu to vedia a obávajú sa, že Čína začne premietať svoj dračí dych na tieto kritické obchodné cesty. Námorníctvo Ľudovej oslobodzovacej armády (PLAN) zvyšuje svoje schopnosti kontrolovať a možno zakázať lodnú dopravu z iných ázijských krajín. Je to jednoducho ekonomická a politická páka.

Znamená to ohrozenie hospodárskej bezpečnosti Japonska, Južnej Kórey, Taiwanu, Singapuru, Thajska, Indonézie a ďalších. Amerika musí byť napriek tomuto nárastu nekompromisná, aby si v ázijských moriach zachovala slobodu obchodu.

Technológia nahradila počty

V stratégii námorného boja technológia v niektorých ohľadoch nahradila samotné počty vojnových lodí. Moc sa už nedá dosiahnuť pomocou ťažko ozbrojených vojnových lodí s početnou posádkou. Už ide o vývoj lodí, ktoré sa spoliehajú na umelú inteligenciu a diaľkové ovládanie, alebo na bezpilotné vozidlá, ktoré dokážu doručiť svoju výzbroj inteligentných zbraní pomocou dronov nad aj pod povrchom.

V Číne zavádzajú povinný vysokoškolský predmet – randenie a manželstvo

Ponorky kvôli svojej tajnosti predstavujú väčšiu hrozbu ako torpédoborce, ale v priamom konflikte zostáva dominujúcim modelom námornej taktiky schopnosť riadiť vzdušné sily proti pobrežným cieľom a nepriateľským vojnovým lodiam.

Torpédoborce s riadenými strelami

Čínsky program budovania torpédoborcov to odráža. Jeho torpédoborce s riadenými strelami Type 052D Luyang III a Type 055 Renhai sú najmodernejšie čínske konštrukcie. Tieto lode sú určené pre misie „vzdušného boja“ vybavené radarmi s fázovanými poľami, radarom na prehľadávanie vzduchu, dvoma radarmi na osvetlenie cieľa a šesťdesiatimi raketovými silami na vertikálne vypúšťanie rakiet zem-vzduch. Vezú tiež protilodné strely, pozemné útočné riadené strely a protiponorkové zbrane.

V surovom počte Pentagon vo svojej výročnej správe pre Kongres za rok 2020 uviedol, že Čína má „približne 350 lodí a ponoriek“. Porovnateľný počet pre americké námorníctvo je na začiatku roku 2020 293 lodí. Čo však tieto čísla neodrážajú, sú strategické schopnosti a schopnosť premietať silu kamkoľvek na svete, čo je od studenej vojny americkým námorným cieľom.

Pozor na vlastné mozgové vlny! Neviete, kto vám ich vie prečítať

Čínske námorné ciele sú bližšie k domovu. Povedali, že nahromadenie námorných síl je „na obranné účely“, ale ich susedia si to nemyslia. Japonsko nedávno oznámilo plány na stavbu dopravných lodí, aby čelilo masívnemu hromadeniu vojenskej techniky vo Východočínskom mori. Jasným zámerom Číny je, prinajmenšom, zatiaľ premôcť všetko, čo je v jej blízkosti, čo ohrozuje jej rozšírenie a nadvládu nad ázijskými námornými koridormi.

Budú rásť

Ako Pentagon tiež poznamenal vo svojej správe, čínska komunistická strana nemá v úmysle, aby jej námorníctvo bolo iba „ukážkou čínskej modernizácie alebo aby sa sústredilo iba na regionálne hrozby“. Bude rásť s ambíciami Číny.

Jedným z ukazovateľov tejto zmeny sú pohonné systémy na čínskych lietadlových lodiach. Dva už na mori a tretí vo výstavbe sú konvenčne poháňané. Očakáva sa však, že štvrtý z nich bude prvou čínskou lietadlovou loďou s jadrovým pohonom a prvou, ktorá bude využívať pokročilé štartovacie a pristávacie systémy.

Prichádza Sputnik „light“ – vakcína s jednofázovým očkovaním

Každá z týchto schopností je významná: po prvé, lode s jadrovým pohonom môžu zostať na mori takmer neobmedzene bez doplňovania paliva; a po druhé, katapultujúcim systémom bude návrh elektromagnetického systému vypúšťania lietadiel (EMALS).

Ten ešte nemá ani americké námorníctvo. Takýto systém umožňuje vzlietnuť a pristáť väčšiemu počtu ťažších lietadiel. Čína má teda v úmysle mať námorníctvo, ktoré by o niekoľko rokov mohlo napadnúť USA.

To všetko spochybňuje dlhodobé strategické predpoklady týkajúce sa toho, ako sa čínska hrozba obmedzuje na regionálne a teritoriálne záujmy. Čína chce mať minimálne kontrolu nad 80% Juhočínskeho mora ako suverénneho územia.

Nebude z čoho stavať? Míňa sa nám vzácna surovina – piesok

Napriek doterajšej rétorike vlastnej kampane útočiacej na čínsku politiku Trumpovej vlády prezident Joe Biden nezvrátil žiadne z týchto krokov a naďalej tvrdo hovorí o regionálnych ambíciách Číny. Nezdá sa, že by jeho administratíva mala v úmysle čoskoro v týchto politikách robiť zmeny.

Verejná mienka USA zostáva vo všeobecnosti nepriateľská voči čínskej vláde, a za posledný rok ešte viac, keďže koronavírus pochádzal z Wu-chanu. Na Bidena nebude vyvíjaný žiadny politický tlak na zmiernenie americkej politiky voči Číne. No budú na to vyvíjané ekonomické tlaky.

Zaočkovaní ľudia sa podľa amerického CDC môžu stretávať bez rúšok

 

 

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info