ZAHRANIČIE

Vedci spozorovali obrovskú čiernu dieru, ktorá svojou gravitačnou silou väzní 6 galaxií

Ilustračný obrázok / Shutterstock

Bolo odhalených šesť galaxií, ktoré sú uväznené v supermasívnej čiernej diere, ktorá sa sformovala necelú miliardu rokov po Veľkom tresku. Tento nález vrhá svetlo na to, ako vznikajú niektoré z najväčších štruktúr vo vesmíre, píše rt.com

Vo výskume zverejnenom vo štvrtok, European Southern Observatory ( Európske južné observatórium ESO) podrobne opísalo objav skutočne obrovskej čiernej diery. Jej hmotnosť sa rovná približne hmotnosti nášho slnka vynásobenej jednou miliardou. Výskum sa zameriava na to, ako sa tejto čiernej diere podarilo zachytiť celé galaxie plné planét a hviezd. Čierna diera a disk hmoty okolo nej sa súhrnne nazýva kvazar SDSS J103027.09 + 052455.0.

Marco Mignoli, astronóm z Národného ústavu pre astrofyziku (INAF) v Bologni, porovnáva spôsob, akým sa čiernej diere podarilo zachytiť šesť galaxií do pavučiny, zloženej z „kozmických vlákien“ plynu a temnej hmoty.

„Vesmírne sieťové vlákna sú ako vlákna pavúčej siete … Galaxie stoja a rastú tam, kde sa vlákna krížia, a prúdy plynu – využívané na pohon galaxií aj centrálnej supermasívnej čiernej diery – môžu prúdiť popri vláknach.“

Monštruózne čierne diery, ktoré sú väčšie ako 100 miliárd sĺnk, by mohli pomôcť osvetliť záhady temnej hmoty

Predpokladá sa, že najskoršie čierne diery vo vesmíre vznikli z kolapsu prvých hviezd. Nikto však zatiaľ nevie, ako sa im nakoniec podarilo narásť do takých skutočne masívnych rozmerov.

Pôvod pavučiny

Vedci predpokladajú, že vláknitá „pavučina“ sa mohla vytvoriť pomocou záhadnej tmavej hmoty, o ktorej sa predpokladá, že v priebehu najskoršieho veku vesmíru ťahala veľké objemy plynu. Táto konkrétna „pavučina“ je 300-krát väčší ako Mliečna dráha a je pravdepodobné, že na preskúmanie čaká viac podobných pavučín, tvrdia vedci.

„Veríme, že sme práve videli vrchol ľadovca a že tých pár objavených galaxií okolo tejto supermasívnej čiernej diery sú iba tie najjasnejšie,“ uviedla spoluautorka štúdie Barbara Balmaverdeová, astronómka z INAF v talianskom Turíne. Tento objav je prvým, kde sme našli takto úzko zoskupené hviezdy a planéty tak skoro po Veľkom tresku. Výskum tejto anomálie pomôže ľudstvu porozumieť supermasívnym čiernym dieram, ako je tá v strede našej vlastnej galaxie.

„Nikdy sme nič také nevideli:“ Koróna čiernej diery zmizla a následne sa prestavala (FOTO)