ZAHRANIČIE

Ruskí vedci vytvárajú nový biomateriál, ktorý umožní obnovu kostného tkaniva

Ilustračné foto / Pixabay

Vedci z ruskej Samarskej národnej výskumnej univerzity vytvorili biomateriál na obnovu kostí, ktorý by mohol byť revolučný pri liečbe osteoporózy. Tento proces využíva prírodný minerál nazývaný hydroxyapatit, informuje portál RT.

Výskum, ktorý bol publikovaný už v marci v ruskom lekárskom časopise „Journal of Optical Technology“, sa stal širokej verejnosti známy po tom, čo vedúci výskumník viedol rozhovor s moskovskou tlačovou agentúrou RIA Novosti.

Podľa univerzitnej profesorky Eleny Timchenkovej sa v súčasnosti používajú hydroxyapatity na obnovu minerálnych zložiek kostí, ale novo vyvinutá technológia by pomohla aj pri obnove organických zložiek.

„Nový materiál umožňuje obnovu stratených minerálnych zložiek kostného tkaniva pri liečbe osteoporózy, ako aj organické kysnutie, ktoré je kostrou všetkých biotkanív,“ uviedla Timchenková.

Ruskí kybernetickí odborníci sa domnievajú, že Severná Kórea napadla ich obranný priemysel

Osteoporóza je chronické ochorenie, ktoré spôsobuje pokles kostnej denzity, čo nakoniec vedie k zvýšeniu krehkosti a riziku zlomenín. Choroba je tiež spôsobená hlavne zmenami hormónov súvisiacimi s vekom, najmä u žien po menopauze, ochorenie môže byť tiež spôsobené predĺženým vesmírnym letom s nulovou gravitáciou.

Podľa NASA testy preukázali, že astronauti stratili zhruba šesť percent svojej stehennej kostnej hmoty počas polročnej cesty vesmírom. Štúdia univerzity sa dá teraz použiť v predklinických štúdiách na vyhodnotenie jej účinnosti pri prevencii osteoporózy na zemi aj vo vesmíre.

Samarova národná výskumná univerzita je jednou z vedúcich inštitúcií v krajine a počas sovietskeho obdobia sa stala známou vďaka svojej práci s vesmírnym programom. V roku 1966, keď bola vtedy známa ako Kujbyševský letecký inštitút, bol pomenovaný po Sergejovi Korolevovi, raketovému inžinierovi, ktorý hral významnú úlohu vo vesmírnych pretekoch.

Deň pred voľbami v USA môže zasiahnuť Zem asteroid